segelbåt för långfärd max 250"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
speed295
Platinamedlem

segelbåt för långfärd max 250"

Inlägg av speed295 » tor 12 mar 2009, 08:29

Ja då är man i farten igen..... (det är väl vårkänslorna som springer åttor runt knoppen på en)
kan inte släppa tanken på en båt som kan ta mig runt vår jord, kanske inte i år men den ska klara av jobbet.... i framtiden.
Båtten behöver inte vara i topp skick, bara roligt att fixa o dona efter eget bestyr.

Albin vega lite liten
Allegro 27 minsta laget

Båten får gärna ha mast stående på däck för att enklare få ner vid kanal sträckor.

Har tidigare tittat på ohlson 8:8, scampi, facil 26, men inte kommit till skott än.
Kom igen nu och kom med förslag 8) eller länkar till andra med samma planer...

Mvh
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Mr Q
Diamantmedlem

Re: segelbåt för långfärd max 250"

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 08:31

Vad får den kosta?

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tor 12 mar 2009, 08:44

Du nämnde själv Scampi! som är en mycket duglig havsseglare!.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 12 mar 2009, 09:12

Nu vet jag att jag kommer att bli anklagad för att tala i egen sak 8) men en sådan här tråd kan inte existera utan att nämna Ballad. Den har dock genomgående mast, så det är ett minus i din beräkning.

Men just för havssegling är det svårt att slå Balladen i den prisklassen. Hade just hem boken "Sjömanskap" (tror den hette så) från biblioteket och fann att det fann en diskussion kring 5-6 båttyper, allt från Vega upp till någon Oceanis el. liknande. Balladen råkade vara en av dem. De jämförde olika former av stabilitetstal, och styvhet, vågtagningsförmåga osv. Balladen hamnade i högsta klassen "oceangående", vilket i princip endast 10 fot längre båtar gör.

Ursäkta på förhand :wink:
// Tommy

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 10:07

Tommy skrev:Nu vet jag att jag kommer att bli anklagad för att tala i egen sak 8) men en sådan här tråd kan inte existera utan att nämna Ballad. Den har dock genomgående mast, så det är ett minus i din beräkning.

Men just för havssegling är det svårt att slå Balladen i den prisklassen. Hade just hem boken "Sjömanskap" (tror den hette så) från biblioteket och fann att det fann en diskussion kring 5-6 båttyper, allt från Vega upp till någon Oceanis el. liknande. Balladen råkade vara en av dem. De jämförde olika former av stabilitetstal, och styvhet, vågtagningsförmåga osv. Balladen hamnade i högsta klassen "oceangående", vilket i princip endast 10 fot längre båtar gör.

Ursäkta på förhand :wink:
// Tommy
Visst duger halvtonnare som Scampi, Ballad och Comfort 30 för havssegling, men bekvämt blir det inte. Dessa båtars styrka är bidevindsegling, något de flesta försöker undvika i görligaste mån vid långsegling. De är inte särskilt surfvilliga på undanvind. Med sin korta, djupa fenkölar och relativt platta botten blir båtarna livliga och jobbiga i grov, oregelbunden sjö. Men sjösäkra och välbyggda är de (kanske frågetecken för tidiga Scampibåtar och de allra första Comfort 30-orna).

Sjävrätningsförmågan är vad jag vet inte testad under kontrollerade former. Det enda kapsejsningsfall jag känner till är Balladen Skidbladner som kapsejsade i Fastenet Race 1979. Båten övergavs i onödan. Den hittas senare flytande i marvatten.

Scampi och Comfort 30 har masten på däck.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 12 mar 2009, 10:34

Förutom det Brendan skriver är inte heller riggarna på Ballad, Scampi och deras kusiner med sina stora genuor och små storsegel särskilt lyckade får långsegling. Stora sittbrunnar och dålig kursstabilitet talar också emot. Bara för att de är det robusta, starka och möjliga betyder inte att de är bra.
Som en parantes, du nämner Vega. Bara för att den gjort några uppmärksammade seglatser betyder inte heller att det är en bra långfärdsbåt. Tvärtom, det finns massor som talar emot.

Hursomhelst, på Blocket finns idag:
Semona, Schelinkryssare, IW 31 som alla kan vara tänkbara, förutom de du redan nämt. Dessitom finns en fin L32 för något mer pengar, men relativt ny.
Kan du tänka dig at köpa utomlands finns massor, Westerlys, Warrior 35, Twister, Trintella, Contessa 32,

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 mar 2009, 11:22

Balladen är inte den båt man i första hand väljer men det kan vara en kandidat om man inte hittar något bättre. Det har bevisligen gjorts ett antal långfärder i Ballader. Den är inte så ovanlig, alltså lite lättare att hitta och den är klart prisvärd.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 12:02

bosseh skrev:Balladen är inte den båt man i första hand väljer men det kan vara en kandidat om man inte hittar något bättre. Det har bevisligen gjorts ett antal långfärder i Ballader. Den är inte så ovanlig, alltså lite lättare att hitta och den är klart prisvärd.
Finns det någon Ballad som gjort hela varvet? Papa Blondie var nära att lyckas men kom inte ända fram. Han fick ta "Silvia" på lastbåt från Sydafrika.

Herbert Jivegård, Drömresan. Läsvärd!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 12 mar 2009, 13:00

Skulle förvåna mig mycket om det inte har korsats alla världens hav i Ballad och även en massa olika båtar.

Här är var i världen som Balladerna finns:
http://maps.google.com/maps/ms?hl=en&ie ... 953125&z=2

Och även i en massa andra båttyper. Ta ex. Stig Lindgren, han for ju fram i Scampi och Becker 27 för att nämna några. Tror att de flesta båtar (>= 27 fot), både fenkölade och långkölade, är hyffsat säkra att korsa världshaven i om man ser till att navigera rätt samt undvika stormar och pirater.

Hälsningar
Tommy

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tor 12 mar 2009, 13:14

Vad är långfärd? för min egen del är långfärd kors och tvärs Östersjön samt runt våra kuster och även seglingar på Nordsjön till Shetland , Skottland och för sådana seglingar tycker jag dom flesta av våra nordiska båtar runt 30 fot står sig bra med rätt förberdelser.

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tor 12 mar 2009, 13:15

Vad är långfärd? för min egen del tycker jag att långfärd även är seglingar kors och tvärs Östersjön samt runt våra kuster över Nordsjön till Shetland Skottland och för sådana seglingar tror jag att dom flesta av våra nordiska båtar runt 30 fot står sig bra med rätt förberedelser.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 mar 2009, 13:42

Saxat ur Sailguide båtfakta, kommentarer om Ballad:

Problem / svaga punkter: Tar in mycket vatten i sittbrunnen på undanvindar. Kolla även slangarna till självlänsen noga. Missade själv ett hål som kunde sänkt båten. Rorkulten tar upp hela sittbrunnen under segling. Riktigt dåligt. Speciellt när autopiloten styr. Stor genua - tung att dra runt vid slag. Genomgående mast jobbig att hantera vid av- och påmastning.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 12 mar 2009, 13:43

Tommy skrev:Skulle förvåna mig mycket om det inte har korsats alla världens hav i Ballad och även en massa olika båtar.

Här är var i världen som Balladerna finns:
http://maps.google.com/maps/ms?hl=en&ie ... 953125&z=2

Och även i en massa andra båttyper. Ta ex. Stig Lindgren, han for ju fram i Scampi och Becker 27 för att nämna några. Tror att de flesta båtar (>= 27 fot), både fenkölade och långkölade, är hyfsat säkra att korsa världshaven i om man ser till att navigera rätt samt undvika stormar och pirater.

Hälsningar
Tommy
Det har det säkert. Men hur många Ballader eller för den delen Scampi och Comfort 30 har klarat en hel jordenruntsegling? Det kräver något extra att segla så livliga och obekväma båtar så långt. Se bara på Stig Lindgren som misslyckades med precis allt han företog sig. Scampin han seglade totalhavererade i Sydafrika och han själv försvann spårlöst till sjöss några år senare.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 mar 2009, 13:48

Jag har ingen aning om någon Ballad har gjort varvet men det finns ett antal som har varit "långt och länge". Det verkar som Balladen fungerar bra. Bekvämligheten är det ingen som pratar om men det är kanske inte så konstigt, tycker man det ok att tillbringa fyra veckor i en fuktig plastbalja, äta konserverad mat och sköta hygienen med några få liter vatten per dag så har man kanske inte så stora krav.
Herbert Jivegård var en härlig människa. Jag har lyssnat på honom och det var väldigt intressant. Vilket påminner mig om att jag fortfarande inte läst boken.

Vill man ha tips hur man renoverar sin Joker/Ballad kan man kolla http://www.kitalita.se/ Det är ett annat sätt att hålla drömmen vid liv.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 12 mar 2009, 13:53

Mr Q skrev: Stor genua - tung att dra runt vid slag.
Inget större problem om man som Chichester bara slår varje Torsdag :D

Skriv svar