Ny Genua 1 till Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 12:24
Ort: Helsingfors, Finland

Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av Jenni » tis 10 mar 2009, 12:03

Hejssan!

Jag har varit borta en längre tid, men nu har jag igen en fråga till er experter.

Vi skall köpa ny Genua 1:a till vår Maxi 77 (årg. 1976) och nu undrar jag om tjockleken. Dvs hur stor skillnad har 5.46 Oz Dacron (Contender, premium) och 6.4 Oz (Contender Supercruise)? Vet att 6.4 är tjockare och iom det även tyngre. Men om man tänker på i normalvind, sido/medvind 6 - 10 m/s eller i svagvind kryss (4-6 m/s) så hurdan inverkan talar vi om i knop?

Alla kommentarer om materialet tas emot.

Med väntan på våren!
h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

evatell
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 22:20

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av evatell » tis 10 mar 2009, 17:25

Hej

När vi hade vår Maxi 77 så beställde vi en ny genua 1 i den tyngre kvaliten. Detta för att vi ville kunna ha den i vindar upp till 10 meter i sekunden, utan att behöva byta. Det fungerade bra, seglet blev något av ett allround segel. Vi använde nästan inget annat segel. När seglet var två år gammalt köpte vi en rulle till båten. Då sydde vi om seglet för att passa till rullen, vilket fungerade mycket bra, tack vare den tyngre kvaliten..
Hälsningar
EVa Tellgren

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av friseglarn » tis 10 mar 2009, 18:24

OM du vill att seglet ska fungera bra i lättvind tycker jag att du kan ta den lättare duken tillsammans med lätta skot. Tycker det det är onödigt med den tyngre kvalitén om du inte tokkör med största genuan i storm..... Tips: om du spar den gamla genua 1:an kan du köra båda vinge vinge på undanvind:)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av SWE54 » tis 10 mar 2009, 18:27

Dukvikter är ju inget jag har i huvudet bara sådär, så jag har ingen aning om vilka kvaliteter det är frågan om nu.
Men rent generellt så vill man ju ha lätta och tunnare segel i lättvind (0-5 m/s) och stabilare segel i mellanvindar 5-10m/s, och över 10 m/s kanske det är dags för en fock...
Indelningen i vindregister lär ju skilja lite beroende på vem man frågar.
Så en lättvindsgenua klarar ju inte hårdvind så länge innan formen blåses sönder och tvärtom så är det svårt att få till en effektiv form på ett tjockt segel i lättvind.
Så hur man än gör så blir ett enda segel en kompromiss.
Men om båda dukvikterna är för en allroundgenua så kommer ni inte att märka någon skillnad första året i dom vindar som nämns, kanske inte heller andra eller tredje... Den tjockare tål lite mer och håller formen längre så med tiden kommer det kanske att märkas.
Den tyngre kan ju även bli något sämre i lättvinden.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av Dirken » tis 10 mar 2009, 20:23

Jag vill också ha nya segel! Vad säger segelmakaren? Kollade runt på olika alternativ och det finns många varianter att välja. Gillar man att kryssa fast det blåser kan nog ett laminat i genuan löna sig. Väljer man att det ska vara nöttåligt hamnar man nog i slutändan på samma vikter som dacron fast formen består. Väljer man bort kryss är gamla utseglade segel grymt bra. Dom segelmakare jag pratat med ger ganska lika svar på vad som passar just sig själv så ring runt och kolla. Man behöver ju inte handla av dom bara för man frågat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av Anders S » tis 10 mar 2009, 22:40

Jag kan inte på raken påstå vilken dukvikt som gäller för en Maxi-77-genua, men rent allmänt brukar det löna sig att välja den grövre duken som rekommenderas. Visserligen blir det litet sämre prestanda i lättvind, men seglet kommer att hålla formen mycket längre och du slipper byta försegel bara för att det börjar blåsa 8 m/s. En gammeldags "genua ett, tung" kan du köra med revad stor (jo, den löjliga lilla storen kan man reva, det hjälper) i 10 m/s om ni bara orkar skota.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av stangen » ons 11 mar 2009, 09:37

En grövre duk håller bättre uppåt i vindregistren som sagts här men kanske känns trög i lättväder (1-4 m/s). Den är också bängligare att hantera på däck men kan ha snäppet längre livslängd.
En tunnare duk får snävare användningsområde och sannolikt kortare livslängd (den får säkert hänga uppe när den egentligen borde åkt ner och blir snabbt urblåst) men mer skjuts i lättväder.

Behåll er gamla trötta genua! Ett gammalt urblåst, bukigt, mjukt segel som hissas lagom löst kan vara perfekt i lättväder.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

2970-maxi-77
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 20:51

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av 2970-maxi-77 » fre 13 mar 2009, 19:20

Tycker du det är värt att satsa några slantar extra skulle jag rekommendera en Genua 1 i något laminat material. Jag har själv en tape-drive genua i pentex-laminat från UK Syversen till min 77a. Jag köpte seglet bättre begangnat och använder det bara vid kappsegling, men jag kan lova dig att det är inte många 77or som hänger med när jag har den hissad.
Henke

GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

Re: Ny Genua 1 till Maxi 77

Inlägg av GoranA » lör 14 mar 2009, 13:05

Kan inte svara på ursprungsfrågan om hur mycket skillnad vikterna gör för lättvind m.m. Men när det gäller fart så är det ju bara i lätta vindar man får "problem", över 5-6 m/s så är det ju båten som begränsar farten. En bukig (urblåst) genua hindrar dej å andra sidan att gå lika högt i vind som med en stadigare.
Vill du ha svar på frågan om knop contra dukvikt så är nog en seriös segelmakare den bästa att fråga.
När jag själv bytte genua för några år sedan så beskrev jag hur jag seglade, fick tre förslag i olika prisnivåer och valde mellanalternativet, crusinglaminat. Har ingen aning om dukvikt, men det var den de rekommenderade som bästa kompromissen för mina behov - ganska styv men lång livslängd. Den går klart högre i vind än med min gamla genua och kan inte säga att den känns det minsta långsammare i lättvind.

Skriv svar