Segelsemester i medelhavet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem

Segelsemester i medelhavet

Inlägg av Fresso » tor 05 mar 2009, 20:45

Hejsan!

Undrar om någon har ett bra tips om man vill hyra en segelbåt i medelhavet (ex. Grekland eller Kroatien) till en billig peng. Jag och min blivande ska fira smekmånad med att segla på varmare breddgrader!
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Re: Segelsemester i medelhavet

Inlägg av BF!! » tor 05 mar 2009, 21:31

Har några jobbarkollegor som har hyrt segelbåt (Bavaria) i Kroatien av ett företag som drivs av svenskt äldre par.
Alla inblandade var mycket nöjda med den service som de erbjöd. Även fixade bra hotell för de som ville stanna kvar efter
seglingsperioden. Vill du ha referenser så kan jag maila dig detta. Funderar själv på att hyra nån vecka via dom.
http://www.adriaticyachting.se/
Senast redigerad av 1 BF!!, redigerad totalt 0 gånger.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 mar 2009, 21:48

Nä, jag har nollkoll på hyrbåt i Medelhavet.

Men grattis till anledningen !
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 mar 2009, 00:01

Mina charterseglingar i Medelhavet är väl mer eller mindre preskriberade vid här laget iof...
Det var ett tag sedan sist.
Kostnaderna styrs ju såklart av båttyp/storlek, och när på säsongen man vill segla.
Senare på sommaren kan vara ganska blåsigt lite beroende på var i Medelhavet man är och många gånger är naturen grönare lite tidagare på sommaren.
Har inte seglat något i Kroatien men skulle väldigt gärna dit själv. Om man vill ö-hoppa i Grekland ska man tänka på att det är ganska långt mellan öarna och det kan lätt bli heldagar på öppet vatten.
Man kan ju titta lite på nätet, många svenska charterbolag har sammarbetspartners eller länkar till uthyrare i Medelhavet, där kan man direkt se priser på båtarna och när dom finns tillgängliga.

Lycka till och ett stort Grattis!

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 06 mar 2009, 08:06

Fresso skrev:Hejsan!

Undrar om någon har ett bra tips om man vill hyra en segelbåt i medelhavet (ex. Grekland eller Kroatien) till en billig peng. Jag och min blivande ska fira smekmånad med att segla på varmare breddgrader!
Om du ska hyra via dom större etablerade uthyrarna så var mycket rädd om båten om något går sönder eller skadas är det inte helt ovanligt att du får stå för kostnaden även om du nu är försäkrad .

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 06 mar 2009, 10:05

Lasse O skrev: Om du ska hyra via dom större etablerade uthyrarna så var mycket rädd om båten
Snälla, han ska på smekmånad. Hur mycket slitage på båten kan det ge?
--
Det var ett tag sen jag var i trakterna men jag tyckte det var en lugnare och trevligare segling i Kroatien. I Grekland var det mer vind och mera rejsig segling.

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 06 mar 2009, 10:20

bosseh skrev:
Lasse O skrev: Om du ska hyra via dom större etablerade uthyrarna så var mycket rädd om båten
Snälla, han ska på smekmånad. Hur mycket slitage på båten kan det ge?
--
Det var ett tag sen jag var i trakterna men jag tyckte det var en lugnare och trevligare segling i Kroatien. I Grekland var det mer vind och mera rejsig segling.
Misstag gör vi alla oavsett hur erfarna och duktiga och försiktiga vi är , detaljer på båtarna kan gå sönder och går sönder .

DehlerMats
Trogen medlem

Inlägg av DehlerMats » sön 08 mar 2009, 18:48

Hej
Jag har hyrt båt i Kroatien 4 gånger och 3 av dessa så hyrde vi av http://www.navigare-yachting.com/ jag kan varmt rekommendera dessa, vi ett av tillfällerna så hade vi fått en dålig båt men det var inget strul med uthyraren utan dom tog på sig allt ansvar.

Riktpriserna är ungefär de samma för alla uthyrare när man lagt till alla kostnader, hos en del ingår full tank och snurra till dingen liksom städning, hos andra inte. Ett tips är dock att vara lite kall iår, jag tror att det kommer att finnas ett överutbud på charterbåtar iår pga lågkonjunkturen och då går det lätt att få 25-30% "sista minuten" rabatt, detta är då en bra sida: http://www.bohuscharter.se/ och klicka på "Segla utomlands"

Lycka till

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » sön 08 mar 2009, 20:47

Till bohuscharter skall man inte lämna någon "permanent" mailadress,
de har en lång historia av spam. Egentligen skall man inte göra affärer alls
med spammare.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

DehlerMats
Trogen medlem

Inlägg av DehlerMats » sön 08 mar 2009, 20:55

Hmmm jag har då inte märkt av nått spam från Bohuscharet, hur som helst så avsåg mitt inlägg hur man kom i kontakt med charterbåtar i medelhavet.
Vänligen

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 11 mar 2009, 09:15

Jag kan rekommendera Argolis. http://www.argolis-yacht.com

Vi har hyrt båt via dem några gånger. Fungerat klockrent. Fin, personlig service via telefon och/eller mail innan resan. Suverän service av basen i Preveza. Välskötta båtar, särskilt om man väljer en litet nyare båt förstås. Hyggliga priser, lägre än en del andra uthyrare. Man betalar antingen en deponering för självrisken, eller så gör man som vi har gjort, betalar en summa på 100 - 150 euro (beroende på båtstorlek) som självriskeliminering. De har baser både i Joniska Havet och på andra sidan. Joniska Havet är lättseglat, måttliga vindar och en mängd mysiga öar och trevliga byar.
Lycka till och grattis!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar