Nya båtar är sämre än gamla...
Nya båtar är sämre än gamla...
...påstås det i den här artikeln.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... garNyheter
Om försäkringsbolagen får bestämma, alltså.
Särskillt tyska båtar är dåliga.
Men att bl a Dehler skulle ha en dålig kölkonstruktion undrar jag, den här verkar ju ganska okrossbar!
http://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... garNyheter
Om försäkringsbolagen får bestämma, alltså.
Särskillt tyska båtar är dåliga.
Men att bl a Dehler skulle ha en dålig kölkonstruktion undrar jag, den här verkar ju ganska okrossbar!
http://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E
Alla borde ha skägg
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
BDH Bavaria, Dehler och Hanse var allmänt ökända bland försäkringsbolagen.
Tur att man inte har en sån båt då.
Tur att man inte har en sån båt då.
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Mr Q skrev:BDH Bavaria, Dehler och Hanse var allmänt ökända bland försäkringsbolagen.
Tur att man inte har en sån båt då.
Nej nej, den uppräkningen kan inte stämma ....
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Nej, jag tror att försäkringsbolagen ljuger allihop:
Varför skulle de massproducerade europeiska båtarna, konstruerade för farvatten utan grund och med snabbgjutna järnkölar, vara sämre att gå på grund med än de nordiska båtarna, avsedda för våra grundfyllda skärgårdar?
Eller.....?
Varför skulle de massproducerade europeiska båtarna, konstruerade för farvatten utan grund och med snabbgjutna järnkölar, vara sämre att gå på grund med än de nordiska båtarna, avsedda för våra grundfyllda skärgårdar?
Eller.....?
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Kul att Diva får lite beröm, annars brukar de okunniga mest ranka ned på dem...
Mvh /
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Jag seglade om en Diva 35 i somras. Fast jag berättar inte med vilken båt, för det är hemligt!
Divorna är förbaskat snygga tycker jag.
Divorna är förbaskat snygga tycker jag.
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Vart var det och när?
Jag kanske fegade lite, den går så jäkla fort.
Jag kanske fegade lite, den går så jäkla fort.
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Utanför Ornö i Estockholmos skärgård. De vi körde om hade fulla Goretexställ av senaste snitt. Vi själva körde i shorts och linne samt ganska fula kepsar, likväl drog vi om. Men de höll på och bråkade med spinnaren, stackars frugan på fördäck fick höra ett och ett annat av gubben i sittbrunnen. Vi hörde också, liksom alla andra båtar på fjärden.
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Signalementet stämmer inte på oss
Vi bråkar aldrig
Problem med spinnaren brukar vi dock ha.
Vad seglade ni med? Fulla ställ eller...
Vi bråkar aldrig
Problem med spinnaren brukar vi dock ha.
Vad seglade ni med? Fulla ställ eller...
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Selftacker och stor. Men till försvar tror jag att vi hade fördel, för det var snarare åt halvvindshållet, så spinnaren kan inte ha varit det optimala valet.
Va är vi den enda båten som alltid har harmoni ombord? (konstigt vad tungan blev blå helt plötsligt )
Va är vi den enda båten som alltid har harmoni ombord? (konstigt vad tungan blev blå helt plötsligt )
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Vår förra båt var en Diva 399 så det var inte mina kompisar heller...
Sen har alla båtar bra och dåligt vindregister såklart.
Jag har tex seglat om en Diva 35 under kappsegling med en Facil 30 i lättvind men det var nog inte vår förtjänst...
Sen gäller det att ha lite framförhållning
Vi seglade med familjen + svärfar för något år sedan på Diva 399:an
Vi hade slör och cruisade med gennakern upp, bakom oss kommer två moderna 37-38 fotare för spinnaker.
Den ena såg ut att ha bra koll och vi förberedda oss på att bli omseglade men inte utan "kamp"
När de fortfarande hade 200m kvar till oss såg vi att vinden skulle kantra och tillta framöver.
Vi rullade ut focken och plockade i lung och ro ned gennakern, det gjorde inte de...
(Svärfar undrade något)
När de börjar närma sig oss kantrade vinden och tilltog, vi drog iväg i hög fart och de trasslade in spinnakern i förstaget.
Sen såg vi inte båtarna mer
Då förstod genast svärfar varför jag bytt segel...
Hoppas de fick ned den hel
Ha det /
Sen har alla båtar bra och dåligt vindregister såklart.
Jag har tex seglat om en Diva 35 under kappsegling med en Facil 30 i lättvind men det var nog inte vår förtjänst...
Sen gäller det att ha lite framförhållning
Vi seglade med familjen + svärfar för något år sedan på Diva 399:an
Vi hade slör och cruisade med gennakern upp, bakom oss kommer två moderna 37-38 fotare för spinnaker.
Den ena såg ut att ha bra koll och vi förberedda oss på att bli omseglade men inte utan "kamp"
När de fortfarande hade 200m kvar till oss såg vi att vinden skulle kantra och tillta framöver.
Vi rullade ut focken och plockade i lung och ro ned gennakern, det gjorde inte de...
(Svärfar undrade något)
När de börjar närma sig oss kantrade vinden och tilltog, vi drog iväg i hög fart och de trasslade in spinnakern i förstaget.
Sen såg vi inte båtarna mer
Då förstod genast svärfar varför jag bytt segel...
Hoppas de fick ned den hel
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Det kan inte tänkas vara så att det finns mer av de billiga tyska båtarna i våra vatten än av de orustbyggda?
En annan tanke som slog mig var ju att det kanske är så att de är fler nybörjare som köper de billigare tyska båtarna?
Om ovanstående kan tänkas stämma (jag vet inte, men det är en teori jag har) kan det inte vara så att just nybörjarna kanske oftare kör på grund?
Och detta skulle då kanske ge sig av siffrorna ifrån försäkringsbolagen, att de tyska båtarna är sämre byggda?
Ovanstående är bara en tanke jag fick........ Jag har absolut inga belägg för att det är så, utan bara en tanke
Vill också påpeka att jag har INGEN tyskbyggd båt, jag har en Maxi.....
/Martin
En annan tanke som slog mig var ju att det kanske är så att de är fler nybörjare som köper de billigare tyska båtarna?
Om ovanstående kan tänkas stämma (jag vet inte, men det är en teori jag har) kan det inte vara så att just nybörjarna kanske oftare kör på grund?
Och detta skulle då kanske ge sig av siffrorna ifrån försäkringsbolagen, att de tyska båtarna är sämre byggda?
Ovanstående är bara en tanke jag fick........ Jag har absolut inga belägg för att det är så, utan bara en tanke
Vill också påpeka att jag har INGEN tyskbyggd båt, jag har en Maxi.....
/Martin
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Försäkringsbolagen har koll på riskbedömning. Det är inget som bara tas ur luften. Vore kul om dom vågade sticka ut hakan lite mer. Problemen gäller ju inte generelt utan bara vissa modeller. Kanonbra om man som köpare får tillgång till sån information och det tvingar ju också tillverkarna att skärpa sig.
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Om antalet är större undrar jag iof men visst kan erfareneheten ombord skilja mycket. Många "kontinentala" båtar går ju även på charter, många ggr till turister som inte alls är van vid vår skärgård. Visst är väl riskerna högre många gånger bland dom "kontinentala" båtarna. Sen ska man väl inte jämföra "moderna", platta skrov med klassiska långkölade. Det blir ju inte rätt. Alla fenkölade platta bottnar är känsligare. En del mer än andra.tellblom skrev:Det kan inte tänkas vara så att det finns mer av de billiga tyska båtarna i våra vatten än av de orustbyggda?
En annan tanke som slog mig var ju att det kanske är så att de är fler nybörjare som köper de billigare tyska båtarna?
Om ovanstående kan tänkas stämma (jag vet inte, men det är en teori jag har) kan det inte vara så att just nybörjarna kanske oftare kör på grund?
Och detta skulle då kanske ge sig av siffrorna ifrån försäkringsbolagen, att de tyska båtarna är sämre byggda?
Ovanstående är bara en tanke jag fick........ Jag har absolut inga belägg för att det är så, utan bara en tanke
Vill också påpeka att jag har INGEN tyskbyggd båt, jag har en Maxi.....
/Martin
Men det är ju som med mycket annat, krascha inte, det går sönder!
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Nya båtar är sämre än gamla...
Det som försäkringsbolaget vet (kan veta) är skadekostnaden, båtmodell, fabrikat, årsmodell, plats, omständigheter i övrigt (enligt skadeanmälan) och ifall försäkringstecknaren fått (eller inte fått) rabatt för "nautisk kompetens". Eventuellt kan man dra relevanta slutsatser av den informationen, men det tror jag inte försäkringsbolagen visat någon gång. Någon bra riskbedömning tror jag inte heller de kan göra om de inte också känner till riskexponeringen och användningsprofilen. En båt som ligger förtöjd i hemmahamnen är ju något helt annat än en som seglar runt kusterna hela sommaren.
Om man är försäkringsbolag (eller kund till försäkringsbolaget) är det ju rimligt att man jämför utfallet mellan olika båtmodeller och -typer. Men man måste ha en tillräcklig population, och jämför man några hundra Hanse, Jeanneau, Bavaria och Dehler med några tiotals HR, Diva och Linjetter är det inte säkert att det säger så mycket. Vi har alla våra aningar om hur brukarprofilen ser ut, till exempel. Vissa fördomar kan ju stämma.
Om man är försäkringsbolag (eller kund till försäkringsbolaget) är det ju rimligt att man jämför utfallet mellan olika båtmodeller och -typer. Men man måste ha en tillräcklig population, och jämför man några hundra Hanse, Jeanneau, Bavaria och Dehler med några tiotals HR, Diva och Linjetter är det inte säkert att det säger så mycket. Vi har alla våra aningar om hur brukarprofilen ser ut, till exempel. Vissa fördomar kan ju stämma.
Anders S