Nya båtar är sämre än gamla...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Peter_K » tor 26 feb 2009, 00:34

...påstås det i den här artikeln.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?s ... garNyheter
Om försäkringsbolagen får bestämma, alltså.
Särskillt tyska båtar är dåliga.
Men att bl a Dehler skulle ha en dålig kölkonstruktion undrar jag, den här verkar ju ganska okrossbar!
http://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E
Alla borde ha skägg

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 07:27

BDH Bavaria, Dehler och Hanse var allmänt ökända bland försäkringsbolagen.

Tur att man inte har en sån båt då. :lol:

Dehler38
Guldmedlem
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 08 dec 2008, 07:04

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Dehler38 » tor 26 feb 2009, 07:47

Mr Q skrev:BDH Bavaria, Dehler och Hanse var allmänt ökända bland försäkringsbolagen.

Tur att man inte har en sån båt då. :lol:

Nej nej, den uppräkningen kan inte stämma ....

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Mahogny » tor 26 feb 2009, 09:24

Nej, jag tror att försäkringsbolagen ljuger allihop:
Varför skulle de massproducerade europeiska båtarna, konstruerade för farvatten utan grund och med snabbgjutna järnkölar, vara sämre att gå på grund med än de nordiska båtarna, avsedda för våra grundfyllda skärgårdar?

Eller.....?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Håkan » tor 26 feb 2009, 09:32

Kul att Diva får lite beröm, annars brukar de okunniga mest ranka ned på dem...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 11:21

Jag seglade om en Diva 35 i somras. Fast jag berättar inte med vilken båt, för det är hemligt! :lol:

Divorna är förbaskat snygga tycker jag.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Schvidja » tor 26 feb 2009, 13:17

Vart var det och när?
Jag kanske fegade lite, den går så jäkla fort.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 13:30

Utanför Ornö i Estockholmos skärgård. De vi körde om hade fulla Goretexställ av senaste snitt. Vi själva körde i shorts och linne samt ganska fula kepsar, likväl drog vi om. Men de höll på och bråkade med spinnaren, stackars frugan på fördäck fick höra ett och ett annat av gubben i sittbrunnen. Vi hörde också, liksom alla andra båtar på fjärden. :o :lol:

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Schvidja » tor 26 feb 2009, 14:16

Signalementet stämmer inte på oss
Vi bråkar aldrig :oops:
Problem med spinnaren brukar vi dock ha.
Vad seglade ni med? Fulla ställ eller...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Mr Q » tor 26 feb 2009, 14:33

Selftacker och stor. Men till försvar tror jag att vi hade fördel, för det var snarare åt halvvindshållet, så spinnaren kan inte ha varit det optimala valet.

Va är vi den enda båten som alltid har harmoni ombord? :) (konstigt vad tungan blev blå helt plötsligt :oops: )

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Håkan » fre 27 feb 2009, 08:55

Vår förra båt var en Diva 399 så det var inte mina kompisar heller... :mrgreen:
Sen har alla båtar bra och dåligt vindregister såklart.
Jag har tex seglat om en Diva 35 under kappsegling med en Facil 30 i lättvind men det var nog inte vår förtjänst... :?

Sen gäller det att ha lite framförhållning
Vi seglade med familjen + svärfar för något år sedan på Diva 399:an
Vi hade slör och cruisade med gennakern upp, bakom oss kommer två moderna 37-38 fotare för spinnaker.
Den ena såg ut att ha bra koll och vi förberedda oss på att bli omseglade men inte utan "kamp" :twisted:
När de fortfarande hade 200m kvar till oss såg vi att vinden skulle kantra och tillta framöver.
Vi rullade ut focken och plockade i lung och ro ned gennakern, det gjorde inte de...
(Svärfar undrade något)
När de börjar närma sig oss kantrade vinden och tilltog, vi drog iväg i hög fart och de trasslade in spinnakern i förstaget.
Sen såg vi inte båtarna mer :P
Då förstod genast svärfar varför jag bytt segel...
Hoppas de fick ned den hel

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

tellblom
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 18:31

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av tellblom » lör 28 feb 2009, 11:09

Det kan inte tänkas vara så att det finns mer av de billiga tyska båtarna i våra vatten än av de orustbyggda?
En annan tanke som slog mig var ju att det kanske är så att de är fler nybörjare som köper de billigare tyska båtarna?
Om ovanstående kan tänkas stämma (jag vet inte, men det är en teori jag har) kan det inte vara så att just nybörjarna kanske oftare kör på grund?

Och detta skulle då kanske ge sig av siffrorna ifrån försäkringsbolagen, att de tyska båtarna är sämre byggda?

Ovanstående är bara en tanke jag fick........ Jag har absolut inga belägg för att det är så, utan bara en tanke

Vill också påpeka att jag har INGEN tyskbyggd båt, jag har en Maxi.....

/Martin

Dirken
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 19:59

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Dirken » lör 28 feb 2009, 13:29

Försäkringsbolagen har koll på riskbedömning. Det är inget som bara tas ur luften. Vore kul om dom vågade sticka ut hakan lite mer. Problemen gäller ju inte generelt utan bara vissa modeller. Kanonbra om man som köpare får tillgång till sån information och det tvingar ju också tillverkarna att skärpa sig.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av SWE54 » lör 28 feb 2009, 13:34

tellblom skrev:Det kan inte tänkas vara så att det finns mer av de billiga tyska båtarna i våra vatten än av de orustbyggda?
En annan tanke som slog mig var ju att det kanske är så att de är fler nybörjare som köper de billigare tyska båtarna?
Om ovanstående kan tänkas stämma (jag vet inte, men det är en teori jag har) kan det inte vara så att just nybörjarna kanske oftare kör på grund?

Och detta skulle då kanske ge sig av siffrorna ifrån försäkringsbolagen, att de tyska båtarna är sämre byggda?

Ovanstående är bara en tanke jag fick........ Jag har absolut inga belägg för att det är så, utan bara en tanke

Vill också påpeka att jag har INGEN tyskbyggd båt, jag har en Maxi.....

/Martin
Om antalet är större undrar jag iof men visst kan erfareneheten ombord skilja mycket. Många "kontinentala" båtar går ju även på charter, många ggr till turister som inte alls är van vid vår skärgård. Visst är väl riskerna högre många gånger bland dom "kontinentala" båtarna. Sen ska man väl inte jämföra "moderna", platta skrov med klassiska långkölade. Det blir ju inte rätt. Alla fenkölade platta bottnar är känsligare. En del mer än andra.
Men det är ju som med mycket annat, krascha inte, det går sönder!
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nya båtar är sämre än gamla...

Inlägg av Anders S » lör 28 feb 2009, 14:06

Det som försäkringsbolaget vet (kan veta) är skadekostnaden, båtmodell, fabrikat, årsmodell, plats, omständigheter i övrigt (enligt skadeanmälan) och ifall försäkringstecknaren fått (eller inte fått) rabatt för "nautisk kompetens". Eventuellt kan man dra relevanta slutsatser av den informationen, men det tror jag inte försäkringsbolagen visat någon gång. Någon bra riskbedömning tror jag inte heller de kan göra om de inte också känner till riskexponeringen och användningsprofilen. En båt som ligger förtöjd i hemmahamnen är ju något helt annat än en som seglar runt kusterna hela sommaren.

Om man är försäkringsbolag (eller kund till försäkringsbolaget) är det ju rimligt att man jämför utfallet mellan olika båtmodeller och -typer. Men man måste ha en tillräcklig population, och jämför man några hundra Hanse, Jeanneau, Bavaria och Dehler med några tiotals HR, Diva och Linjetter är det inte säkert att det säger så mycket. Vi har alla våra aningar om hur brukarprofilen ser ut, till exempel. Vissa fördomar kan ju stämma.
Anders S

Skriv svar