Varför är alla båtar vita?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Fresso
Platinamedlem

Varför är alla båtar vita?

Inlägg av Fresso » ons 25 feb 2009, 20:14

Gelcoat finns ju i alla färger. Är det tradition? Är vi seglare koncervativa eller finns det en praktiskt förklaring?

Dunebuggies och andra kitbilar i glasfiber har alla möjliga färger. Varför inte båtar?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Dehler38
Guldmedlem

Re: Varför är alla båtar vita?

Inlägg av Dehler38 » ons 25 feb 2009, 20:18

1) Alla båtar är inte vita. Ta en sväng i hamnen så får du se.

2) Vit gelcoat åldras väldigt bra. Blå kritar lätt, svart är ett elände, rött är svårt, likaså grönt. Gult brukar hålla bra. Men hållbarast är vitt, eller kanske gladgrått.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 feb 2009, 20:54

3. Vitt (gladgrått?) är en bra nyans för båten (och folket ombord), eftersom det hjälper till att hålla temperaturen nere i sol och värme.

Men som Dehler 38 så riktigt säger - det finns många färgade båtar. Jag har själv haft två gröna, och jag tycker att blått (mörkblått) är snyggt. Men fy rackarns så de två gröna kritade - inte roligt. Båda behövde målning. Tvåkomponentsfärgen höll/håller bättre än gelcoat...
Anders S

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » ons 25 feb 2009, 21:24

Jo rå, jag har sett "färgade" båtar. Mest färgade skrov. Maxibåtarna, de äldre, är ibland färgade och matta. Här även sett andra färgranna glasfiberprodukter, t ex. sandlådor som ser hämska ut efter några år men tänker att vägverket och parkförvaltningen inte vaxar dem årigen :D Min Rock hade orange skrov som var helt okey (bortsett från färgen) efter 25 år.

Kan man gör något åt kritningen annat än att måla över?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 feb 2009, 21:38

Fresso skrev:
Kan man gör något åt kritningen annat än att måla över?
Det hjälper ju att Matsa, förlåt, vaxa :-) Åtminstone kritar det litet långsammare. På slutet med Shipmanen (grön) var den snygg mellan sjösättning sent i maj och midsommar, ungefär, sedan blev den gråmattgrön igen.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 25 feb 2009, 22:36

Alla båtar är ju som sagt var inte vita. Eller nästan vita, eller gladgrå!

Men jag tycker vita båtar är tjusiga, liksom mörkblå och svarta, om de inte är motorbåtar. Då är det bara fult.

Men sen tar färgerna slut i min bok. Trots att Shipman 28 har ett vackert skrov så ser det bedrövligt ut med grönt. Och speciellt dammigt-mattgrönt. Prata inte Parant! Likadant orange, f'låt Brendan, och mattoxidrött. Gult är något mindre uselt, men dock uselt. På något obegripligt sätt associerar jag till armsvett , blommiga tapeter och billigt rödvin. Har det med adolesens i fel årtionde att göra (skriver jag något självkritiskt)?

Resonemanget gäller ju självklart inte träbåtar. De får vara hur vackra de vill med vilken färg som helst!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 feb 2009, 22:44

S-B A-son skrev:Trots att Shipman 28 har ett vackert skrov så ser det bedrövligt ut med grönt
Just därför framhöll jag den vackra mörkblå färgen. Det finns också olika gröna färger, och den mörkt gröna är i vart fall snyggare än den ljusare "lindblomsgrön" färg man ibland ser på t ex Magnifik Midget. Men ju mindre båten är, ju bättre kan man tåla en färgklick. Min andra gröna båt, litet större, målade jag därför vit (ljusgrå) då den med tiden fick en bra yta (för målning).
Anders S

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » ons 25 feb 2009, 22:48

Resonemanget gäller ju självklart inte träbåtar. De får vara hur vackra de vill med vilken färg som helst!

mvh Sven-Barry[/quote]

Såg en gammal folkbåt för ett par år sedan som var "tok-rosa"=)

/ Olle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 feb 2009, 23:03

Calvados skrev:Resonemanget gäller ju självklart inte träbåtar. De får vara hur vackra de vill med vilken färg som helst!

mvh Sven-Barry
Såg en gammal folkbåt för ett par år sedan som var "tok-rosa"=)

/ Olle[/quote]

En Späckhuggare i Malmö hade namnet "Rosa Pantern". Gissa varför :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 26 feb 2009, 07:25

En orsak kan vara att en det inte är helt lyckat med ett mörkfärgat skrov på en plastbåt i varmt klimat. Det mörka skrovet absorberar långt mer värme än det vita, vilket bortsett från att det blir varmare inne i båten, även påverkar plasten negativt. Detta enligt båtbyggare.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tor 26 feb 2009, 20:13

Gult skulle jag vilja påstå håller bättre än vitt. :) Gul är kul fast vitt är snyggare.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 27 feb 2009, 10:23

Har säkert berättat det förut.

Min båt, tillverkad i den goda smakens förlovade land, levererades till sin första ägare i den av honom beställda smakfulla färgsättningen:
Mörkbruna fribord och vaniljgul överbyggnad med ljusbrun halkskyddsmatta på däck.

När jag, mer än 25 år efter sjösättningen talade med dåvarande chefen för Moody-varvet, Graham Moody, mindes han fortfarande min båt - på varvet gick under arbetsnamnet "The Banana Boat" under tillverkningen!
När jag berättade att skrovet numera är lackat svart utbarst han: "Oh thank God...."

Så - inte är alla båtar vita inte!

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 28 feb 2009, 09:43

vitt är så fult! det är bara en j..... grundfärg!

våga ha färg på båten!!! :D

man behöver faktiskt inte vaxa! matt är snyggt åxå :D mattgult är inte så tokigt. klart syggare än blankgult alla fall, tycker jag.

varför vaxa när man kan slipa istället? sen kan man ju måla den vita missfärgade tråkiga båten i en fin FÄRG istället. en målad båt räcker bra att tvätta av med lite bilschampoo på våren, sen är den skitfin!!

våga vägra vitt!!!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 28 feb 2009, 13:48

matsa
Diamantmedlem

Nog sagt !
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 28 feb 2009, 13:59

Efter att under några år seglat med min scoutkårs bohusjulle började jag hösten 1967 fundera på att bygga en egen båt. Ritningar på en PoP 16 inköptes från "Teknik för alla".

Med min morfars benägna bistånd slog vi ut en stenvägg mellan ett källarkök och min morfars garage. Källarköket kompleterades med en arbetsbänk. Material inköptes och spant och andra detaljer tillverkades. I slutet av November fick morfar snällt köra ut sin bil och en bädd byggdes och spanten började resas. Under jullovet byggdes skrovet färdigt och jag fick hjälp av ett antal gubbar att bära ut och vända skrovet samt bära in det igen och däck och inredning, grundfärg och invändig målning utfördes.

När skrovet återigen burits ut och kölen monterats var det dags för målning av skrovet. Då det var ett kantigt plyfaskrov hade jag bestämt mig för mörkblått. Min scoutledare var gammal seglare och jag hade diskuterat bygget mycket med honom. På en punkt blev vi aldrig överens. Färgen på skrovet. Scoutledarens åsikt var orubblig. En segelbåt skall va vit.

Jag började måla akterspegeln. När den var klar tog jag några steg ifrån och betraktade mitt verk. Det var en hemsk syn. Denna mörkblåa akterspegeln mot det övrigar vita skrovet. jag hämtade trasor och vanolen och torkade bort den hemska blåa färgen. Efter några dagars funderande målade jag hela skrovet med den tänkta färgen utan att titta. När hela skrovet var blåmålat var det inte alls dumt.

Efter det har jag haft vita båtar pga att de jag köpt varit vita med ett undantag. Min storfidra som jag seglat med 2004 tom 2008 som har samma mörkblå färg som min PoP 16. Både jag och min fru tycker det är snyggt med, i alla fall, blå båtar. Däremot är färgad gelcoat ganska hopplös och tråkig. Fidran är byggd 1970 och redan 1984 var den så matt och tråkig att den dåvarande ägaren målade om henne med tvåkomponentsfärg. Färgen är lika blank och fin, men några repor ingick i köpet och ytterligare några har jag förorsakat själv.

men Anders S

Jag är visserligen en slarvpelle, men jag vill nog helst vaxa och bottenmåla båten inför sjösättningen. Änledningen till detta är väl att båten skall se snygg ut när man sjösätter. :wink:

Det har tom hänt att jag vaxat redan efter upptaget. Det blir ju lättare att hålla rent än om man låter ytan bli matt och tråkig.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar