Varvräknare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kjelle
Diamantmedlem

Varvräknare

Inlägg av Kjelle » mån 16 feb 2009, 20:49

Jag har tänkt mig en varvräknare till skutans YSE 8-motor. Varvräknare brukar anslutas till kontakten "W" på generatorn (Bosch). Vet någon om det finns en sådan anslutning på Yanmars generator. Det finns ingen uppgift om detta i elschemat i verkstadshandboken.

Lasse M
Diamantmedlem

Re: Varvräknare

Inlägg av Lasse M » mån 16 feb 2009, 21:47

Vet tyvärr inte hur Yanmars konstruktion ser ut. På vår MD5:a så saknas dock W-uttaget på generatorn. Skaffade därför "TinyTach" som är en digital varvräknare som via en givare, som enkelt monteras på bränsleledningen mellan spridare och högtryckspump, visar aktuellt varvtal samt lite annan info. Beställde från återförsäljare i England och prismässigt blev det ungefär samma peng som för VDO-dito.

Lasse
Bilagor
motorpanel2.JPG
TinyTach och MD5b på tomgång

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » tis 17 feb 2009, 13:56

Hej

På min gamla Yanmar 2GM fanns ingen W-kontakt och tydligen var det vanligt på gamla Yanmar. Jag såg nånstans där man använde magnet på svänghjulet och kopplade till en varvräknare, men det känns lite råddigt.
Själv bytte jag motor istället (inte enbart pga varvräknare, men ändå)

///Bengt

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 17 feb 2009, 18:12

Är man lite hemma med en lödkolv är det lätt att göra ett "W" uttag
Bilagor
GENERATORSCHEMA.jpg

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tis 17 feb 2009, 18:45

Lasse L skrev:Är man lite hemma med en lödkolv är det lätt att göra ett "W" uttag
Vet du om punkten mellan lindning och dioder är åtkomlig utifrån på Yanmars generatorer? Var annars inne på lösningen med en eller flera magneter på remskivan som alternativ.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 17 feb 2009, 21:13

Kjelle skrev:
Lasse L skrev:Är man lite hemma med en lödkolv är det lätt att göra ett "W" uttag
Vet du om punkten mellan lindning och dioder är åtkomlig utifrån på Yanmars generatorer? Var annars inne på lösningen med en eller flera magneter på remskivan som alternativ.
Tyvärr vet jag inget om Yanmars gen. Bara magneter och avkännare är inte säkert att din varvräknare "tycker om". Det är en "elpuls" som skall alstras.
Har byggt en ankarlinemätare av en cykel-"dator". Kanske senare/modernare cykeldatorer är snabbare?
Saxat från klubbsidan:
Tips Problem med ankarspelet, Lasse L
Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck. Linan går i ett 40 mm plaströr akterut. Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn. Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning. För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar. Bra nu, hör jag att linan löper ut. Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut. Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen. Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen monterade en "induktiv" avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern när hur mycket lina som löpt ut. (nov -2003)
<< Till toppen

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » tor 19 feb 2009, 09:33

Billigaste enklaste men inte snyggaste sättet att få till en varvräknare är att köpa en cyckeldator som visar varvtal. Limma fast givaren på svänghjulet och med hjälp av en plåtvinkel montera mottagaren på motorn. Det kanske inte fungerar på alla Yanmar, för jag har för mig att en del modeller har inbyggt svänghjul.

PEEN
Guldmedlem

Inlägg av PEEN » fre 20 feb 2009, 20:54

Ska man ta ut signalen från en av statorlindningarna före dioderna?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 21 feb 2009, 09:20

PEEN skrev:
Ska man ta ut signalen från en av statorlindningarna före dioderna?
Ja, det är växelströmen man är "intresserad" av.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 21 feb 2009, 11:18

Jag inhandlade en Biltema varvräknare av ren nyfikenhet och mätte igenom den. Det visade varvtalet är 1/6 av pulsfrekvensen på ingången W. Intressant är att den började arbeta vid en insignal > 0,3 V. Om man inte kommer åt statorlindningen enligt Lasse L:s koppling så är det 6 magneter på svänghjulet och en pick up spole (klara man sig utan förstärkare?) eller Hall-sensor som gäller. En reflexsensor och vita markeringa kan vara ett alternativ. Undersökte inte hur mycket man kan ändra kalibreringen.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 21 feb 2009, 15:39

Är inte generatorn "uppväxlad" till dubbla varvtalet? Då blir det 12 magneter på svänghjulet. På min Volvo skulle man enkelt kunna göra en plastskiva med magneter som bultas på remskivan. (Fast jag har W uttaget)
Någon som provat med pickup-spole?
Manualen på Biltemas varvräknare: http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 5-8005.pdf

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » lör 21 feb 2009, 16:22

Biltemas manual säger inte mycket. Jag kan tänka mig att det finns en helvågslikriktare i varvräknaren - kontrollerade inte detta utan jag använde en positiv puls vid mitt försök.

Skriv svar