Johnsson 23

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders Pe
Trogen medlem

Johnsson 23

Inlägg av Anders Pe » lör 16 jul 2005, 16:23

Jag har varit och tittat på en johnsson 23,tycker det är en skaplig båt en stolek som passar mig bra. Men jag undrar om den lider av sk. svängköl objektet jag kollade på hade en del sprickor runt bultinfästningen till kölen och den verkade som den läckte in vatten där, även dom inplastade skotten till kojerna var spruckna. I det stora hela var båten i väldigt dåligt skick, med orginal segel och ett skrov och överbyggnad som inte sett vax på dom senaste åren.
Kan det ändå vara ide att köpa tro och hur mycket ska man ge för en sådan båt tro????

Nisse

Johnson 23

Inlägg av Nisse » lör 16 jul 2005, 17:56

Om det är sprickor vid kölinfästningen och skotten kan vara tecken på grundstötningsskador.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 19 jul 2005, 10:51

Hur mycket du är villig och ge kan ingen annan avgöra än du.
Jag skulle resonera så här:
- Orkar du renovera det som är fel? Verkar det lite kul, eller känns det bara jobbigt?
- Nytt segelställ kostar c:a 20 000 kr.
- Laga skrovskadorna. kan du detta själv, eller måste du leja bort jobbet=dyrt!
- Motorn, skick? Om den är dålig, ny motor (utombordare) kostar 8000-12000 kr.

osv.
Dra kostnaderna från vad en båt i fint skick skulle kosta. Där har du det rätta priset, anser jag.
Känns detta för jobbigt eller för dyrt, köp en annan båt. Modellen är relativt vanlig.
Alla borde ha skägg

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tis 19 jul 2005, 13:17

Jag håller med \"Misil no87\".
Med den uträkningsmetoden som han presenterar så kommer säker det rimliga priset på båten att bli minus men du kommer ju aldrig få båten och en sedelbunt i handen när du hämtar den.
Alltså: ser du det som en kul hobby att renovera båten så köp den men var medveten om att det antagligen kommer kosta dubbelt så mycket som om du köper en fräsch från början.

Skriv svar