Slussa in till mälaren

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PeterB

Slussa in till mälaren

Inlägg av PeterB » tis 12 jul 2005, 09:24

Hej!

Jag har köpt en segelbåt och är nybörjare inom omådet. Jag skulle vilja ta segelbåten från Stockholms skärgård in till Mälaren. Vart och hur ska man åka då? Är det Hammarbyslussen man ska igenom eller finns det andra alternativ? Har inte seglat i stockholm förut så jag vore tacksam för lite tips och råd.

Mvh:
Peter

Avve
Trogen medlem

Inlägg av Avve » tis 12 jul 2005, 12:43

Hammarby är det som gäller med segelbåt. Beroende av masthöjd så kan det bli broöppningar.

Björn K

Hammarbyleden

Inlägg av Björn K » tis 12 jul 2005, 13:01

Det finns tre sätt att ta sig med båt från Östersjön in i Mälaren:
Har Du inte masten uppe, så kan Du kanske gå genom Karl-Johan-slussen - mellan Gamla Staden och Södermalm - om Du inte sticker för djupt.
Med masten uppe, kan Du välja mellan Hammarbyleden - mellan Södermalm och Södertörn - eller Södertälje kanal, även om den senare kanske är en bit från Sthlms skärgård...
Går Du Hammarbyleden passerar Du under tre (sju inkl. fasta broar Årsta, 2xjvg, Essingeleden och Tvärbanan) broar, varav den längst österut, Danvikstullsbron, är sliten och kan trassla ibland. Lägsta fri höjd under broarna är c:a 11 meter beroende på vattenstånd. Om Du behöver broöppning, bör Du ringa Danvikstullsbron flera timmar innan Du beräknar passera och fråga status och öppningstider: 08-508 279 11
GOD TUR!
/Hälsn Björn K

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 14 jul 2005, 17:56

Om Du behöver broöppning, bör Du ringa Danvikstullsbron flera timmar innan Du beräknar passera och fråga status och öppningstider: 08-508 279 11
Vid denna tidpunkt på året behöver du inte ringa, åk dit och vänta dom öppnar hela tiden.

jeppe

Torsten
Rookie

Re: Hammarbyleden

Inlägg av Torsten » fre 15 jul 2005, 00:13

Björn K skrev: Lägsta fri höjd under broarna är c:a 11 meter beroende på vattenstånd. /Hälsn Björn K
Det finns en höjdskala vid infarten till Hammarbykanalen. Den visar den "gamla" brohöjden. Oftast ca 12,5 m. För några år sedan sänktes alla brohöjder på sjökort. Man la till en skvalpmån. D.v.s. om det blev svall så skulle man inte slå i. De hade väl sett SOS filmen :) .
Jag har masthöjd ca 11,5 m och har alltid marginal till broarna.
Häng i bommen älskling

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 15 jul 2005, 15:28

Vi är 12m och åkte under Danviksbron med minsta marginal, brovakten tyckte att det skulle vara OK. Phuu.... :o

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 15 jul 2005, 17:25

Danviksbron har en frihöjd på 11,7 m

Liljeholmsbron

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 15 jul 2005, 17:26

Liljeholmsbron 11,7

Torsten
Rookie

Inlägg av Torsten » fre 15 jul 2005, 23:30

Anonymous skrev:Danviksbron har en frihöjd på 11,7 m

Liljeholmsbron
Båda broarna har en fri höjd på 12,8 m vid normalvattenstånd. Detta står också på sjökort som är några år gamla.
För ett par år sedan beslöts att minska den oficiella höjden. Tydligen med 1,1 m. Det var för att gardera sig mot skadestånd om en båt p.g.a. svall skulle slå i trots att den var lägre än 12,8 m.

Men jag har aldrig sett någon våg på 1 m så jag kör lungt under med mina 11,5 m. Det ser nära ut men det är gott om plats.

Det var därför som brovakten tyckte det var Ok med dina 12m.
Det är i dessa lägen som det känns skönt att inte ha högre mast. Man slipper ligga och vänta på broöppning.
Slussa lugnt

Avve
Trogen medlem

Inlägg av Avve » lör 16 jul 2005, 12:09

Har gått med S30 under samtliga broar utan öppning, tror den har en höjd av ca 12,5m. Man väntade tills det blev lugnt vatten.

Snedseglaren

Slussning

Inlägg av Snedseglaren » mån 18 jul 2005, 13:32

Vi tog hem vår 31 fotare från Göteborg till Vättern via Götaälv och Göta-Kanal, det gick bra fast det är vår första båt.

Vi \"torrslussade\" innan och förberedde oss.

Lycka till!

Gäst Jörgen

Sluss och kram

Inlägg av Gäst Jörgen » mån 08 aug 2005, 12:40

Jag slussade för nån vecka sen i Hammarbyslussen. Årets anti-klimax. Precis när man väntar på att nåt ska hända, vattnet forsa och kaos skall utbryta, är det över och man är uppe.

Vänta bara till ni ska slussa i Göta Kanal där högsta nivåskillnaden är 3 meter. FENDER!!

Ha det bra......

Gäst

Re: Slussning

Inlägg av Gäst » mån 08 aug 2005, 14:15

Snedseglaren skrev:Vi tog hem vår 31 fotare från Göteborg till Vättern via Götaälv och Göta-Kanal, det gick bra fast det är vår första båt.

Vi "torrslussade" innan och förberedde oss.

Lycka till!
Hur torrslussar man? Bygger inte det hela på att det finns vatten i slussen? :D

Skriv svar