Fort men crazy!
Som Hobie Cat fast snik?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Som Hobie Cat fast snik?
Jag har aldrig seglat jolle. Hobie Cat ser ju fruktansvärt kul ut. Finns det liknande skapelser som är billigare?
Fort men crazy!
Fort men crazy!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Som Hobie Cat fast snik?
Nu är ju inte Hobie Cat en jolle... men Hobie 16 är liten, tung och trög. 18 eller 21 fot är bättre. Men snabbare och billigare ändå är att skaffa en begagnad Tornado, det är mycket fart för pengarna 
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ja jag menade nåt fort och tvåskrovigt.Seglaren skrev:Nu är ju inte Hobie Cat en jolle... men Hobie 16 är liten, tung och trög. 18 eller 21 fot är bättre. Men snabbare och billigare ändå är att skaffa en begagnad Tornado, det är mycket fart för pengarna
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nu har jag kollat lite grann om Tornadon... Den är nog i häftigaste laget för mig ändå. Finns det ingen mindre?
Jag hittade denna fina berättelse om Tornadosegling till Gillöga. Bitvis i 25 knop!
http://hem.passagen.se/larose/gilloga/gilloga.htm
Jag hittade denna fina berättelse om Tornadosegling till Gillöga. Bitvis i 25 knop!
http://hem.passagen.se/larose/gilloga/gilloga.htm
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Ovanlig men kolla Fabola Spectra. Seglade sån på 70-talet. Den är snik men en ganska kul badis. Långkölad och kursstabil men en och annan motorbåt hängde inte med. Vi hade ingen fock och har för mig att det hade varit bra. D.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Den såg enklare och mindre ut än Tornadon. Har den ingen fock alls?
Jag håller med Dirken, leta efter en Spectra. Jag har också varit lycklig ägare av en sådan i mitten av 70-talet. Jag har också funderat på att skaffa en sådan eller liknande igen, bara för att ha kul, men kommit fram till att vigheten har passerat bäst före datum och en viss central placering av deplacementet gör det svårt att komma under bommen vid slag. Men kul var det då det begav sig.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det är nog mest fantasier från min sida också. Skulle ändå vilja ha en följebåt som kunde seglas med. Mycket roligare än att väsnas med utombordare. Vore jag inte en sån slöhög skulle jag bygga en utriggarkanot i spontat virke. Till det skulle man inte ens behöva nån ritning.
Då blir det nog ganska enkelt att hitta något som passar. Segeljollar brukar ju vara fina att släpa efter båten som är en fördel när många av oss nått en ålder av +90kg. Man kan välja en storlek som passar sin vikt utan att det påverkar släpegenskaperna så mycket. Lätt att tänka OK eller kanot eller liknande. Jag har mest gillat jolle att segla för de är så lätta att få att segla dit man vill jamfört med katta men har inte så mycket att jämföra med. En katta går inte att ta med efter båten. D.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Är en liten katta svår att släpa?Dirken skrev:Då blir det nog ganska enkelt att hitta något som passar. Segeljollar brukar ju vara fina att släpa efter båten som är en fördel när många av oss nått en ålder av +90kg. Man kan välja en storlek som passar sin vikt utan att det påverkar släpegenskaperna så mycket. Lätt att tänka OK eller kanot eller liknande. Jag har mest gillat jolle att segla för de är så lätta att få att segla dit man vill jamfört med katta men har inte så mycket att jämföra med. En katta går inte att ta med efter båten. D.
Dom brukar välta lätt i vågorna. Man kan ju ta ner masten men den brukar sitta med vajer och då blir det ju krångligt. Samma gäller ju för vanliga jollar men masten är ofta ostagad och lätt att ta bort.