Volvo Ocean Race leg 5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Volvo Ocean Race leg 5

Inlägg av SWE54 » fre 13 feb 2009, 21:46

Tänkte påminna om att sträcka 5 i Volvo Ocean Race startar i morgon tidigt..:)
14 February 2009 Start: 13:00 hrs local time
Det blir väl kl 06.00 lördag morgon.

Sailonline startar sin etapp samma tid. Det blir en lite längre sträcka 12,300 nm från Qingdao till Rio de Janeiro.
Förhoppningsvis kanske man slipper nattvaka så mycket, borde gå att köra lite DC's nattetid.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Re: Volvo Ocean Race leg 5

Inlägg av toaen » lör 14 feb 2009, 15:04

Nattvak är inte mycket för mig heller, så jag bruka köra med autopilot eller vinroder precis om jag alltid gör i verkliga livet. Startade naturligtvis med en programerad riktning på vindrodret under tiden jag sov min skönhetsömn. När jag stod upp i normal tid (06.00 Svensk tid) fann jag att den kurslinjalen, som tidigare visat en rak streck med 6 timmars visning, nu följer den tänkta vägen pga de vindvridningar som vindprognosen anger. Dessutom finns markeringar för varje kvart och naturligtvis för varje timme som tidigare. Det var en bra funktion och det ser ganska intresant ut, med tanke på de kraftiga vindvridingar som är på gång för tillfället.

Vid ett tidigare tillfälle hade någon en tanke att koppla en lina i aktern på SWE54 och låta honom leda från start till mål. Jag kom på en smartare lösning och har suttit i elektronikverkstaden ett antal kvällar och lödat. :mrgreen: I sydd av mörkret smög jag (rent virtuellt naturligtvis) mig ombord på en av de båtarna som brukar komma långt fram i täten och moterade min lilla dosa. Tanken var att jag skulle få signaler från den andra båten som skulle styra min autopilot. :D på så sätt skulle jag komma in som god två :D (det kanske var överord - dvs ordet god :evil: ) Dessvärre måste jag medge att jag nog förväxlat enheterena då den andra båten ligger efter mig och verkar styra efter min kurs :oops:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 14 feb 2009, 15:48

Hmm... Jag missade starten och kastade loss precis nu! Kanske inte gör så mycket på ett så jättelångt race.
Men lite pinsamt eftersom jag ju sitter i nästan samma tidszon (+1 H) som racet startar i!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 14 feb 2009, 17:07

toaen skrev:Nattvak är inte mycket för mig heller, så jag bruka köra med autopilot eller vinroder precis om jag alltid gör i verkliga livet. Startade naturligtvis med en programerad riktning på vindrodret under tiden jag sov min skönhetsömn. När jag stod upp i normal tid (06.00 Svensk tid) fann jag att den kurslinjalen, som tidigare visat en rak streck med 6 timmars visning, nu följer den tänkta vägen pga de vindvridningar som vindprognosen anger. Dessutom finns markeringar för varje kvart och naturligtvis för varje timme som tidigare. Det var en bra funktion och det ser ganska intresant ut, med tanke på de kraftiga vindvridingar som är på gång för tillfället.

Vid ett tidigare tillfälle hade någon en tanke att koppla en lina i aktern på SWE54 och låta honom leda från start till mål. Jag kom på en smartare lösning och har suttit i elektronikverkstaden ett antal kvällar och lödat. :mrgreen: I sydd av mörkret smög jag (rent virtuellt naturligtvis) mig ombord på en av de båtarna som brukar komma långt fram i täten och moterade min lilla dosa. Tanken var att jag skulle få signaler från den andra båten som skulle styra min autopilot. :D på så sätt skulle jag komma in som god två :D (det kanske var överord - dvs ordet god :evil: ) Dessvärre måste jag medge att jag nog förväxlat enheterena då den andra båten ligger efter mig och verkar styra efter min kurs :oops:

tommy
Ja att blint bara följa är ju ett vågspel i sig..:)
Särskilt om man väljer min akterspegel, finns inga som helst garantier att jag har tänkarmössan på alltid..:) har stora koncentrations svårigheter, sömnrubbningar, är orkeslös, minnes problem mm sedan ett tag när jag hamnade på akuten med hjärtfel pga stress. :?
Men som sagt, det är ju kul terapi och ibland går det ju bättre och ibland sämre...
Den nya skalan på båten är ju lite kul, dels att den böjer men också att den visar fartförändringar i vindstyrkan.
Det är ju som sagt rena snurren just nu och det går ganska sakta, frågan är kanske var den nya vinden kommer först..?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 14 feb 2009, 17:12

Tommy skrev:Hmm... Jag missade starten och kastade loss precis nu! Kanske inte gör så mycket på ett så jättelångt race.
Men lite pinsamt eftersom jag ju sitter i nästan samma tidszon (+1 H) som racet startar i!
Du lär nog hinna ifatt...:)
Vi har ju inte drivit ut så långt ännu och marchar just nu på 2,5 kn!
Kommer ju lite mer vind norrifrån snart så dra upp och möt den så ligger du nog hyffsat till sedan...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 14 feb 2009, 18:17

SWE54 skrev:
Ja att blint bara följa är ju ett vågspel i sig..:)
Särskilt om man väljer min akterspegel, finns inga som helst garantier att jag har tänkarmössan på alltid..:) har stora koncentrations svårigheter, sömnrubbningar, är orkeslös, minnes problem mm sedan ett tag när jag hamnade på akuten med hjärtfel pga stress. :?
Men som sagt, det är ju kul terapi och ibland går det ju bättre och ibland sämre...
Den nya skalan på båten är ju lite kul, dels att den böjer men också att den visar fartförändringar i vindstyrkan.
Det är ju som sagt rena snurren just nu och det går ganska sakta, frågan är kanske var den nya vinden kommer först..?
En kille som jag hade mycket att göra med för många år sen brukade alltid säga; " allt skämt åsido - sa kärringen när hon sorterade äpple i Småland"

Nej så taskig är jag inte att jag för söker sabba för dig. Annars är det ju, som jag skrivit nån gång tidigare, ditt fel att jag hemfallit åt denna sysselsättning - så det kanske hade funnits själ. Jag läste ett av dina inlägg och kunde inte låta bli att klicka på länken. Sen var jag fast. Dessutom är jag from igår ännu mera fast i långt mer än överskådlig tid, då jag betalade in 250 kr som Sailonline vill ha som stöd till verksamheten.

Hur lång överskådlig tid är har jag lärt mig av bitter erfarenhet. Jag byggde en 27 fots segelbåt efter höststormen 1969. 1986 var jag ute 1 tim och 15 minuter. Anledningen till att den enda turen blev så kort är en historia för sig. En kompis som såg vår båt från sitt vardagsrum började låna den för att senare köpa in sig. Vi var betydligt mer ute med båten efter det, ofta tillsammans med den andra familjen. Delat arbete och delade kostnader. Dessutom hade kompisen en sjöbod med båtplats där vi hade båten.

Efter ca 10 år hade barna blivit så stora att de inte ville följa med, så vi använde nästan inte båten alls. Kompisen seglade däremot mer och mer. Jag ville att han skulle ta över båten helt, men det ville inte han. Jag tvingade igenom en försäljning. Kompisen köpte en Maxi 77 tillsammans med en kusin.

När min fru förstod att jag skulle sälja båten började hon kolla på mindre båtar och hittade en havsfidra som hon tvingade mig att följa med och titta på. Jag var inte ett dugg intresserad. Jag lämnade båten till köparen och tänkte ; "nu skall jag inte ha nån båt på överskådlig tid" .När min fru kom hem från jobbet två timmar efter att jag lämnat båten fick jag order att ringa och köpa havsfidran. Jag var fortfarande inte intresserad, varpå min fru kontrade; "Då köper jag den". Och så blev det.

Överskådlig tid är alltså två timmar. Havsfidran hade vi i 10 år och jag seglade med den mer än jag gjort med någon annan båt - hittills.

På något sätt har vi likartad problematik, bortsett från att mitt hjärta aldrig har krånglat - som tur är. Nått som dessvärre heller aldrig har krånglat är matlusten - med väl synligt resultat.

tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 14 feb 2009, 19:15

toaen skrev: ...

Nej så taskig är jag inte att jag för söker sabba för dig. Annars är det ju, som jag skrivit nån gång tidigare, ditt fel att jag hemfallit åt denna sysselsättning - så det kanske hade funnits själ. Jag läste ett av dina inlägg och kunde inte låta bli att klicka på länken. Sen var jag fast. Dessutom är jag from igår ännu mera fast i långt mer än överskådlig tid, då jag betalade in 250 kr som Sailonline vill ha som stöd till verksamheten.

...

På något sätt har vi likartad problematik, bortsett från att mitt hjärta aldrig har krånglat - som tur är. Nått som dessvärre heller aldrig har krånglat är matlusten - med väl synligt resultat.

tommy
Sedär, välkommen till SYC..:)

Tycker väl att man kan följa John bäst man vill, om man vill, jag bryr mig inte så mycket om det... det var mer som lite upplysande information bara...:) det sker ju såklart på egen risk så att säga.
Det kan ju vara ett sätt att lära, så länge den man följer har koll ...
Men nu har du ju även börjat använda router så snart förväntar vi oss lite topp placeringar ser du.. :wink:
På lite längre sträckor kan det ju vara bra med lite hjälp. Om inte annat få konfirmerat att man är hyffsat rätt ute.

Efter 12 timmars tester och undersökningar så hittade läkarna inga fysiska fel, enbart väldigt höga stressnivåer som skapade "lite" biverkningar... :o
Satte lite perspektiv på saker och ting i all fall. Kaffet smakar bättre på morgonen numera kan man säga..:)
Och tvättbrädan har ju förvunnit här med...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 14 feb 2009, 20:25

Mitt inlägg med de "elektroniska repet" var ju mera ett skämt. Det är inte så lätt att följa efter nån.

Däremot är det inte så lätt att förstå vilken rutt man skall välja på så här långa sträckor. Hade loppet gått den traditionella vägen så hade man ju haft en aning pga de tidigare riktiga seglingarna.

Att använda Sailplaner är inte helt enkelt, speciellt inte när sjökortet är delar i två delar. Hade tex Kap horn legat på samma sjökort hade man ju kunnat lagt en waypoint på starten och en på kapet. Nu får man exprimentera med punkter mitt i Stilla havet.

För min del skulle jag svar upp för tre man i två månader 1998, i samband med en omorganissation. Det tog 10 månader innan man satte in mer folk. Jag rasade både fysiskt och psykist, strax efter att jag hade fått två nya arbetskopisar. Jag mår något bättre idag, men inte mycket.

tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 14 feb 2009, 21:30

toaen skrev:Mitt inlägg med de "elektroniska repet" var ju mera ett skämt. Det är inte så lätt att följa efter nån.

...
tommy
Jodå det är jag allt medveten om...:)
Det har ju ordats en del om det på chatten nämligen, en del har tom föreslagit "stealth mode" just för att man inte ska kunna följa någon...
Och om detta bryr jag mig inte så mycket om eftersom, precis som du säger, det är ett jäkla slit att försöka följa någon, då får man ju sitta och vakta och vem katten orkar det...?

Rutten ja..
Jag har helt enkelt tittat lite på sk Pilot Charts för att få en hum om "trade winds", blåshål, vilket håll oväder brukar ta mm.
Då kan man ju försöka ta sig däråt och försöka träffa dom ställen som ofta har mycket vind.
Sen är närmsta vägen egentligen rakt igenom Australien över Sydpolen och upp mot Kap Horn..:) vilket ju inte är möjligt att segla så man får ju lura lite på hur man gör med det...
Bilagor
ShortestRoute.jpg

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » sön 15 feb 2009, 14:23

Ja då är vi på väg igen på ett långt race.
Till skillnad från riktiga VOR så är det fulltaligt med båtar.
Nu över 400 sjömil från start efter en trög inledning.
Många väljer att gå nära Japan.
Kan se Swe54 och spackel några sjömil akterut.
Har brainaid och andra tunga namn inom en 10-sjömils radie.
Får väl se till kvällen vad en lite mer långsiktig planering pekar mot.
Ett tack för den bild du la ut Swe54, säger en del om hur skev den kortaste vägen är. :wink:

Tråkigt att höra om dina problem Swe54, stress kan orsaka en hel del obehagligheter.
Vet det av egna personliga erfarenheter. Nu kvitt dem sen drygt ett år.
Vi håller tummarna för att det blir bra för dig med och att kaffet ska smaka ännu bättre framöver !

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 15 feb 2009, 15:09

Jag tyckte det blåste så lite i starten så jag stannade kvar på seglarbaren i Qingdao och tog några öl... 8) Jag kom inte iväg förrän sent igår eftermiddag (svensk tid).

Sen har jag bara seglat rätt ut och ligger på en placering strax under 500... Mystiskt..

:o
/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 15 feb 2009, 16:11

Ju längre söder ut ju lägre ranking. De som har ordningsiffarn 2 och 1 ligger längst i söder. Den båt som ligger längst fram på den norra flanken, tydligen på väg att gå norr om den Japanska ön Kyushu (där stan Nagasaki ligger) http://www.alltomjapan.se/japan-karta.html rankad 1134.

Själv går jag strax söder om ön Kyushu och är rankad 1022. SWE 54 som valde att gå söder om ett litet Sydkoreanskt "skär" (som jag gick norr om) är rankad 866 för tillfället. Men det kommer att ändras.

För egen del får jag väl hoppas att många strandar på korallrev i Söderhavet. :evil: Andra finner att söderhavsöarna är så tilltalande att de likt Monsieur Bernard (hette han så?) som ledde en ensamkappsegling jorden runt, men struntade i att svänga vänster :wink: efter Kap Horn (och gå mot en relativt säker seger), istället segrade rakt fram ytterligare ett halvt varv och bosatte sig på en söderhavs ö :D . Några kanske förliser med man och allt i södra ishavet. Detta skulle ju kunna medföra att man kommer in under 1000 vid målet. Att sätta målsättningen under 500 är väl allt för högt :|.

Har spåret efter egen och andras båtar försvunnit?

tommy

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » sön 15 feb 2009, 16:38

Visst ser rankingen lite underlig ut. En hyfsad förklaring kan man få från bilden Swe54 bifogade. Där ser du ju kortaste vägen.
Men visst är det lite märkligt att ha kommit 450 sjömil och harva runt 850 plats, medans de som går rakt söderut från start har kommit kortare väg men är betydligt högre rankade.
Så rankingen får man ta med en nypa salt, blir väl pålitlig när vi närmar oss Kap Horn såsmåningom.

Vad heter din båt T? Alltid kul att hålla koll på andra sailguidare i SOL-världen (min heter filika, efter katten).

Verkar som att spåret efter båtar är en bugg som man jobbar med. Hoppas det kommer tillbaks.

Vi som går söder om Kyushu får sen två japanska skär att välja väg inför: norr, mellan, söder om.
Känns som jag tvekar om passage söder/mellan.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 15 feb 2009, 17:34

Blir ju lite märkliga referensramar när man säger "skär" om öar stora som Bornholm...:)

Jag drar i alla fall söder om dom båda.
Såg i chatten att dom håller på att försöka fixa till "tracksen" så snart det går så dom kommer nog tillbaka snart.
Seglade lite väl länge på cc efter start, gick och sov en stund igen på morgonen och vaknade upp med en TWA på 15 grader. Tappade väl 15-20 minuter ser det ut som, tur att det inte blåste så mycket..:)
Men nog stämmer väl rankningen hyffsat tycker jag, bara sett till närmsta vägen. Sen kan ju båtar ligga bra till rent taktiskt men det kan ju inte rankningen hantera.

22 knop är ju en helt ok båtfart och det skulle innebära ca 25 dagar till Rio..:) får nog räkna med 30+ antar jag.
Nu är man på väg ner till "gamla kända vatten", virtuellt sett i alla fall, har passerat här två ggr förut , då i Open 60 båtar. Egentligen finns det ju banbegränsningar, det brukar vara en och annan is-port man måste igenom/norr om men i SOL är det tydligen fritt fram att segla som man vill.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 15 feb 2009, 18:03

SWE54 skrev:Blir ju lite märkliga referensramar när man säger "skär" om öar stora som Bornholm...:)
Förlåt.

Jag försökte uttrycka mig lite finare än min hemlands vilda tungomål och tog den beteckning som smogerare använder om en liten ö. Hade jag inte försökt att göra mig te hade jag kallat den för "holme" - som ve säger ve som bur på fastlant.

tommy
längst ut i väster i mellersta Bohuslän

Skriv svar