Fathead och dubbla backstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

Fathead och dubbla backstag

Inlägg av GoranA » fre 13 feb 2009, 23:49

Hej,
har funderat på att byta till fathead och fick då rekommendationen att skaffa dubbla backstag. Kan någon förklara hur viktigt det är? Har bakåtsvepta spridare (Maxi 77). Tanken är att få mer fart i lättare vindar, man får ju ändå inte ut mycket mer än 6 -7 knop ur Maxin när det blåser mer.
Andra med erfarenhet att byta från traditionellt segel till fathead?

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av matsa » fre 13 feb 2009, 23:57

låter väl skitkul!
jag tror inte att båten blir speciellt mycket lovgirigare eftersom toppen på seglet ä så plant, och piper det i ordentligt så tvistar väl toppen ut en del. men det blir ju lite halvjobbigt att dra backstagen hela tiden i slagen. men med själslående fock så kan du ju dra backstagen i slagen istället för fockskotet.

visst 17 va det nån artikel i nån båtblaska för ca ett år sen om några skåningar som hottat en olsson 22a och en maxi 77a.
däer kan du kanske hämta in lite vettig information. jag vill minnas att båda båtarna blev skitkul att segla och funkade riktigt bra. O-22an hade fathead och frågan är om inte maxin hade det åxå???

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av matsa » lör 14 feb 2009, 00:04

det finns i båtnytt nr 3 år 2008

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av T » lör 14 feb 2009, 00:08

Kolla den här http://www.blocket.se/vi/20238821.htm?ca=11_s och kolla med Gransegel, tror dom är 'ansvariga' både för Olsson 22:an och Maxi 77:an.
Dubbla häckstag lär du nog sakna om du inte har några men knappast i lättvind. Och så besvärligt är det inte, masten med sina svepta spridare lär ju inte ramla ner om du tar det lugnt med häckstagen.

:o
/T
Senast redigerad av 1 T, redigerad totalt 0 gånger.

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av matsa » lör 14 feb 2009, 00:11

tror gransegel i malmö är "skyldiga" till både O-22an och maxi 77an

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av T » lör 14 feb 2009, 00:14

matsa skrev:tror gransegel i malmö är "skyldiga" till både O-22an och maxi 77an
Tror du???

8)
/T

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av matsa » lör 14 feb 2009, 00:16

jag vill minnas att åtminstone en av ägarna till dom båtarna jobbade där.
men jag kanske har fel som vanligt?? :D

det är bara att läsa båtnytt nr 3 från 2008

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av matsa » lör 14 feb 2009, 00:18

http://www.batnytt.se/AKTUELLT_NUMMER__ ... 8568_.aspx

finns en liten bild där. maxin har inte självslående

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av SWE54 » lör 14 feb 2009, 07:17

GoranA skrev:Hej,
har funderat på att byta till fathead och fick då rekommendationen att skaffa dubbla backstag. Kan någon förklara hur viktigt det är? Har bakåtsvepta spridare (Maxi 77). Tanken är att få mer fart i lättare vindar, man får ju ändå inte ut mycket mer än 6 -7 knop ur Maxin när det blåser mer.
Andra med erfarenhet att byta från traditionellt segel till fathead?
Med en fathead så blir det ju mer eller mindre nödvändigt med dubbla akterstag, vilket det väl egentligen är frågan om.
Seglet får ju inte plats under det befintliga akterstaget så då behövs ju en för varje sida i stället.
Akterstaget ska väl kontrollera både mastböj och förstagsagget på din rigg så dom lär ju behövas, tom i lättvind eventuellt, och på undavindar med spinnakern uppe är dom ju bra att ha satta...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

GoranA
Platinamedlem
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 07:57
Ort: Stockholm

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av GoranA » lör 14 feb 2009, 13:15

Hej,
tack för alla tips! Problemet är att jag gillar att kunna segla båten själv, och bytte ganska nyss genuan, så att skaffa en ny fock istället blir lite dyrt (har rullgenua och därmed bara en liten fock idag)
Att ha både ha en genua att dra runt och backstag att växla känns lite för mycket. Vad är annars erfarenheten av dubbla backstag? Jag tycker det låter heljobbigt, men det tycker å andra sidan många om den stora genuan som Maxin har..
Annars är det kul att många är positiva till idén i sig, och det verkar som ingen tror att egenskaperna skulle förändras till det sämre. Med den jämförelsesvis korta masten som Maxin har så tror jag att ett fathead som ger mer yta högre upp skulle kunna göra underverk i lättare vindar, en knop extra vid 2-3 m/s skulle vara mumma... :-).

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av Håkan » lör 14 feb 2009, 14:34

Att släppa / spänna häckstag är ingeting om man jämför att dra runt en genua i slagen.
På kryssen är det enbart ett trim vilket gör att du kan släppa häckstaget i lovart, för att sedan slå och sist ta hem häckstaget i nya lovart i lugn och ro.
Enda risken som finns är egentligen gipp i hårdvind men det är en helt annan sak.
Go for Fathead :!:

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av matsa » sön 15 feb 2009, 00:11

kolla strax under mitten på sidan!!!

där ä maxin på bild :D

http://samst.se/?p=43

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av bran » fre 23 maj 2014, 11:11

Lyfter den här tråden lite, jag har själv precis gjort som trådskaparen funderade över. Är initialt kanonnöjd - fått en mkt livligare båt som är kul att segla utan att det måste blåsa närmre kuling! Men häckstagen vill man absolut använda även fast riggen står utan dom. Annars saggar förstaget alldeles för mkt.

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 bran, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av Mackey » lör 24 maj 2014, 11:31

Kan detta vara något att uppnå?
Bild

Härligt med en nästan jolleaktig planande Maxi.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Fathead och dubbla backstag

Inlägg av Excel 319 » lör 24 maj 2014, 18:41

Sista året som Karlstad segelsällskap anordnade kappseglingen Höstlången (nattsegling i september) gastade jag på en Maxi 77:a. Med spirad stor och genua loggade vi 12-13 knop i surfarna under flera timmar. Häftig upplevelse i kolmörker och lantärnljus. Hade man ramlat överbord då så hade det varit en säker död. Inte en chans att finna någon under de förhållandena som rådde. Så sanningen som många beskriver är att stanna ombord. En flytväst är inte den säkerhetsdetalj som många tror.

Skriv svar