Fathead och dubbla backstag
Fathead och dubbla backstag
Hej,
har funderat på att byta till fathead och fick då rekommendationen att skaffa dubbla backstag. Kan någon förklara hur viktigt det är? Har bakåtsvepta spridare (Maxi 77). Tanken är att få mer fart i lättare vindar, man får ju ändå inte ut mycket mer än 6 -7 knop ur Maxin när det blåser mer.
Andra med erfarenhet att byta från traditionellt segel till fathead?
har funderat på att byta till fathead och fick då rekommendationen att skaffa dubbla backstag. Kan någon förklara hur viktigt det är? Har bakåtsvepta spridare (Maxi 77). Tanken är att få mer fart i lättare vindar, man får ju ändå inte ut mycket mer än 6 -7 knop ur Maxin när det blåser mer.
Andra med erfarenhet att byta från traditionellt segel till fathead?
Re: Fathead och dubbla backstag
låter väl skitkul!
jag tror inte att båten blir speciellt mycket lovgirigare eftersom toppen på seglet ä så plant, och piper det i ordentligt så tvistar väl toppen ut en del. men det blir ju lite halvjobbigt att dra backstagen hela tiden i slagen. men med själslående fock så kan du ju dra backstagen i slagen istället för fockskotet.
visst 17 va det nån artikel i nån båtblaska för ca ett år sen om några skåningar som hottat en olsson 22a och en maxi 77a.
däer kan du kanske hämta in lite vettig information. jag vill minnas att båda båtarna blev skitkul att segla och funkade riktigt bra. O-22an hade fathead och frågan är om inte maxin hade det åxå???
jag tror inte att båten blir speciellt mycket lovgirigare eftersom toppen på seglet ä så plant, och piper det i ordentligt så tvistar väl toppen ut en del. men det blir ju lite halvjobbigt att dra backstagen hela tiden i slagen. men med själslående fock så kan du ju dra backstagen i slagen istället för fockskotet.
visst 17 va det nån artikel i nån båtblaska för ca ett år sen om några skåningar som hottat en olsson 22a och en maxi 77a.
däer kan du kanske hämta in lite vettig information. jag vill minnas att båda båtarna blev skitkul att segla och funkade riktigt bra. O-22an hade fathead och frågan är om inte maxin hade det åxå???
Re: Fathead och dubbla backstag
det finns i båtnytt nr 3 år 2008
Re: Fathead och dubbla backstag
Kolla den här http://www.blocket.se/vi/20238821.htm?ca=11_s och kolla med Gransegel, tror dom är 'ansvariga' både för Olsson 22:an och Maxi 77:an.
Dubbla häckstag lär du nog sakna om du inte har några men knappast i lättvind. Och så besvärligt är det inte, masten med sina svepta spridare lär ju inte ramla ner om du tar det lugnt med häckstagen.
/T
Dubbla häckstag lär du nog sakna om du inte har några men knappast i lättvind. Och så besvärligt är det inte, masten med sina svepta spridare lär ju inte ramla ner om du tar det lugnt med häckstagen.
/T
Senast redigerad av 1 T, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Fathead och dubbla backstag
tror gransegel i malmö är "skyldiga" till både O-22an och maxi 77an
Re: Fathead och dubbla backstag
Tror du???matsa skrev:tror gransegel i malmö är "skyldiga" till både O-22an och maxi 77an
/T
Re: Fathead och dubbla backstag
jag vill minnas att åtminstone en av ägarna till dom båtarna jobbade där.
men jag kanske har fel som vanligt??
det är bara att läsa båtnytt nr 3 från 2008
men jag kanske har fel som vanligt??
det är bara att läsa båtnytt nr 3 från 2008
Re: Fathead och dubbla backstag
http://www.batnytt.se/AKTUELLT_NUMMER__ ... 8568_.aspx
finns en liten bild där. maxin har inte självslående
finns en liten bild där. maxin har inte självslående
Re: Fathead och dubbla backstag
Med en fathead så blir det ju mer eller mindre nödvändigt med dubbla akterstag, vilket det väl egentligen är frågan om.GoranA skrev:Hej,
har funderat på att byta till fathead och fick då rekommendationen att skaffa dubbla backstag. Kan någon förklara hur viktigt det är? Har bakåtsvepta spridare (Maxi 77). Tanken är att få mer fart i lättare vindar, man får ju ändå inte ut mycket mer än 6 -7 knop ur Maxin när det blåser mer.
Andra med erfarenhet att byta från traditionellt segel till fathead?
Seglet får ju inte plats under det befintliga akterstaget så då behövs ju en för varje sida i stället.
Akterstaget ska väl kontrollera både mastböj och förstagsagget på din rigg så dom lär ju behövas, tom i lättvind eventuellt, och på undavindar med spinnakern uppe är dom ju bra att ha satta...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Fathead och dubbla backstag
Hej,
tack för alla tips! Problemet är att jag gillar att kunna segla båten själv, och bytte ganska nyss genuan, så att skaffa en ny fock istället blir lite dyrt (har rullgenua och därmed bara en liten fock idag)
Att ha både ha en genua att dra runt och backstag att växla känns lite för mycket. Vad är annars erfarenheten av dubbla backstag? Jag tycker det låter heljobbigt, men det tycker å andra sidan många om den stora genuan som Maxin har..
Annars är det kul att många är positiva till idén i sig, och det verkar som ingen tror att egenskaperna skulle förändras till det sämre. Med den jämförelsesvis korta masten som Maxin har så tror jag att ett fathead som ger mer yta högre upp skulle kunna göra underverk i lättare vindar, en knop extra vid 2-3 m/s skulle vara mumma... .
tack för alla tips! Problemet är att jag gillar att kunna segla båten själv, och bytte ganska nyss genuan, så att skaffa en ny fock istället blir lite dyrt (har rullgenua och därmed bara en liten fock idag)
Att ha både ha en genua att dra runt och backstag att växla känns lite för mycket. Vad är annars erfarenheten av dubbla backstag? Jag tycker det låter heljobbigt, men det tycker å andra sidan många om den stora genuan som Maxin har..
Annars är det kul att många är positiva till idén i sig, och det verkar som ingen tror att egenskaperna skulle förändras till det sämre. Med den jämförelsesvis korta masten som Maxin har så tror jag att ett fathead som ger mer yta högre upp skulle kunna göra underverk i lättare vindar, en knop extra vid 2-3 m/s skulle vara mumma... .
Re: Fathead och dubbla backstag
Att släppa / spänna häckstag är ingeting om man jämför att dra runt en genua i slagen.
På kryssen är det enbart ett trim vilket gör att du kan släppa häckstaget i lovart, för att sedan slå och sist ta hem häckstaget i nya lovart i lugn och ro.
Enda risken som finns är egentligen gipp i hårdvind men det är en helt annan sak.
Go for Fathead
Mvh /
På kryssen är det enbart ett trim vilket gör att du kan släppa häckstaget i lovart, för att sedan slå och sist ta hem häckstaget i nya lovart i lugn och ro.
Enda risken som finns är egentligen gipp i hårdvind men det är en helt annan sak.
Go for Fathead
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Fathead och dubbla backstag
Lyfter den här tråden lite, jag har själv precis gjort som trådskaparen funderade över. Är initialt kanonnöjd - fått en mkt livligare båt som är kul att segla utan att det måste blåsa närmre kuling! Men häckstagen vill man absolut använda även fast riggen står utan dom. Annars saggar förstaget alldeles för mkt.
Senast redigerad av 1 bran, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Fathead och dubbla backstag
Kan detta vara något att uppnå?
Härligt med en nästan jolleaktig planande Maxi.
Mackey
Härligt med en nästan jolleaktig planande Maxi.
Mackey
Re: Fathead och dubbla backstag
Sista året som Karlstad segelsällskap anordnade kappseglingen Höstlången (nattsegling i september) gastade jag på en Maxi 77:a. Med spirad stor och genua loggade vi 12-13 knop i surfarna under flera timmar. Häftig upplevelse i kolmörker och lantärnljus. Hade man ramlat överbord då så hade det varit en säker död. Inte en chans att finna någon under de förhållandena som rådde. Så sanningen som många beskriver är att stanna ombord. En flytväst är inte den säkerhetsdetalj som många tror.