motorproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
MC

motorproblem

Inlägg av MC » tor 14 jul 2005, 09:21

Hej Forumet!

Jag har renoverat min yanmar ysb8:a i vinter och nu går hon finfint ända tills man går upp i högre farter. Då stiger inte varvtalet nämnvärt, samtidigt som det börjar ryka mer om motorn. Tips på vad det kan vara blir jag MYCKET glad över...

/MC

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 14 jul 2005, 09:33

Hej

Verkar vara pump/spridar problem.

Calle

MC

Inlägg av MC » tor 14 jul 2005, 12:36

men spridaren är sprillans ny...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 jul 2005, 13:55

En enkel förklaring är att du har en propeller som är en aning för stor. Då gårr båten bra på lägre varv, men tungt på maxvarv och visar just dessa symptom.
Anders S

MC

Inlägg av MC » fre 15 jul 2005, 14:31

Men det gick ju bra tidigare...

Torsten
Rookie

Inlägg av Torsten » fre 15 jul 2005, 23:43

En ny eller nyrenoverad motor skall köras in. Speciellt om man bytt kolv(ringar) och cylinderfoder. Vid inkörning skall man köra vid olika varvtal men aldrig på max varvtal. Detta skall man göra i ca 50 timmar.

Då sliter motorn in sig och blir tät och bra. Så det är bara att ta det lugnt och skriv upp drifttimmarna.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » lör 16 jul 2005, 07:36

Vem har renoverat den. Är det en fackman eller inte. Är justeringarna rätt utförda. Av egen erfarenhet vet jag att just inställningar på bränsle och tider kan påverka mycket. När jag själv krånglade med min motor kunde jag vid en viss justering få liknande symtom. Det beror med största sannolikhet på fel bränsleblandning.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 jul 2005, 16:46

Nejdå, det kan ändå vara \"för stor propeller\". Motorn har nu fått tät kolv, ny cylinder etc (den var ju renoverad?). Då orkar den driva propellern över den tidigare effektgränsen (dvs, motorn \"vill\" varva mer än propellern tillåter) och om propellern har för stor stigning kan man få den här effekten (fl'åt vitsen).
Anders S

Skriv svar