motorproblem
-
MC
motorproblem
Hej Forumet!
Jag har renoverat min yanmar ysb8:a i vinter och nu går hon finfint ända tills man går upp i högre farter. Då stiger inte varvtalet nämnvärt, samtidigt som det börjar ryka mer om motorn. Tips på vad det kan vara blir jag MYCKET glad över...
/MC
Jag har renoverat min yanmar ysb8:a i vinter och nu går hon finfint ända tills man går upp i högre farter. Då stiger inte varvtalet nämnvärt, samtidigt som det börjar ryka mer om motorn. Tips på vad det kan vara blir jag MYCKET glad över...
/MC
En ny eller nyrenoverad motor skall köras in. Speciellt om man bytt kolv(ringar) och cylinderfoder. Vid inkörning skall man köra vid olika varvtal men aldrig på max varvtal. Detta skall man göra i ca 50 timmar.
Då sliter motorn in sig och blir tät och bra. Så det är bara att ta det lugnt och skriv upp drifttimmarna.
Då sliter motorn in sig och blir tät och bra. Så det är bara att ta det lugnt och skriv upp drifttimmarna.
Vem har renoverat den. Är det en fackman eller inte. Är justeringarna rätt utförda. Av egen erfarenhet vet jag att just inställningar på bränsle och tider kan påverka mycket. När jag själv krånglade med min motor kunde jag vid en viss justering få liknande symtom. Det beror med största sannolikhet på fel bränsleblandning.
Svante
Svante
Nejdå, det kan ändå vara \"för stor propeller\". Motorn har nu fått tät kolv, ny cylinder etc (den var ju renoverad?). Då orkar den driva propellern över den tidigare effektgränsen (dvs, motorn \"vill\" varva mer än propellern tillåter) och om propellern har för stor stigning kan man få den här effekten (fl'åt vitsen).
Anders S