Enkel billig rullfocksystem. Värt någonting?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Re: Enkel billig rullfocksystem. Värt någonting?

Inlägg av kajlahtinen » sön 08 feb 2009, 16:58

toaen skrev:Jag tog med bägge citaten för att jag tycker att ni bägge, Kaj och Håkan har en åsikt som starkt avviker mot min.

På mina båtar har jag under många år strävat efter en enkel segelhantering bara för att jag skall slippa gå fram på däcket. Jag har alltid två rev iskurna i storen. Alla fall och revlinor dragna till sittbrunnen. Jag har också förutom förstaget haft ett kutterstag och på den båten jag seglade fram till ifjol rulle även på kutterstaget. På förstaget hade jag Genuan på rulle och på kutterstaget kryssfocken på rulle. Detta enbart för att jag skall slippa gå upp på däcket.

När är det man måste gå fram på däcket för att reva storen (om man inte drar ner alla linorna till sittbrunnen) och för att byta till allt mindre försegel (om man inte har 2 rullar)?

Jag skall svara själv. Har jag fel får ni väl rätta mig.

Det farligaste tillfällena att gå fram på däcket för att reva och byta är när det börjar blåsa av bara sjutton och när det är kraftig sjögång och det är också då man bör minska segelytan.

Jag tror inte alls de promenaderna är direkt befrämjande för hälsan. De är alldeles för korta, man går alldeles för sakta för att de skall ha någon som helst påverkan på varesig kondition och vikt. Visserligen kan man bli våt, men det är nog snarare av havsvatten om man har ett dåligt sjöställ, eller av kallsvett när det är riktigt jobbigt.

Dessutom är det mycket riskfyllt, speciellt för en annan som i stort sett alltid seglar själv.

Toaen, jag tycker inte att min åsikt avviker så mycket från din. Vi har bara olika slags båtar och seglingssällskap. Mina revlinor når sittbrunnen men jag brukar alltid sätta reven i förväg. Som seglare håller man ju alltid ett öga på väderprognoserna. Oftast blir det ju så att man tar bort reven när det sen mojnar. Eftersom jag (nuförtiden) mycket sällan seglar ensam och/eller på öppet hav anser jag det inte speciellt farligt att hasa mig fram till focken för att byta den till genuan. Det är ju det man oftast gör, inte tvärtom. Om det blåser rejält har man väl satt dit focken från början. För att ta bort focken helt måste det ju blåsa alldeles hemskt (och då är vi nog inte ute med familjen i alla fall). En sak är ju att "korridoren" till fören på våran First är mycket framkomlig. Men, som sagt, när man för det mesta seglar i skärgården blir det sällan någon större sjögång som skulle göra resan till stäven farlig.

Kombinationen kraftig vind och sjögång hade vi vid ett par tillfällen förra sommaren. Men då var det akterliga vindar och väldigt trevlig segling (vilket vi förstås hade kollat i förväg). På litet öppnare vatten (Skiftet, en bit av Ålands hav) var det oftast så att det blåste medelmåttigt men att det ändå fanns ganska hög sjögång och då skall man inte minska segelareal utan möjligtvis öka för att komma någon vart!

Att byta segel är inte min huvudsakliga motionssysselsättning. Men jag tycker om att göra saker med båten och hålla mig i rörelse. Det kan bli väldigt tråkigt för en (och familjen) om man bara slöar i sittbrunnen och stirrar på havet. Speciellt i innerskärgården får man jämt göra någonting för att hålla upp farten (byta segel, reva, trimma).

Jag har haft rulle på några av mina båtar och det har varit bekvämt. Nu har vi lärt oss att leva utan rulle och jag längtar inte mera efter den. Och visst är kryssning stiligare med en riktig försegel.

MVH
Kaj

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » sön 08 feb 2009, 16:58

toaen skrev:Jag tog med bägge citaten för att jag tycker att ni bägge, Kaj och Håkan har en åsikt som starkt avviker mot min.

På mina båtar har jag under många år strävat efter en enkel segelhantering bara för att jag skall slippa gå fram på däcket. Jag har alltid två rev iskurna i storen. Alla fall och revlinor dragna till sittbrunnen. Jag har också förutom förstaget haft ett kutterstag och på den båten jag seglade fram till ifjol rulle även på kutterstaget. På förstaget hade jag Genuan på rulle och på kutterstaget kryssfocken på rulle. Detta enbart för att jag skall slippa gå upp på däcket.

När är det man måste gå fram på däcket för att reva storen (om man inte drar ner alla linorna till sittbrunnen) och för att byta till allt mindre försegel (om man inte har 2 rullar)?

Jag skall svara själv. Har jag fel får ni väl rätta mig.

Det farligaste tillfällena att gå fram på däcket för att reva och byta är när det börjar blåsa av bara sjutton och när det är kraftig sjögång och det är också då man bör minska segelytan.

Jag tror inte alls de promenaderna är direkt befrämjande för hälsan. De är alldeles för korta, man går alldeles för sakta för att de skall ha någon som helst påverkan på varesig kondition och vikt. Visserligen kan man bli våt, men det är nog snarare av havsvatten om man har ett dåligt sjöställ, eller av kallsvett när det är riktigt jobbigt.

Dessutom är det mycket riskfyllt, speciellt för en annan som i stort sett alltid seglar själv.

Toaen, jag tycker inte att min åsikt avviker så mycket från din. Vi har bara olika slags båtar och seglingssällskap. Mina revlinor når sittbrunnen men jag brukar alltid sätta reven i förväg. Som seglare håller man ju alltid ett öga på väderprognoserna. Oftast blir det ju så att man tar bort reven när det sen mojnar. Eftersom jag (nuförtiden) mycket sällan seglar ensam och/eller på öppet hav anser jag det inte speciellt farligt att hasa mig fram till focken för att byta den till genuan. Det är ju det man oftast gör, inte tvärtom. Om det blåser rejält har man väl satt dit focken från början. För att ta bort focken helt måste det ju blåsa alldeles hemskt (och då är vi nog inte ute med familjen i alla fall). En sak är ju att "korridoren" till fören på våran First är mycket framkomlig. Men, som sagt, när man för det mesta seglar i skärgården blir det sällan någon större sjögång som skulle göra resan till stäven farlig.

Kombinationen kraftig vind och sjögång hade vi vid ett par tillfällen förra sommaren. Men då var det akterliga vindar och väldigt trevlig segling (vilket vi förstås hade kollat i förväg). På litet öppnare vatten (Skiftet, en bit av Ålands hav) var det oftast så att det blåste medelmåttigt men att det ändå fanns ganska hög sjögång och då skall man inte minska segelareal utan möjligtvis öka för att komma någon vart!

Att byta segel är inte min huvudsakliga motionssysselsättning. Men jag tycker om att göra saker med båten och hålla mig i rörelse. Det kan bli väldigt tråkigt för en (och familjen) om man bara slöar i sittbrunnen och stirrar på havet. Speciellt i innerskärgården får man jämt göra någonting för att hålla upp farten (byta segel, reva, trimma).

Jag har haft rulle på några av mina båtar och det har varit bekvämt. Nu har vi lärt oss att leva utan rulle och jag längtar inte mera efter den. Och visst är kryssning stiligare med en riktig försegel.

MVH
Kaj

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 08 feb 2009, 18:05

Om det är så farligt att gå på däck, varför syns det inte i olycksstatistiken?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 08 feb 2009, 18:10

bosseh skrev:Om det är så farligt att gå på däck, varför syns det inte i olycksstatistiken?
Det syns inte där. Det syns i "antalet övernattningar i gästhamnar" (googla på det) har ökat :D

Folk räds hårdare väder och istället för att skifta segel tar bekvämligheten över: Det blåser så. Vi stannar här till i morrn, Börje. Det är ju ändå Olssons tur att bjuda på kaffe.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 08 feb 2009, 19:08

Har man en båt med sk slips till storsegel och en väldig genua, då måste väl ändå en rullgenua vara det bästa. Ska man inte kryssa funkar det ju bra även om det blir ful form på seglet. Mot sjön kan man ju motorsegla med enbart revad stor och en "stödsegelflik" av genuan utrullad. Så har jag gjort ibland, med den lilla genuafliken skotad i mitten, då ger den fliken lite mothåll och balans till storseglet som kan driva på rätt bra även revat. Lika har jag gjort när det blivit bleke, lillfliken stöttar båten i dyningarna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 08 feb 2009, 19:14

Vadå inte syns i statistiken? Det är rätt glasklart att de allra flesta olyckor med fatal utgång på sjön (fritidsbåt) sker genom man-över-bord. Då menar jag reella sjöolyckor, och alltså inte alkoholrelaterat, fall på land, hjärtinfarkt eller att man bränner sig på grillen.

Man-över-bord skördar offer hela tiden. Om man kan minska de farliga klättringarna på däck, speciellt i mindre båtar utan ordentligt mantåg, så är det en god vinst. Jag har också lite svårt att se hur klättrandet på däck skulle kunna bidra nämnvärt till konditionen :D Bättre då (och säkrare) att ta en joggingrunda i skogen då och då :wink:

Jag räknar av denna anledning rullfocken nästan som en säkerhetsdetalj, parallellt med de nedragna fallen. Speciellt på vår båt med det stora förseglet och relativt sett lilla storseglet så behöver man nästan aldrig reva storen. Det räcker med att justera rullfocken till lämplig storlek. Vi har en rullfock i ganska kraftigt material, i somras gick vi i slör på mysingen i 16 m/s för bara rullfocken och det gick som tåget.

OK, rullfock är inte direkt idealiskt för kappsegling, det får medges :lol:

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 08 feb 2009, 19:48

bosseh skrev:Om det är så farligt att gå på däck, varför syns det inte i olycksstatistiken?
Min egen tillbudsstatistik talar sitt tydliga språk - för mig.

Jag har visserligen seglat i 45 år men jag har under den tiden upplevt tre för mig allvarliga tillbud.

Först gången var i början av 1980-talet. Var ute med familjen på väg från Ramsö mot Havstensund. Min fru ville att vi skulle gå till fastlandet för att det var dåligt väder på gång. Det dåliga vädret kom betydligt tidigare och jag bestämde mig för att ta ner förseglet. Styrde upp mot vinden och bad min fru ta rodret medans jag gick fram på däck för att ta ner seglet. Min fru hade då ännu inte förstått vad man använder rodret till och lät båten gå över stag. Jag slog mig blodig på smalbenen när jag försökte ta mig tillbaka till sittbrunnen genom vattnet på skarndäcket på den nya läsidan. Vi tog in mycket vatten i sittbrunnen innan jag fick loss skotet till den bräckta focken.

Andra gången var också på kosterfjorden nån gång i mitten på 1990-talet. Jag seglade själv och autopiloten styrde. Det kom dåligt väder akterifrån och jag gick fram för att ta ner Genuan. När jag var framme på däcket för att samla ihop den nedtagna Genuan kom vinden med all kraft och tryckte till båten så att jag halkade och for i däcket. Jag höll mig i alla fall kvar ombord men jag slog mig saftigt och det blev värre efter hand.

Hade jag haft rullgenua vid de här två tillfällena hade aldrig de här två incidenterna uppstått.

Tredje gången var 2004 och jag hade rullfock på den båten och det inträffade belyser, för min del, faran med att gå fram på däcket.

En lugn fin stilla segling. Jag hade varit framme på däcket och var på väg till sittbrunnen när jag av någon anledning tappade balansen och satte mig på rufftaket. Jag råkade sätta mig på ett beslag och det träffade mig olyckligtvis på svanskotan Jag hade ont i flera veckor efteråt.

Det jag skrivit verkar kanske inte så märkvärdigt för andra men det har efterhand gett mig en väckarklocka. Bägge mina ben "sover" och delvis också min vänstra arm och har gjort så i över 10 år. Jag har också en del problem med ryggen. Jag är 60 år och man blir ju inte yngre och definitivt inte vigare utan snarare tvärt om. Dessutom seglar jag i stort sett alltid själv. Jag använder för det mesta med autopilot. Skulle jag ramla över bord så kommer båten att segla ifrån mig och därför är en av mina deviser är; "håll dig alltid kvar ombord".

Av dessa anledningar tycker jag att man inte skall lämna sittbrunnen i onödan utan utrusta båten på ett sådant sätt att jag kan sköta allt från sittbrunnen.

Därför har jag på de senaste båtarna haft två förstag, eller rättare sagt ett förstag och ett kutterstag med rullar på bägge. Genuan på förstaget och kryssfocken på kutterstaget, detta för att jag skall kunna anpassa seglen till rådande förhållande. Det är ju omöjligt att reva en rullGenua så mycket som det ibland behövs. Då är det bättre att reva kryssfocken om den blir för stor.

Jag köpte en båt i höstas med däcksalong för att få en invändig styrplats. Det är en Fjord 28 cs. En, för oss konservativa båtmänniskor, en konstig båt med en konstig rigg. Masten står i sittbrunnen och genuan är på 26,5 m2 och storseglet på 7,5 m2. Jag har satt på ett kutterstag, men jag tänker göra tvärt om mot vad jag brukar. På rullen (som är likartad den tråden egentligen handlar om) på förstaget skall jag ha en högt skuren "klyvare". Jag har låtit sy som den gamla rullgenuan så att den blev ungefär 10/12 m2 (glömde fråga segelmakaren hur stor den blev och har inte heller mätt). Det var med en, aldrig använd Genua, som jag kan byta klyvaren mot om jag vill. På kutterstaget kommer jag till att börja med segla med en Genua med pistolhakar som var med båten och som segelmakaren anpassat till kuttertaget. Jag kommer under kommande sommar att ha en nedhalare iskuret i detta segel. Om det fungerar med denna segeluppsättning så sätter jag rulle även på kutterstaget nästa vinter.

Jag hoppas att jag trotts allt skall kunna fortsätta segla i många år ännu. Hela den Norska kusten hägrar. Till Kirkenäs hade det varit intresant att segla via Ryssland.

"man vesste ente att kärln va galen förrän han sång å åd"

gammalt uttryck

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 08 feb 2009, 20:04

kajlahtinen skrev: Toaen, jag tycker inte att min åsikt avviker så mycket från din. Vi har bara olika slags båtar och seglingssällskap
MVH
Kaj
Jag har ju absolut inget emot dig och dina åsikter, men det jag läser ut ur det du skriver säger mig att vi har helt motsatta teorier om hur vi vill ha våra båtar. Jag har i inlägget ovan förklarat hur jag vill ha min båt och försökt förklara varför. Goda seglingsegenskaper har inte nån hög prioritering hos mig och jag saknar totalt tävlingsinstinkt.

När jag säger att jag är ute och seglar är bara en del av tiden förflyttning av båten helst med segel, men jag skäms inte för att gå med motor. Men ju sämre vädret är ju mer litar jag till seglen. Motorer och jag kommer inte alltid överens. Den största delen av mina tid under seglatser handlar ju om att besöka öar och platser,(ju längre bort desto bättre) även om dagen på havet ofta är 10-12 timmar.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 08 feb 2009, 21:41

Olycksstatstiken är ganska tydlig, det händer få olyckor på segelbåtar. Mycket få. En del bommar i huvudet, en del hopp-i-landskador. Tyvärr vet man inte hur många som är alkoholrelaterade.
Visst kan man kan man snubbla och skada sig på fördäck men det är nog vanligare i sittbrunn.
Att ensam ombord hantera en stor genua på fördäck är farligt. I min värld slutar säkert område vid masten. Reva i tid är en bra variant, koppla en dra-ner-lina är en annan.
Men vad händer när rullgenuan trasslar?
Hur många tillbud sker inte när folk "skulle bara .."?
Rullgenua är praktiskt men överdriv inte dess betydelse ur säkerhetssynpunkt.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 16 mar 2009, 17:03

Tillbaka till Rullen
:wink: Har monterat den och gjort en "produktutveckling" med hjälp av T-sprit.
:( Linan kunde "rammla" ur rullen ibland.
rulle 011.jpg

Skriv svar