toaen skrev:Jag tog med bägge citaten för att jag tycker att ni bägge, Kaj och Håkan har en åsikt som starkt avviker mot min.
På mina båtar har jag under många år strävat efter en enkel segelhantering bara för att jag skall slippa gå fram på däcket. Jag har alltid två rev iskurna i storen. Alla fall och revlinor dragna till sittbrunnen. Jag har också förutom förstaget haft ett kutterstag och på den båten jag seglade fram till ifjol rulle även på kutterstaget. På förstaget hade jag Genuan på rulle och på kutterstaget kryssfocken på rulle. Detta enbart för att jag skall slippa gå upp på däcket.
När är det man måste gå fram på däcket för att reva storen (om man inte drar ner alla linorna till sittbrunnen) och för att byta till allt mindre försegel (om man inte har 2 rullar)?
Jag skall svara själv. Har jag fel får ni väl rätta mig.
Det farligaste tillfällena att gå fram på däcket för att reva och byta är när det börjar blåsa av bara sjutton och när det är kraftig sjögång och det är också då man bör minska segelytan.
Jag tror inte alls de promenaderna är direkt befrämjande för hälsan. De är alldeles för korta, man går alldeles för sakta för att de skall ha någon som helst påverkan på varesig kondition och vikt. Visserligen kan man bli våt, men det är nog snarare av havsvatten om man har ett dåligt sjöställ, eller av kallsvett när det är riktigt jobbigt.
Dessutom är det mycket riskfyllt, speciellt för en annan som i stort sett alltid seglar själv.
Toaen, jag tycker inte att min åsikt avviker så mycket från din. Vi har bara olika slags båtar och seglingssällskap. Mina revlinor når sittbrunnen men jag brukar alltid sätta reven i förväg. Som seglare håller man ju alltid ett öga på väderprognoserna. Oftast blir det ju så att man tar bort reven när det sen mojnar. Eftersom jag (nuförtiden) mycket sällan seglar ensam och/eller på öppet hav anser jag det inte speciellt farligt att hasa mig fram till focken för att byta den till genuan. Det är ju det man oftast gör, inte tvärtom. Om det blåser rejält har man väl satt dit focken från början. För att ta bort focken helt måste det ju blåsa alldeles hemskt (och då är vi nog inte ute med familjen i alla fall). En sak är ju att "korridoren" till fören på våran First är mycket framkomlig. Men, som sagt, när man för det mesta seglar i skärgården blir det sällan någon större sjögång som skulle göra resan till stäven farlig.
Kombinationen kraftig vind och sjögång hade vi vid ett par tillfällen förra sommaren. Men då var det akterliga vindar och väldigt trevlig segling (vilket vi förstås hade kollat i förväg). På litet öppnare vatten (Skiftet, en bit av Ålands hav) var det oftast så att det blåste medelmåttigt men att det ändå fanns ganska hög sjögång och då skall man inte minska segelareal utan möjligtvis öka för att komma någon vart!
Att byta segel är inte min huvudsakliga motionssysselsättning. Men jag tycker om att göra saker med båten och hålla mig i rörelse. Det kan bli väldigt tråkigt för en (och familjen) om man bara slöar i sittbrunnen och stirrar på havet. Speciellt i innerskärgården får man jämt göra någonting för att hålla upp farten (byta segel, reva, trimma).
Jag har haft rulle på några av mina båtar och det har varit bekvämt. Nu har vi lärt oss att leva utan rulle och jag längtar inte mera efter den. Och visst är kryssning stiligare med en riktig försegel.
MVH
Kaj