Lanternor på gummibåt???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Lanternor på gummibåt???

Inlägg av Tommy » fre 06 feb 2009, 06:36

Och på svenska:
Motorbåt under 12 m längd får istället för topp- och akterlanterna föra en vit
runtlysande lanterna, samt skall föra sidolanternor. Dock gäller att motorbåt
under 7 m längd, vars fart inte kan överstiga 7 knop, får föra endast en sådan vit
runtlysande lanterna men skall, om det är praktiskt möjligt, föra även sidolanternor.
Min fråga gällde dock specifikt orden "vars fart inte kan överstiga". En del har hävdat att detta ska räknas som båtens toppfart under aktuell last (aktuella väderförhållanden?) vilket känns lätt orimligt. Jag hävdar att det måste gälla vid någon sorts normal/minimi-last, och normala/goda väderförhållanden. Sven-Barry säger att det är bekräftat med telefonsamtal till KBV (bra, tack!), men det är lite märkligt att det inte är specificerat i föreskrifterna.

Denna fråga är ju helt avgörande för att bedömma om det aktuella bötesfallet var rätt eller fel. En 3.5 meters gummibåt med 9.9 hk motor har en toppfart över 7 knop, inget snack om saken. Men med 4 vuxna ombord kanske det inte alls är möjligt att komma upp i 7 knop.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 06 feb 2009, 07:17

En liten korrigering:
Tommy skrev:Sven-Barry säger att det är bekräftat med telefonsamtal till KBV ...
Jag talade med KBV på plats i Göteborg. En liten skillnad, men rätt skall vara rätt uzw.

mvh Sven-Barry.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 feb 2009, 07:22

Med den ordalydelsen som anförs
Tommy skrev:"vars fart inte kan överstiga"
tror jag heller inte man kan hänvisa till någon tillfällig fartnedsättning pga av ovanligt mycket last eller väderomständigheter. Då skulle man vävt in något i stil med "under rådande förhållanden" eller något i den stilen.

Däremot är ju frågan mer oklar om hur man bestämmer högsta farten ifall det inte är uppenbart att den är högre eller lägre än 7 knop. Här får man ju anta att bevisfrågan ytterst bygger på en provkörning av KBV, och det kan ju tänkas att KBV då uppmanar kustbevakaren Sara, matchvikt 52 kg att provköra. Då kan det sluta annorlunda än om Feta Filip, 110 kg tar på sig provkörningen, naturligtvis. Att KBV skulle be ett barn provköra tror jag liksom inte, och bör naturligtvis i så fall hindras av barnets målsman.

Jag tror alltså inte att KBV har gjort ett formellt fel, och det skulle (i ursprungsfrågan) vara intressant att ta del av den ursprungliga rapporten från händelsen för att få hela bilden.
Anders S

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » fre 06 feb 2009, 19:45

Anders S skrev:
Däremot är ju frågan mer oklar om hur man bestämmer högsta farten ifall det inte är uppenbart att den är högre eller lägre än 7 knop. Här får man ju anta att bevisfrågan ytterst bygger på en provkörning av KBV, och det kan ju tänkas att KBV då uppmanar kustbevakaren Sara, matchvikt 52 kg att provköra. Då kan det sluta annorlunda än om Feta Filip, 110 kg tar på sig provkörningen, naturligtvis.
Just precis, och det är naturligtvis en oklarhet som behöver belysas. Tror inte liksom Anders, att kbv kan sätta Sandra 5 år och provköra gummibåten med 9 hk, om inte annat sätter jag stopp! Angående ruscuerunnern, i mitt inlägg var det alltså punkt 4 som gällde, hepp!

Man kan väl säga så här; Reglerna är till för att vi ska framföra våra fartyg på ett säkert sätt, inte att kbv ska hitta kryphål att kunna bötfälla oss för deras egen tillfredställelse. Om nu kbv såg den aktuella gummibåten, jättebra.

För som föreskrifterna säger, kan man så ska man ha sidolanternor på motorfartyg under 7m, isåfall skulle kbv kunna sätta dit löjligt många, under ett löjligt skäl.

Alltså, kbv, sköt erat uppdrag ni har ifrån oss på ett seriöst och ansvarfullt sätt. Annars tappar ni förtroendet och i slutändan erat uppdrag.

runaway

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 06 feb 2009, 19:51

RunawayPeter skrev:.. Just precis, och det är naturligtvis en oklarhet som behöver belysas. Tror inte liksom Anders, att kbv kan sätta Sandra 5 år och provköra gummibåten med 9 hk, om inte annat sätter jag stopp! Angående ruscuerunnern, i mitt inlägg var det alltså punkt 4 som gällde, hepp!

Man kan väl säga så här; Reglerna är till för att vi ska framföra våra fartyg på ett säkert sätt, inte att kbv ska hitta kryphål att kunna bötfälla oss för deras egen tillfredställelse. Om nu kbv såg den aktuella gummibåten, jättebra.

För som föreskrifterna säger, kan man så ska man ha sidolanternor på motorfartyg under 7m, isåfall skulle kbv kunna sätta dit löjligt många, under ett löjligt skäl.

Alltså, kbv, sköt erat uppdrag ni har ifrån oss på ett seriöst och ansvarfullt sätt. Annars tappar ni förtroendet och i slutändan erat uppdrag.

runaway
Det är ju fint av dig att du håller tråden vid liv. Men vad menar du egentligen?
Om KBV inte hade sett den aktuella gummibåten hade det aldrig blivit någon insändare i PK och den här tråden hade aldrig kommit till.

:o
/T

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 feb 2009, 19:58

RunawayPeter skrev:
...
...

runaway
Bara att montera lanternor så slipper man riskera något, för omöjligt lär det ju inte vara.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 06 feb 2009, 20:17

RunawayPeter skrev:Man kan väl säga så här; Reglerna är till för att vi ska framföra våra fartyg på ett säkert sätt, inte att kbv ska hitta kryphål att kunna bötfälla oss för deras egen tillfredställelse.
(min fetstil)

Vad menar du med kryphål?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 feb 2009, 20:25

RunawayPeter skrev: Alltså, kbv, sköt erat uppdrag ni har ifrån oss på ett seriöst och ansvarfullt sätt. Annars tappar ni förtroendet och i slutändan erat uppdrag.
runaway
Jag är ju mycket för källkritik, och här är det en enorm brist att inte KBV:s rapport ställs mot insändarens uppgifter (eller påståenden).

Nu påstår insändaren att KBV såg dem alldeles utmärkt, men det behöver ju inte betyda att KBV såg lanternan särskilt bra. Vi vet inte var, vi vet inte hur, vi vet inte alls varför båten blev stoppad i förstaläget. Det är ju (sunt förnuft, kan man säga) en rackarns skillnad VAR man uppträtt med fel lanternföring och det är ju inte precis så att KBV har gjort sig kända för att trakassera båtägare. (De har väl visat tveksamt omdöme på annat sätt, men det är ju väl dokumenterat, känt från TV kan man säga).

Det finns många hederliga och hyggliga som har väldigt svårt att acceptera att de rent faktiskt gjort fel när de ertappas i sådana här kontroller. Men det går ju inte heller att vänta sig att KBV skall se mellan fingrarna när "snälla Bitte" känner sig dum för att hon kört med dåliga lanternor. Däremot var det ju dumt att inte KBV förklarade att det "bara blev böter" eftersom de haft felaktiga lanternor, medan en totalt släckt båt kunde kostat mer än så (åtal, om det inte hade straffats Darwinistiskt).

Jag förstår ju att du (jag) vill ha maximal frihet på sjön, men det bör ju vara ganska lätt att inse att om man vill ha det, så gäller det att följa viktiga regler, och dit hör väl korrekta gångljus i mörker?
Anders S

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » ons 04 mar 2009, 21:22

Anders S skrev:Det är ju (sunt förnuft, kan man säga) en rackarns skillnad VAR man uppträtt med fel lanternföring och det är ju inte precis så att KBV har gjort sig kända för att trakassera båtägare. (De har väl visat tveksamt omdöme på annat sätt, men det är ju väl dokumenterat, känt från TV kan man säga).
Hmm, är det detta du syftar på?
http://www.youtube.com/watch?v=DoywiAbLiYg
Jag tycker att exemplet hör till tråden. Om inte annat så ger det lite båtrelaterad underhållning, nu när vi går mot ljusare tider...

Mattias

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 04 mar 2009, 21:42

Ja det här avsnittet kommer man ju ihåg, inte för dom i gummibåten, inte heller för att dom slapp undan utan för att [ cencurerat kraftuttryck ] säger "det lönar sig att vara söt..."!
Sådant får min kropp att reagera som om jag ätit gårdagens räkmacka som legat framme under natten...

Annars låg ju filmens behållning i eftertexterna..:)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 mar 2009, 21:47

Nä, egentligen inte. Jag tänkte på de här pepparsprayande och fortåkande nissarna som figurerat. De som var i din filmsnutt var ju nästan för snälla.
PS: I mina kontakter med På Kryss har jag fått reda på att att kommer en artikel om just lanternor och gummibåtar i nästa nummer.

Jag håller helt med SWE54 om att skämsgränsen passerades med stor marginal då söt-passusen kom. Ibland får man en obändig lust att hålla för öronen och ögonen när man hör sådant, just för att man känner så starkt att det blir... fel. Det är inte elakt, det är plumpt, dumt och... fel.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 05 mar 2009, 10:43

Musiken till filmen borde varit Magnus Ugglas "IQ"

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » tor 05 mar 2009, 11:10

Det som förvånar mig med denna diskussion är att så många med "sunt förnuft" tydligen använder det för att bedöma risken att åka fast, inte för att bedöma risken att skada sig själv eller andra.
/Lars J

Skriv svar