Funderar mellan 2 båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PERRY
Rookie

Inlägg av PERRY » mån 11 jul 2005, 21:35

Anders S skrev:Jo, det finns någon i Myggenäs (Uddevalla) som är Vire-entusiast. Det finns också en Viresida på nätet:

http://gofree.indigo.ie/~vire7/ där du hittar adresser mm.

Men tänk på brandfaran... 8)
Har kopplat in Dyna starten idag. Och den startar som sagt bra. Men vart bör jag köpa laddningsrelät ? Finns det nån som säljer billigare än 1100:- ? :) Ska ner med skutan i vattnet imorgon. Egentligen kan man ju göra som på Vire sidan där du länkade till. Och köra med en vanlig generator. Får se om det rymms. Borde kunna bli billigare än att köpa relät t.o.m. Men smidigast och minst jobb är ju helt klart att byta relä bara.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 jul 2005, 08:36

AJ AJ AJ... (jag äntrar talarstolen!)

Tänk nu rätt...

Jag gnäller på Vire mest därför att det är en bensinare OCH en inombordare. Det inneboende problemet förstår inte alla, kanske därför att bensinmotorer finns överallt och det händer ju ingenting i bilar, gräsklippare, mopeder etc. Däremot är kombinationen instängt utrymme och bensin det besvärliga, och det aktar man sig för i alla lägen då det gäller bensinmotorer i allmänhet - en bilmotor är ju mycket väl ventilerad, om man säger så.

I båtar använder man därför kapslade komponenter, t ex generatorer, startmotorer, tändsystem etc. Det gört man därför att eventuella gnistor inte skall göra det gnistor brukar - sätta futt på bensinblandningen. Det är också därför som förgasare till båtar är slutna och inte dränerar genom ventilationshål (en Vireförgasare som läcker fyller därför vevhuset och droppar inte inte in i motorrummet).

Därför är det viktigt att man använder rätt komponenter till denna motor. En \"vanlig generator\" ökar riskerna, och det tycker jag (förstås) att man inte skall göra. Därför skall du (tycker jag) använda Dynastarten (generator och startmotor i ett) tillsammans med ett nytt relä.

Dessutom kommer en generator som det är något med att suga i sig flera HK från Viren, som antagligen inte heller kommer att gå bra på tomgång med den större belastningen frånm en växelströmmare. Likströmmare är \"snällare\" på det sättet.
Anders S

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem

Instrumentet

Inlägg av Gizmo » tis 12 jul 2005, 23:55

Ett instrument som kan passa in är Garmin GPSmap 178C, kostar 10000 svenska pengar och behöver därefter sjökort av typ Bluechart (1500-4500kr beroende på...).

Kolla på: http://www.garmin.se/adfinity.aspx?pageid=657 eller prova att googla...

Själv föredrar jag att ha ett enklare multiinstrument då jag inte behöver den upplösning som ett fishfinderinstrument ger och strömförbrukningen skiljer avsevärt (1,2A (GPSmap 178C) mot 0,07A (ST40 Bidata)).
Till detta har jag sedan en separat plotter som jag kan ha på när jag känner för det.

Det krävs lite spaning innan man hittar \"sin\" lösning och instrumentsystem. Det kan kanske vara bra att ha ett instrument som kan läsa/sända NMEA-signaler direkt (säger jag som har Ray...) då de flesta GPSer förstår sådana signaler. Detta kan underlätta att bygga på systemet senare.

Lycka till!

Jan Linétt

Inlägg av Jan Linétt » fre 15 jul 2005, 17:32

I stort sett alla nyare plottrar har eko,logg,plotter..

Skriv svar