Mest båt för pengarna (26-30 fot)?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Peter M

Mest båt för pengarna (26-30 fot)?

Inlägg av Peter M » mån 11 jul 2005, 11:42

Hej!
Har ledsnat på den spartanska inredningen i min Rock 20. Därför sneglar jag efter nåt lite mer beboeligt. Hade väl tänkt satsa runt 100-tusen. Jag har 2 grundkrav: ståhöjd (175 cm) vid pentryt och vattentoa. Finns det förslag på lämplig båttyp. Givetvis ska seglingsegenskaper också vägas in, men det brukar man väl få lite på köpet:)

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av August » mån 11 jul 2005, 17:41

Jag gillar Compis 28, det har faktiskt sålts såna för lite drygt 100 000:- men då ska man ha en jäkla tur. Normalpris annars 120-150 000:-.
Mycket stor inuti, ståhöjd ~185cm, välplanerad köksdel med ugn (som jag sett), vattentoa med hålltank, inombordare, enorm sittbrunn.

Nackdel mastheadrigg och inte speciellt snabb.
Bär av, bär av, BÄR AV

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 11 jul 2005, 20:05

Aphrodite 25!
Från 100', rymlig för sin storlek, Lys 1.05 vattentoa, 1,75 vid pentryt.
Vad mer kan jag säga... att den är snygg.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » mån 11 jul 2005, 21:19

Helt klart en Helmsman 26, väldigt rymlig 26-fotare och samtidigt en fin seglare med rätt trimning... Initialvek men slutstyv, ganska bred båt med IOR-bula. Har haft en själv och gillade den bra. Snygg är den också.

Sök på Helmsman 26 på denna länk.

http://www.marinan.com/marknaden/

det står att den är välvårdad och det är ju viktigt.

Lycka till med ditt båtköp :wink:

Svante

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2390
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 14 jul 2005, 11:11

Kika på lite äldre självbyggen, Compis (som nämnts tidigare), B-31, Joker samt familjebåtar typ Maxi 77.
Alla borde ha skägg

ylva nord

Inlägg av ylva nord » tor 14 jul 2005, 16:16

Hej
Vi köpte en Albin 78 Cirrus i höstas, och har inte ångrat oss den är knappt 26 fot men mkt rymlig! Sen tycker jag såklart att den är fin oxå. Jag är ingen kappseglare men den har lys 1.05 (utan spinn).
Vi betalade drygt 100 000 men jag har sett ex för omkring 100 000.
Lycka till

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Vad har ni gjort med den??

Inlägg av Gizmo » tor 14 jul 2005, 16:35

Det vanligaste är att Albin 78 har LYS 1,03 med spinnaker och följaktligen 1,00 utan...

...men en trevlig båt tycker jag också att det är...

ole

tur........

Inlägg av ole » fre 15 jul 2005, 10:45

Har du tur kan du kanske få en sånn här ochså
Albin / Shipman Accent

http://www.sailguide.com/Bilder/Albin_Accentbild.htm

:roll:

Gäst

Re: Vad har ni gjort med den??

Inlägg av Gäst » fre 15 jul 2005, 15:50

Gizmo skrev:Det vanligaste är att Albin 78 har LYS 1,03 med spinnaker och följaktligen 1,00 utan...

...men en trevlig båt tycker jag också att det är...
Båten får väl inte lägre lys utan spinnaker? Vilken vinstaffär - båten går fortare och får lägre handicap... :)

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Vad har ni gjort med den??

Inlägg av Svante » fre 15 jul 2005, 17:53

Gäst:
\"Båten får väl inte lägre lys utan spinnaker? Vilken vinstaffär - båten går fortare och får lägre handicap... :)\"

Den synpunkten får du nog utveckla lite... hur menar du?


Peter M:
Vad blir det för nått. Har du kommit till skott?

Svante

Gäst

Re: Vad har ni gjort med den??

Inlägg av Gäst » fre 15 jul 2005, 22:33

Svante skrev: Den synpunkten får du nog utveckla lite... hur menar du?
Hoppsan! Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen... Jag skyller på trötthet och lacknafta.

Peter M

Inlägg av Peter M » tor 21 jul 2005, 15:22

Jodå vi har kommit till skott. Det vart en Maxi 77. Kollade runt lite men sprang på en sån och jag tycker att tittar man bara på pengarna får man nog helt klart mest för dom där. Har ju tittat på några olika och sett fina för fantasipriser och rena vrak där 40000:- känts som rån. Hittade en fin 75:a med utombordare, nydragen el och wc dock utan värmare för 45000:- Det behövdes ingen lång betänketid.

Skillnaden mellan 74:an och 75:an känns trots relativt små förändringar milsvid. Men det är klart att jag(173cm) stod inte rak vid pentryt i 74:an.

Nästa problem blir väl att bli av med den gamla...

Sen får vi se när den här börjar kännas urvuxen vad nästa steg kan bli?!

O.J.

P28, Vindö 30

Inlägg av O.J. » mån 31 okt 2005, 23:27

Kan du tänka dig plastbåt med överbyggnad i trä kan du få betydligt mer båt för pengarna än om du väljer helplast. En P28a med plastskrov i bra skick behöver inte betyda mycket mer underhåll än än plastbåt. Du får dessutom en konstruktion och inredning med högsta tänkbara kvalitet /OJ

Skriv svar