Lanternor på gummibåt???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Lanternor på gummibåt???

Inlägg av Tommy » lör 31 jan 2009, 18:24

Jag har en (och annan) gång blivit stoppad för fortkörning, en torr och solig sommardag med ingen trafik, bred och fin 90-väg. När jag kört i typ 100. Vid de tillfällena är det lätt att börja få de tankar som Anders beskriver, men jag har ändå försökt knipa ihop och acceptera. Faktum är att jag har begått en överträdelse, och den blir ju inte mindre av att andra är ännu värre.

Sedan, och det är oerhört viktigt att komma ihåg, att det antagligen inte är just dessa poliserna, eller kustbevakarna, själva som bestämt att de ska patrullera just där och fånga fortkörare eller jollar utan lanternor. Så vad hjälper det att skälla på just dem. Antagligen blir det bara ännu tråkigare, och du får böterna ändå (i värsta fall kryddat med något extra, rättsvidrigt, som de hittar på av ren ilska mot den protesterande). Helt enkelt bara att lägga ner och ge sig.

Om man ska in till stranden från sin svajliggande båt för att slänga sopor efter mörkrets inbrott ska man ro. Punkt. Det är rimligt att man då kan klara sig med en liten ficklampa som lanterna, om man ror rakt in.

Men om man ska ut på en så lång tur i mörkret, så att man tycker sig behöva motor, varför skulle man då inte ha lanternor??
Efter detta kanske det blir en marknad för små jollelanternor, röda, gröna, vita som kan fästas i gummibåtens handtag eller liknande... :roll:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 jan 2009, 19:02

Jag har ju ingen gummibåt men borde det inte gå att sätta en plugg-in stång i akterspegeln på något vis. Det finns ju kombi modeller...
Typ sån här..
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2016

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 31 jan 2009, 19:54

SWE54 skrev:Jag har ju ingen gummibåt men borde det inte gå att sätta en plugg-in stång i akterspegeln på något vis. Det finns ju kombi modeller...
Typ sån här..
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2016
Om man inte har som utgångspunkt att det är omöjligt att ordna med lanternor på en gummibåt och att kustbevakare och regelmakare bara är översittare som jävlas med hederligt folk och istället borde ta sig nånstans, måste det finnas massor med varianter att lösa laterneproblemet.
SWE54-tipset är en (lyx-)variant. Jag kan lätt se framför mig en liten skruvtving, ett kvastskaft och lämpliga lanternor till det. Det enda problem jag kan se i sammannhanget är strömförsörjningen om man inte har en belysningsspole på snurran. Men det finns ju LED-lampor och då behöver inte ev batteri vara så stort.
Tycker man ändå att kraven känns oöverkomliga får man nog lösa sina transportproblem på annat sätt eller vid en annan tidpunkt.

:o
/T

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 31 jan 2009, 20:19

Strömförsörjningen behöver iofs inte vara något problem:

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=95120

Jag har några av de mindre på bilden, håller sisådär 5 Ah.

Frågan är om det är värt besväret :D Kanske bättre att avhålla sig från långa motorfärder i gummibåten mitt i natten.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 jan 2009, 20:30

Men det finns väl eluttag på motorn..?
Jag hade det på mina gamla i alla fall. Drev lanternan direkt från uttaget.
Men det är ju några år sedan iof..

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 31 jan 2009, 20:44

Batteri förslagsvis 32706 hos Kjell & Company: http://www.kjell.com/?item=32706&path=2500000,11000000
Lanterna hos Biltema om man nu klarar < 7 knop: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=140355

Eller Deutz-lampan - men nog bör man vara skarpögd för att se den på 2M avstånd!

Problemet med varje lanterna i gummibåt, utom möjligtvis Deutzen, är att man förstör mörkerseendet.

Anders ficklampa med utdragbart glas, var köpte han den? Hos någon av båtbutikerna ovan?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 31 jan 2009, 21:41

Den utdragbara ficklampan kanske är denna: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57689663

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » lör 31 jan 2009, 22:32

Hej! Nu har jag ju ingen gummibåt utan kör en seglare utan ljus. Problemet för mig är att jag måste förstöra en stor del av inredningen för att dra kabel på ett vettigt sätt. De få gånger jag kört i mörker har jag lyst med ficklampa och det jag sett från ett fåtal som gjort lika så syns man riktigt bra MEN kraven har uppenbart skärpts. Det jag undrar är hur så kallade reserv lanternor kan funka. Det är ju uppenbart att de ej är godkända. Någon som vet? D.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 feb 2009, 09:00

S-B A-son skrev:Anders ficklampa med utdragbart glas, var köpte han den? Hos någon av båtbutikerna ovan?
Den köpte jag (vi) på en bensinstation mellan efter Jönköping på väg mot Nyköping och Oxelösund, för ett par år sedan. Det står Energizer på den, den är vackert blåskimrande och det är nog en camping&landlampa i första hand. Man drar ut mittstycket som då ger runtom-ljus från lampan.

Behovet uppstod då vi insåg att det fanns en liten risk att det skulle kunna bli bli sent vid inseglingarna (inbogseringarna). Så blev det den gången, och det visade sig att den här lampan, tejpad på en flaggstång (funktionärsflagga) fungerade rätt så dugligt. Seglarna syntes väl, men motorbåtarna (följebåtarna) "försvann" tidigare i skymningen). Det hör till ovanligheterna att det seglas sent på kvällen, men här blev det så. Inte reglementsenligt, obra planerat, vi hade varit ett sannolikt offer för KBV (om de varit där) osv. Vi är MAO inte ett smack bättre än insändaren.

Däremot lärde jag mig att a) att det här var en sak att tänka på när vi själva ordnar med kappseglingar b) att sätta en bättre lanterna på följebåten (vilket verkligen blev av).

Till gummibåten tror jag att det skulle fungera alldeles utmärkt med en bit alustång (sprayhoodrör), ett fästbeslag skruvat i akterspegeln/motorfästet och en runtlysande vit lanterna i toppen. Det finns ju de som tycker att silvertape och träkäppar inte är så marint så det stör, men lyser det, så lyser det.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 01 feb 2009, 15:16

Det allra enklaste är en vanlig trädgårds-solcellslampa i rostfritt köpt på höstrea för 49 kr.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 01 feb 2009, 20:55

Den dagen alla andra projekt är avklarade, och jag får onödigt mycket tid över, så skulle jag vilja montera på en sådan där kombisak på stång från SeaSea som SWE54 tipsade om ovan i tråden. Fäst på jollens akterspegel. Då har man plötsligt regelmässigt toppljus och sidolanternor! Stången kan med fördel även husera en flagga/vimpel :wink:

Ståtligt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 feb 2009, 21:01

Dirken skrev:Hej! Nu har jag ju ingen gummibåt utan kör en seglare utan ljus. Problemet för mig är att jag måste förstöra en stor del av inredningen för att dra kabel på ett vettigt sätt. De få gånger jag kört i mörker har jag lyst med ficklampa och det jag sett från ett fåtal som gjort lika så syns man riktigt bra MEN kraven har uppenbart skärpts. Det jag undrar är hur så kallade reserv lanternor kan funka. Det är ju uppenbart att de ej är godkända. Någon som vet? D.
Det är ju också tillåtet med ficklampa i inre vatten om man seglar och båten är <7 meter, bara man håller uppsikt och håller undan (ingen kan ju veta att man är en segelbåt). Annars kan det nog vara möjligt att göra något vettigt med LED-lanternor - synd bara att de godkända är så dyra. De drar så litet ström att batteridrift är realistiskt.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 01 feb 2009, 21:22

bosseh skrev:Det allra enklaste är en vanlig trädgårds-solcellslampa i rostfritt köpt på höstrea för 49 kr.
:mrgreen: Jag tog "innammätet" i en sådan (av plast) och monterade det i en ankarlanterna med solcellen klistrad på toppen.
:P Fungerar ok under sommaren, :cry: men inte under vintern, pga. solens "öppettid".
:? Nackdel, går inte att stänga av, fördel, lyser hela mörka tiden på sommaren.

Dirken
Guldmedlem

Inlägg av Dirken » sön 01 feb 2009, 21:36

Det jag fundrar över är hur man uppfattar dessa "reservlanternor" som drivs med ett batteri till var lampa. De brukar säljas i en förpackning med vit, grön och röd och kosta mindre än 200kr. Aldrig sett någon som har dem men de brukar säljas i seriösa butiker så helt värdelösa kanske de inte är. Jag får väl vara först att prova. D.

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » mån 02 feb 2009, 20:11

Svar från sjöfartsverket.

De Internationella sjövägsreglerna har varit i kraft sedan 1972 och är en konvention som beslutats inom IMO och som länder över hela världen har skrivit under.

I regel 23 är det klart att motorbåt under 7 m och maxfart över 7 knop ska föra vit topplanterna som får vara runtomlysande och sidolanternor.

I detta speciella fall som ni hänvisar till kan jag tyvärr inte uttala mig eftersom jag inte har alla fakta men framfördes gummibåten över 7 knop vid tillfället så gjorde KBV rätt.

Hur man löser det tekniskt är en uppgift för tillverkarna av lanternor och mindre båtar.

Hej alla, svaret ifrån sjöfartsverket är glasklart, synd bara att det är så strikt, man tycker ju att ett vitt runtomlysande ljus borde räcka för små öppna båtar och gummibåtar. ( fast 7 knop vid tillfället spelar ju ingen roll)
Eftersom reglerna är ifrån 1972, borde de nog moderniseras, det var nog inte vanligt med små öppna plastbåtar eller gummibåtar på den tiden när farfar var ung.

Så lyd de klokares råd för sommarnatten, ro!

runaway

Skriv svar