Ska du traila upp HPn nu dåHåkan skrev:Vi är med
Diva 399 långt ner i fältet...
Men vi tränar ju bara en gång per år också
Ha det /
Lidingö Runt?
Re: Lidingö Runt?
-
- Trogen medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: tis 12 dec 2006, 08:30
Re: Lidingö Runt?
Om båten är klar så kör jag.
Åkte tåget idag och den är bra mycket pålitligare än T-banan fast nya vagnar skulle inte skada. Många bussar går åt för att ersätta ett litet tåg, det märker man de få gångerna det har varit problem. Ärendet med bron har inte sköts bra.
Åkte tåget idag och den är bra mycket pålitligare än T-banan fast nya vagnar skulle inte skada. Många bussar går åt för att ersätta ett litet tåg, det märker man de få gångerna det har varit problem. Ärendet med bron har inte sköts bra.
Re: Lidingö Runt?
Ja det bör sägas att det finns många åsikter om Lidingötågets vara eller inte vara. Åkte med tåget några år när jag bodde i Baggeby och kände väl att nya vagnar nog är ett måste för att det ska kännas som ett värdigt sätt att transportera sig på. Jag kommer inte från ön från början så jag är inte direkt nostalgisk av mig när det gäller tåget. Nu bor jag närmre bron och skulle tycka det var jätte smidigt med t-bana ända hem i stället för byte och sedan åka en hållplats buss.sailormoon skrev:Om båten är klar så kör jag.
Åkte tåget idag och den är bra mycket pålitligare än T-banan fast nya vagnar skulle inte skada. Många bussar går åt för att ersätta ett litet tåg, det märker man de få gångerna det har varit problem. Ärendet med bron har inte sköts bra.
Hoppas i alla fall att bron blir klar till nästa år.
Re: Lidingö Runt?
Dagens LR-fråga:
Vilka ligger och skär fram och tillbaks på spinnakerbogen och vilka föredrar att hålla rak kurs?
Vilka ligger och skär fram och tillbaks på spinnakerbogen och vilka föredrar att hålla rak kurs?
Re: Lidingö Runt?
det blåser ju nästan inget på LR så det är skära som gäller.
skära skära havre.......
då kan man ju dessutom ta sej till och igenom såna områden där det ev blåser en aning mer
skära skära havre.......
då kan man ju dessutom ta sej till och igenom såna områden där det ev blåser en aning mer
Re: Lidingö Runt?
Dom som vill vinna, resp. dom som vinner...Mr Q skrev:Dagens LR-fråga:
Vilka ligger och skär fram och tillbaks på spinnakerbogen och vilka föredrar att hålla rak kurs?
/T
Re: Lidingö Runt?
Ok, låt mig omformulera frågan. Vilka går på VMG och vilka mörschar på mot udden oavsett vindvinkel på slör/länsbogen?
Re: Lidingö Runt?
Tror jag svarar likadant ändå...Mr Q skrev:Ok, låt mig omformulera frågan. Vilka går på VMG och vilka mörschar på mot udden oavsett vindvinkel på slör/länsbogen?
/T
Re: Lidingö Runt?
Ja det var en märklig fråga från den gode Mr Q. Man får förmoda att det ligger någon sorts "slamkrypare" begravt i det hela... Om vi antar att hans tänka race går rent medvinds, så är det ju svårt att bräcka VMG....
Re: Lidingö Runt?
Det hela är inte så svårt (i teorin). På slörbogen vinner den som faller i vindbyarna och lovar i lugnperioderna över den som seglar rak kurs, om det inte blåser riktigt mycket, så att båten håller maxfart hela tiden, hur som helst.
På en plattläns vinner den som a) håller reda på fart/skärvinkelrelationen samtidigt med b) vindvridningarna och gippar på dem, precis som man slår på vriden på kryss. Sedan lär Lidingö Runt ändå förstöra alla strategier eftersom det är så mycket båtar att man har ett eget turbulent vindsystem att segla i. Man måste hålla koll på lägator och vindrännor hela tiden. Vindexen är din bästa vän, åt båda hållen.
På en plattläns vinner den som a) håller reda på fart/skärvinkelrelationen samtidigt med b) vindvridningarna och gippar på dem, precis som man slår på vriden på kryss. Sedan lär Lidingö Runt ändå förstöra alla strategier eftersom det är så mycket båtar att man har ett eget turbulent vindsystem att segla i. Man måste hålla koll på lägator och vindrännor hela tiden. Vindexen är din bästa vän, åt båda hållen.
Anders S
Re: Lidingö Runt?
Så här:
Lidingö Runt går ju som bekant i en cirkel, dvs man avverkar alla bogar, givet att vinden ligger kvar på samma riktning. Askrikefjärden har varit kryss de gånger jag seglat.
Den del av racet som är spinnakerbog kommer att ha ett moment som är läns till plattläns. Då kan man välja att antingen ligga och skära fram och tillbaks i kanske 140 grader mot vinden medelst ett antal gippar, eller att helt enkelt strunta i det och istället sikta på den kortaste vägen runt ön.
Det bör nämnas att gå långa ben ut ifrån öns kustlinje kostar i sträcka.
Det var det jag menade, vilket jag iofs anar att T svarade på att det är självklart att man ligger och gippar fram och tillbaks.
Men om det blåser 8 m/s tycker jag inte att det är lika självklart. Då skulle man kunna "visa spinnare" och plöja på i ganska god fart ändå, fast istället gå den ginaste vägen.
Edit: instämmer i Anders S resonemang att det blir turbolent. Just på spinnakerbogen är det därför viktigt att "känna" trycket i gajorna, samt observera hur spinnaren uppträder.
Men jag är osäker på skärmomentet, vi gjorde det i fjol och vid ett tillfälle åkte vi 90 grader mot färdriktningen för att fånga vind. Det behöver väl knappast nämnas att vi förlorade obscent många placeringar då. Men vi hade god fart istället (fast åt fel håll )
Lidingö Runt går ju som bekant i en cirkel, dvs man avverkar alla bogar, givet att vinden ligger kvar på samma riktning. Askrikefjärden har varit kryss de gånger jag seglat.
Den del av racet som är spinnakerbog kommer att ha ett moment som är läns till plattläns. Då kan man välja att antingen ligga och skära fram och tillbaks i kanske 140 grader mot vinden medelst ett antal gippar, eller att helt enkelt strunta i det och istället sikta på den kortaste vägen runt ön.
Det bör nämnas att gå långa ben ut ifrån öns kustlinje kostar i sträcka.
Det var det jag menade, vilket jag iofs anar att T svarade på att det är självklart att man ligger och gippar fram och tillbaks.
Men om det blåser 8 m/s tycker jag inte att det är lika självklart. Då skulle man kunna "visa spinnare" och plöja på i ganska god fart ändå, fast istället gå den ginaste vägen.
Edit: instämmer i Anders S resonemang att det blir turbolent. Just på spinnakerbogen är det därför viktigt att "känna" trycket i gajorna, samt observera hur spinnaren uppträder.
Men jag är osäker på skärmomentet, vi gjorde det i fjol och vid ett tillfälle åkte vi 90 grader mot färdriktningen för att fånga vind. Det behöver väl knappast nämnas att vi förlorade obscent många placeringar då. Men vi hade god fart istället (fast åt fel håll )
Re: Lidingö Runt?
Mr Q skrev:... instämmer i Anders S resonemang att det blir turbolent. Just på spinnakerbogen är det därför viktigt att "känna" trycket i gajorna, samt observera hur spinnaren uppträder...
Jo, här finns det ett användningsområde för Windexen som inte alla tänker på: När den pekar på en båt talar den också om ifall man tar respektive ger skit.Anders S skrev:Vindexen är din bästa vän, åt båda hållen.
I dessa elektronikens dagar finns det rätt många som inte tänker på sådana basic grejor, utan bara spanar på instrumenten.
Anders S
Re: Lidingö Runt?
Tvärtom, jag menar att det är vettigare (så tidigt på säsongen) att gå kortaste vägen och inte trassla in sig i ett evigt gippande... sitter alla manövrar verkligen till 100 %?Mr Q skrev:...
Det var det jag menade, vilket jag iofs anar att T svarade på att det är självklart att man ligger och gippar fram och tillbaks...
Om du det skulle råka blåsa en svag ostlig bris när man är på Askrikefjärden blir situationen naturligtvis en annan. Men i normalfallet.. vind mellan väst och sydväst, ta närmsta vägen. Skulle det råka komma sjöbris kan man ligga riktigt skrynkligt till om man är på fel kant.
/T
Re: Lidingö Runt?
Ja då är vi inne på samma spår. Men är det bleke som det var periodvis under första halvan i fjol, finns det ju inget alternativ.
Sen kan trängsel förhindra gippo-mania också. Vi låg kanske 8 båtar nästan reling mot reling för spinnare i 6-7 knop på väg mot rundningen. Och den innersta, en J80 tyckte det var en bra idé att luffa oss som båt nr 2! (typ vart skulle vi ta vägen?)
Då sa jag vänligt men bestämt till henne, det var två tjejer ombord, att coola ned litet. Vilket hon också gjorde, tur för oss!
Sen kan trängsel förhindra gippo-mania också. Vi låg kanske 8 båtar nästan reling mot reling för spinnare i 6-7 knop på väg mot rundningen. Och den innersta, en J80 tyckte det var en bra idé att luffa oss som båt nr 2! (typ vart skulle vi ta vägen?)
Då sa jag vänligt men bestämt till henne, det var två tjejer ombord, att coola ned litet. Vilket hon också gjorde, tur för oss!
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån 16 okt 2006, 20:51
Re: Lidingö Runt?
Maxi 77an 2970 kommer va med och segla även i år!
Förhoppningsvis lyckas vi skramla ihop ett gäng 77or så vi får egen klass.
Tyvärr är många för rädda för kappsegling...
Förhoppningsvis lyckas vi skramla ihop ett gäng 77or så vi får egen klass.
Tyvärr är många för rädda för kappsegling...
Henke