Fenköl..?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
5schaklar
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 18:24

Fenköl..?

Inlägg av 5schaklar » sön 25 jan 2009, 20:03

Kan någon lite kortfattat ge mig fördelar respektive nackdelar med fenköl?

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Fenköl..?

Inlägg av MartinM » sön 25 jan 2009, 20:22

Fenköl kontra Långkölad?

Fenkölade båtar seglar bättre, men är inte lika robust. Man kan också säga att fenköl är modernare.
Det är lite som att jämföra proppellerflygplan med Jet drivna plan.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Fenköl..?

Inlägg av Lasse M » sön 25 jan 2009, 20:38

MartinM skrev:Det är lite som att jämföra proppellerflygplan med Jet drivna plan.
Har bara erfarenhet av "jetplan", men många gör gällande att en fenköl är lättare att manövrera på mindre ytor och då speciellt vid backning.

Lasse

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Fenköl..?

Inlägg av SWE54 » sön 25 jan 2009, 20:43

En fenköl kan man ju optimera profilen på och därmed maximera "lyftet" på kryss. Man har även en relativt mindre våt yta som bromsar båten.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Fenköl..?

Inlägg av feeling286 » sön 25 jan 2009, 21:02

Jag har själv fenköl.
Va noga o kolla infästning o bottenstockar. En lång kölad tål mera stryk vid eventuell grundstötning.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fenköl..?

Inlägg av Eilean » mån 26 jan 2009, 09:42

En långkölad båt är kursstabilare än en fenkölad d:o. Och en långkölad båt har vanligen ett mindre djupgående. Bägge är en fördel för cruising/långfärdsseglaren.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fenköl..?

Inlägg av Peter_K » mån 26 jan 2009, 12:18

För att lägga till fler parametrar - det beror också på hur fenkölen är utformad. T ex på min båt är den så tilltagen i plasten och radier och med ett djupt nerbyggt kölsvin att den är att betrakta som minst lika hållbar som en långköl, även om båttypen saknar bottenstockar och andra förstärkningar - det är bara en j-a amssa homogen plast helt enkelt. Den är också lite mer lo-fi och propellerplanaktig än en modern racingköl, men likt förbannat är det en fenköl.

Så, vilken båtmodell är det du är spekulant på?
Bild
Alla borde ha skägg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Fenköl..?

Inlägg av bosseh » mån 26 jan 2009, 12:22

Efter att ha seglat mest fenkölat åker jag numera långkölat.
Jag känner ingen längtan tillbaka till fenköl.
Om man ska göra liknelser kan man likna fenköl vid motorcykel och långköl med bil.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Fenköl..?

Inlägg av Perra » mån 26 jan 2009, 12:37

Kör hellre motorcykel än bil :twisted:
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Fenköl..?

Inlägg av Schvidja » mån 26 jan 2009, 15:06

Jag kör motorcykel på vintern och fenköl på sommaren.

5schaklar
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 18:24

Re: Fenköl..?

Inlägg av 5schaklar » mån 26 jan 2009, 20:22

Misil no87 skrev:För att lägga till fler parametrar - det beror också på hur fenkölen är utformad. T ex på min båt är den så tilltagen i plasten och radier och med ett djupt nerbyggt kölsvin att den är att betrakta som minst lika hållbar som en långköl, även om båttypen saknar bottenstockar och andra förstärkningar - det är bara en j-a amssa homogen plast helt enkelt. Den är också lite mer lo-fi och propellerplanaktig än en modern racingköl, men likt förbannat är det en fenköl.

Så, vilken båtmodell är det du är spekulant på?
Bild
Hej, tack för kommentar, det är en maxi 35

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fenköl..?

Inlägg av Anders S » tis 27 jan 2009, 07:35

Fenköl är det som gäller idag, i litet olika skepnader, men det är inte så att det ena är självklart sämre eller bättre än det andra. Förklaringen till den bättre prestandan är (som redan antytts) att en fenköl får mer "nyttig yta" när det gäller att minska avdriften. Men jämför hellre med flygplan än bilar: Segelplan har långa, smala vingar (skall glida så långt som möjligt och sjunka så långsamt som möjligt), trafikflygplan har breda, långa vingar (bär mycket last) och jaktplan har vingar som tillåter att man flyger litet hur som helst. Tänk på hur gamla Draken såg ut, vingsilhuetten påminner inte så litet om en modern koster...

Långkölade båtar har vanligen "snälla" kölar som inte gärna tappar greppet, priset är friktionen. Fenkölade båtar blir (när allt annat är lika) litet snabbare, men är inte alls lika förlåtande om man tappar farten. Hur bra båten spårar beror lika mycket på skrovformen, segelplanet och deplacementsfördelningen som kölen. Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fenköl..?

Inlägg av Eilean » tis 27 jan 2009, 08:59

Anders S skrev: ...Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Det finns inget mer än en uppfriskande än en gammal hederlig köldebatt...
Så - till saken.

Det förstnämda håller jag med om. Men då knappast varianterna med mycket kort och djup köl, djupt, smalt spadroder och flata skrovsektioner.
Jag seglar ju exempelvis en "fenkölad" båt som är synnerligen kursstabil under de flesta förhållanden. Naturligtvis tack vare att undervattenskroppen i mångt och mycket liknar Peters Misil med sin långa, relativt grunda köl och hel skädda. Det finns ju massor av båtar med dessa egenskaper, äldre Enderleinritade HR exempelvis. Engelsmännen brukar säga "long fin" vilket är ganska belysande och avgränsande från både Laurin och First

Men det sistnämda - där vore det intressant med exempel på långkölade båtar kända för att spåra illa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fenköl..?

Inlägg av Anders S » tis 27 jan 2009, 09:37

Eilean skrev:
Anders S skrev: ...Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Det finns inget mer än en uppfriskande än en gammal hederlig köldebatt...
Så - till saken.

Det förstnämda håller jag med om. Men då knappast varianterna med mycket kort och djup köl, djupt, smalt spadroder och flata skrovsektioner.
Jag seglar ju exempelvis en "fenkölad" båt som är synnerligen kursstabil under de flesta förhållanden. Naturligtvis tack vare att undervattenskroppen i mångt och mycket liknar Peters Misil med sin långa, relativt grunda köl och hel skädda. Det finns ju massor av båtar med dessa egenskaper, äldre Enderleinritade HR exempelvis. Engelsmännen brukar säga "long fin" vilket är ganska belysande och avgränsande från både Laurin och First

Men det sistnämda - där vore det intressant med exempel på långkölade båtar kända för att spåra illa.
Gypsy Moth, kanske, välkänd för att vara ytterst tung på rodret och svårstyrd.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fenköl..?

Inlägg av Eilean » tis 27 jan 2009, 10:40

Anders S skrev: Gypsy Moth, kanske, välkänd för att vara ytterst tung på rodret och svårstyrd.
Ja, det var just ett exempel.
Men mig veterligen hade hon inga problem med kursstabiliteten, däremot var hon tung på rodret. Förmodligen mest beroende på att Chichester inte kunde hålla sina fingrar borta från konstruktionsarbetet. som amatör trodde han sig ju veta bättre än erfarna män som Illingworth och Primrose. Och hon blev ju bättre när hon byggdes om.

Skriv svar