Fenköl..?
Re: Fenköl..?
Fenköl kontra Långkölad?
Fenkölade båtar seglar bättre, men är inte lika robust. Man kan också säga att fenköl är modernare.
Det är lite som att jämföra proppellerflygplan med Jet drivna plan.
Fenkölade båtar seglar bättre, men är inte lika robust. Man kan också säga att fenköl är modernare.
Det är lite som att jämföra proppellerflygplan med Jet drivna plan.
Re: Fenköl..?
Har bara erfarenhet av "jetplan", men många gör gällande att en fenköl är lättare att manövrera på mindre ytor och då speciellt vid backning.MartinM skrev:Det är lite som att jämföra proppellerflygplan med Jet drivna plan.
Lasse
Re: Fenköl..?
En fenköl kan man ju optimera profilen på och därmed maximera "lyftet" på kryss. Man har även en relativt mindre våt yta som bromsar båten.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 239
- Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
- Ort: Göteborg
Re: Fenköl..?
Jag har själv fenköl.
Va noga o kolla infästning o bottenstockar. En lång kölad tål mera stryk vid eventuell grundstötning.
Va noga o kolla infästning o bottenstockar. En lång kölad tål mera stryk vid eventuell grundstötning.
Re: Fenköl..?
En långkölad båt är kursstabilare än en fenkölad d:o. Och en långkölad båt har vanligen ett mindre djupgående. Bägge är en fördel för cruising/långfärdsseglaren.
Re: Fenköl..?
För att lägga till fler parametrar - det beror också på hur fenkölen är utformad. T ex på min båt är den så tilltagen i plasten och radier och med ett djupt nerbyggt kölsvin att den är att betrakta som minst lika hållbar som en långköl, även om båttypen saknar bottenstockar och andra förstärkningar - det är bara en j-a amssa homogen plast helt enkelt. Den är också lite mer lo-fi och propellerplanaktig än en modern racingköl, men likt förbannat är det en fenköl.
Så, vilken båtmodell är det du är spekulant på?
Så, vilken båtmodell är det du är spekulant på?
Alla borde ha skägg
Re: Fenköl..?
Efter att ha seglat mest fenkölat åker jag numera långkölat.
Jag känner ingen längtan tillbaka till fenköl.
Om man ska göra liknelser kan man likna fenköl vid motorcykel och långköl med bil.
Jag känner ingen längtan tillbaka till fenköl.
Om man ska göra liknelser kan man likna fenköl vid motorcykel och långköl med bil.
Re: Fenköl..?
Jag kör motorcykel på vintern och fenköl på sommaren.
Re: Fenköl..?
Hej, tack för kommentar, det är en maxi 35Misil no87 skrev:För att lägga till fler parametrar - det beror också på hur fenkölen är utformad. T ex på min båt är den så tilltagen i plasten och radier och med ett djupt nerbyggt kölsvin att den är att betrakta som minst lika hållbar som en långköl, även om båttypen saknar bottenstockar och andra förstärkningar - det är bara en j-a amssa homogen plast helt enkelt. Den är också lite mer lo-fi och propellerplanaktig än en modern racingköl, men likt förbannat är det en fenköl.
Så, vilken båtmodell är det du är spekulant på?
Re: Fenköl..?
Fenköl är det som gäller idag, i litet olika skepnader, men det är inte så att det ena är självklart sämre eller bättre än det andra. Förklaringen till den bättre prestandan är (som redan antytts) att en fenköl får mer "nyttig yta" när det gäller att minska avdriften. Men jämför hellre med flygplan än bilar: Segelplan har långa, smala vingar (skall glida så långt som möjligt och sjunka så långsamt som möjligt), trafikflygplan har breda, långa vingar (bär mycket last) och jaktplan har vingar som tillåter att man flyger litet hur som helst. Tänk på hur gamla Draken såg ut, vingsilhuetten påminner inte så litet om en modern koster...
Långkölade båtar har vanligen "snälla" kölar som inte gärna tappar greppet, priset är friktionen. Fenkölade båtar blir (när allt annat är lika) litet snabbare, men är inte alls lika förlåtande om man tappar farten. Hur bra båten spårar beror lika mycket på skrovformen, segelplanet och deplacementsfördelningen som kölen. Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Långkölade båtar har vanligen "snälla" kölar som inte gärna tappar greppet, priset är friktionen. Fenkölade båtar blir (när allt annat är lika) litet snabbare, men är inte alls lika förlåtande om man tappar farten. Hur bra båten spårar beror lika mycket på skrovformen, segelplanet och deplacementsfördelningen som kölen. Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Anders S
Re: Fenköl..?
Det finns inget mer än en uppfriskande än en gammal hederlig köldebatt...Anders S skrev: ...Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Så - till saken.
Det förstnämda håller jag med om. Men då knappast varianterna med mycket kort och djup köl, djupt, smalt spadroder och flata skrovsektioner.
Jag seglar ju exempelvis en "fenkölad" båt som är synnerligen kursstabil under de flesta förhållanden. Naturligtvis tack vare att undervattenskroppen i mångt och mycket liknar Peters Misil med sin långa, relativt grunda köl och hel skädda. Det finns ju massor av båtar med dessa egenskaper, äldre Enderleinritade HR exempelvis. Engelsmännen brukar säga "long fin" vilket är ganska belysande och avgränsande från både Laurin och First
Men det sistnämda - där vore det intressant med exempel på långkölade båtar kända för att spåra illa.
Re: Fenköl..?
Gypsy Moth, kanske, välkänd för att vara ytterst tung på rodret och svårstyrd.Eilean skrev:Det finns inget mer än en uppfriskande än en gammal hederlig köldebatt...Anders S skrev: ...Även fenkölade båtar kan fås att spåra finfint, och det går att se långkölade båtar som kräver ständig passning med rodret.
Så - till saken.
Det förstnämda håller jag med om. Men då knappast varianterna med mycket kort och djup köl, djupt, smalt spadroder och flata skrovsektioner.
Jag seglar ju exempelvis en "fenkölad" båt som är synnerligen kursstabil under de flesta förhållanden. Naturligtvis tack vare att undervattenskroppen i mångt och mycket liknar Peters Misil med sin långa, relativt grunda köl och hel skädda. Det finns ju massor av båtar med dessa egenskaper, äldre Enderleinritade HR exempelvis. Engelsmännen brukar säga "long fin" vilket är ganska belysande och avgränsande från både Laurin och First
Men det sistnämda - där vore det intressant med exempel på långkölade båtar kända för att spåra illa.
Anders S
Re: Fenköl..?
Ja, det var just ett exempel.Anders S skrev: Gypsy Moth, kanske, välkänd för att vara ytterst tung på rodret och svårstyrd.
Men mig veterligen hade hon inga problem med kursstabiliteten, däremot var hon tung på rodret. Förmodligen mest beroende på att Chichester inte kunde hålla sina fingrar borta från konstruktionsarbetet. som amatör trodde han sig ju veta bättre än erfarna män som Illingworth och Primrose. Och hon blev ju bättre när hon byggdes om.