PROPELLERBERÄKNARE
PROPELLERBERÄKNARE
Vem ska man vända sig till för att få en perfekt propeller beräknad?
Alltså vem kan man med förtroende vända sig till?
2 el 3 bladig... för o nackdelar?
Spetsiga båtar gör djupare hål.
Re: PROPELLERBERÄKNARE
Det finns många som kan yxa till en propeller som inte är "fel". Men en bra beräkning är bara ett förslag eller en utgångspunkt, som sedan verifieras med en provkörning. Först därefter vet man om det blev perfekt eller bara OK (eller helt fel, men det är inte så stor risk om man inte bara gissar). En ledning till hur viktigt det här egentligen är kan ju vara att de flesta program kan räkna med både en och två decimaler, men du kan knappast köpa propellrar med mindre skillnader än hela tum... (Alltså, det är inte så kritiskt som man kan tro).swe34 skrev:Vem ska man vända sig till för att få en perfekt propeller beräknad?
Däremot kan det finnas en del att tänka på, och en kunnig propellerfirma tar reda på sådant: Gången är ungefär såhär: hur stark är motorn, vilket varvtal har motorn och vilket backslag använder du (reduktionsfaktorn!). Sedan lägger man till hur tung båten är, vilka mått har den: vattenlinjelängd, hur "fylligt" är skrovet, hur ser skrovet ut i allmänhet och hur fritt propellern sitter.
Allmänt bestämmer motoreffekten (vridmoment ggr varvtal) hur stor diameter propellern kan ha (större blir starkare), medan skrovets form och framförallt längd avgör stigningen (större stigning är snabbare). Alltihopa mynnar ut i en propeller som är (idealt) precis så stor och har precis så stor stigning att motorn precis orkar med den, men inte mer. (Ingen kör sedan på det sättet, men det är det man siktar på).
Tvåbladigt är effektivare (tar vara på motoreffekten bättre), men en stor motor kan då få problem med bladspetshastigheterna, det kan vara för trångt mot båtbotten för en tillräckligt stor propeller och en tvåbladig propeller kan maskeras alltför mycket bakom en köl eller akterstäv. Den tvåbladiga kan få för liten bladyta (för hög "vingbelastning") den kanske blir för stor i rätt dimension, och får inte plats. En ungefärlig tumregel är att motorer under 20 hk behöver sällan en trebladig propeller medan motorer över 40 hk sällan klarar att få ut all kraft via en tvåbladig propeller. Däremellan är det en fråga om möjligheter och lämpligheter.
Berätta vad du har för en båt, motor och backslag så skall du nog få en diskussion om vad som blir bättre
Anders S
Jag ville nog bara ha en rekomendation om vem jag skulle vända mig till...
Men iaf det är en Lady med en vetus 27 hk och ett 110 drev med 1,66/1 utv
skrovet är som du förstår djuuupt vid drevet och mer än 14" dia är omöjligt, (50mm frigång)
så antagligen handlar det om en 3bladig. i dag så har jag en 14x8 2 bladig (orginal med MD7a)
Och då snurrar det ganska lätt som du förstår!
Men iaf det är en Lady med en vetus 27 hk och ett 110 drev med 1,66/1 utv
skrovet är som du förstår djuuupt vid drevet och mer än 14" dia är omöjligt, (50mm frigång)
så antagligen handlar det om en 3bladig. i dag så har jag en 14x8 2 bladig (orginal med MD7a)
Och då snurrar det ganska lätt som du förstår!
Spetsiga båtar gör djupare hål.
Den som dels tar reda på (minst) allt det jag beskrev, och sedan ger garanti att om du inte blir nöjd, så får du hjälpa att byta eller trimma propellern.swe34 skrev:Jag ville nog bara ha en rekomendation om vem jag skulle vända mig till...
Anders S
Den som dels tar reda på (minst) allt det jag beskrev, och sedan ger garanti att om du inte blir nöjd, så får du hjälpa att byta eller trimma propellern.swe34 skrev:Jag ville nog bara ha en rekomendation om vem jag skulle vända mig till...
Anders S
Är det en Lady Helsman som fått 27 hk motor? Lär gå bra den båten. Du kommer att behöva en rejält stor prop för den motorn. Är du säker på att endast en 14" prop passar? 14x8 används till 9 hk versionen. Du lär behöva minst 16x11, helst 17x14 om vi snackar 2-bladig folding. En dimension mindre med 3-bladig.
Kolla med Micab, drevia eller liknande hur du ska få ordning på detta. Motorn kommer att gå så lätt att du inte får ut nyttan av den starka motorn om du bara kan få dit en 14" prop.
Kolla med Micab, drevia eller liknande hur du ska få ordning på detta. Motorn kommer att gå så lätt att du inte får ut nyttan av den starka motorn om du bara kan få dit en 14" prop.
Nejnej, någon så stor propeller är inte aktuell. Q tänker nog inte på de litet speciella effekterna av en rätt högvarvig motor kombinerad med en hög utväxling.
Vetusmotorn (Mitsubishi) lämnar 27 hk vid 3600 varv, och reduktionen är inte mer än 1:1.66.
En rimlig trebladig propeller räknar mitt program fram till ca 12x8, en 14- eller 16-tummare blir ALLDELES för stor. Kompenserar vi litet uppåt i storlek för att köra en tvåbladig (t ex Volvos nya tvåbladiga folding) kan man kanske tänka sig 13x8, KANSKE... Alternativet kan vara en 12X9, men det hänger litet på den prismatiska- och blockkoefficienten. LAdy H är mer av ett spjut än en pråm, som bekant. Spjut går lättare för det mesta, men fylliga ändskepp bär upp båten bättre i maxfart. Inte som man tror alla gånger, alltså.
Fartförutsägelse, 7.23 knop vid 3240 varv och 45% slip (det är OK för en segelbåtspropeller).
INGA GARANTIER! Men en propellerfirma som föreslår en större propeller än 13x9 tum (eller 14x8) skall du dubbelkolla. Nu är det kanske inte svartkonst att räkna på småbåtspropellrar, men man kan inte vara helt säker om man inte provkört. Olika propellerfabrikat skiljer sig också en hel del.
För skojs skull räknade jag också på en MD7a (14 hk, 2600 varv, samma utväxling) och där föreslår mitt program en 12X10. Det här har att göra med att propellervarvtalet ökat avsevärt med nya motorn. Man kan räkna om litet grand, och tänker man sig då att du nöjer dig med att köra din nya motor på 2600 varv som max och räkna med att den då ger 18 hk skulle man kunna tänka sig en 13X9, kanske en 14x9, men då kan man inte ta ut alla 27 hk och riskerar att stressa motorn vid fullt pådrag. Däremot blir det tyst och komfortabelt vid lugn fart.
Vetusmotorn (Mitsubishi) lämnar 27 hk vid 3600 varv, och reduktionen är inte mer än 1:1.66.
En rimlig trebladig propeller räknar mitt program fram till ca 12x8, en 14- eller 16-tummare blir ALLDELES för stor. Kompenserar vi litet uppåt i storlek för att köra en tvåbladig (t ex Volvos nya tvåbladiga folding) kan man kanske tänka sig 13x8, KANSKE... Alternativet kan vara en 12X9, men det hänger litet på den prismatiska- och blockkoefficienten. LAdy H är mer av ett spjut än en pråm, som bekant. Spjut går lättare för det mesta, men fylliga ändskepp bär upp båten bättre i maxfart. Inte som man tror alla gånger, alltså.
Fartförutsägelse, 7.23 knop vid 3240 varv och 45% slip (det är OK för en segelbåtspropeller).
INGA GARANTIER! Men en propellerfirma som föreslår en större propeller än 13x9 tum (eller 14x8) skall du dubbelkolla. Nu är det kanske inte svartkonst att räkna på småbåtspropellrar, men man kan inte vara helt säker om man inte provkört. Olika propellerfabrikat skiljer sig också en hel del.
För skojs skull räknade jag också på en MD7a (14 hk, 2600 varv, samma utväxling) och där föreslår mitt program en 12X10. Det här har att göra med att propellervarvtalet ökat avsevärt med nya motorn. Man kan räkna om litet grand, och tänker man sig då att du nöjer dig med att köra din nya motor på 2600 varv som max och räkna med att den då ger 18 hk skulle man kunna tänka sig en 13X9, kanske en 14x9, men då kan man inte ta ut alla 27 hk och riskerar att stressa motorn vid fullt pådrag. Däremot blir det tyst och komfortabelt vid lugn fart.
Anders S
Hmm, jag tyckte Swe34 skrev att det gick lätt med 14x8?
Vad är standardutväxling på ett S110 drev?
Det första man måste göra är att utgå från VP:s propellerstorlekar, den absolut minsta 2-bladiga VP foldingproppen är just 14x8. Därefter kommer 15x9, 16x11, 17x14 (13 vissa motorer).
För 3-bladiga gäller 14x9, 15x10, 16x10-12, 17x12, 18x12-14.
Nåväl Swe34 sökte ställen som hade bra koll och det har Micab och Drevia.
Lycka till!
Vad är standardutväxling på ett S110 drev?
Det första man måste göra är att utgå från VP:s propellerstorlekar, den absolut minsta 2-bladiga VP foldingproppen är just 14x8. Därefter kommer 15x9, 16x11, 17x14 (13 vissa motorer).
För 3-bladiga gäller 14x9, 15x10, 16x10-12, 17x12, 18x12-14.
Nåväl Swe34 sökte ställen som hade bra koll och det har Micab och Drevia.
Lycka till!
Det är nog inget att snacka om - naturlagarna går inte att mucka med i det här fallet. Den skenbara motsägelsen uppstår därför att man kastar in en motor som är mycket starkare och mycket högvarvigare med samma utväxling. Det är inget konstigt med det.
Når motorn 3600 varv på fullgas?
Når motorn 3600 varv på fullgas?
Anders S
Mja, Q har sina preferenser. Mitt förtroende för Volvo, och dess återförsäljare ärm inte lika stort, jag föredrar oberoende.
Som Anders påpekat är propellerberäkning ganska enkelt, och inget kritiskt (fast det gäller ju att ha rätt basfakta och iallafall elementär förståelse för saken, annars kan det bli helt fel). Det finns flera olika program att tillgå på nätet (googla!), vill man istället lämna över till en säljare bör man välja en som kan beräkna proppen, och som också garanterar att den passar - dvs som tar tillbaka eller korrigerar om det skulle bli fel (skall man betala något för denna enkla beräkning så skall man få något för det).
Att hitta bra, oberoende säljare som rekommenderar mer än Volvos produkter är inte svårt det heller. Kolla i slutet av de bättre båttidningarna, där finns det flera bra annonser. Går också bra att googla!
- Capella Marin
- Centerline Leemhuis Marinkonsult AB
är några som ofta omnämns i positiva ordalag (jag har varit mycket nöjd med Centerline).
Undvik de som är relativt okända.
/J
Som Anders påpekat är propellerberäkning ganska enkelt, och inget kritiskt (fast det gäller ju att ha rätt basfakta och iallafall elementär förståelse för saken, annars kan det bli helt fel). Det finns flera olika program att tillgå på nätet (googla!), vill man istället lämna över till en säljare bör man välja en som kan beräkna proppen, och som också garanterar att den passar - dvs som tar tillbaka eller korrigerar om det skulle bli fel (skall man betala något för denna enkla beräkning så skall man få något för det).
Att hitta bra, oberoende säljare som rekommenderar mer än Volvos produkter är inte svårt det heller. Kolla i slutet av de bättre båttidningarna, där finns det flera bra annonser. Går också bra att googla!
- Capella Marin
- Centerline Leemhuis Marinkonsult AB
är några som ofta omnämns i positiva ordalag (jag har varit mycket nöjd med Centerline).
Undvik de som är relativt okända.
/J
Jösses! Här snackar vi propellerkompetens! (också, som allt annatAlternativet kan vara en 12X9, men det hänger litet på den prismatiska- och blockkoefficienten. LAdy H är mer av ett spjut än en pråm, som bekant. Spjut går lättare för det mesta, men fylliga ändskepp bär upp båten bättre i maxfart. Inte som man tror alla gånger, alltså.
Jo en smal och smäcker segelbåt har en liten blockkoefficient, dvs den fyller inte ut en fyrkantig längdxbreddXdjup-låda särskilt mycket. Det är vanligen snabbt, när man seglar - det går lätt i hastigheter under teoretisk maxfart. En bred och fyllig båt har hög blockkoefficient, dvs den fyller ut lådan ordentligt. Då visar det sig att den fylliga båten, "tjockisen" går litet bättre än den smäckra (samma breddxlängd) då man närmar sig teoretiska toppfarten. Det beror på att de fylligare ändskeppen bärs upp litet bättre när fartvågen är så stor att båten hänger på för och akter. Man ser det mycket utpräglat på moderna båtar som är lätta, platta och har breda akterskepp.Tommy skrev:Jösses! Här snackar vi propellerkompetens! (också, som allt annatAlternativet kan vara en 12X9, men det hänger litet på den prismatiska- och blockkoefficienten. LAdy H är mer av ett spjut än en pråm, som bekant. Spjut går lättare för det mesta, men fylliga ändskepp bär upp båten bättre i maxfart. Inte som man tror alla gånger, alltså.) Den prismatiska- och blockkoefficienten
Please translate!
Den prismatiska koefficienten är något liknande, men här relaterar man skrovets profil i nollspantet till formen på vattenlinjeplanet. Även här hittar man intressanta effekter av skarpa förskepp och akterskepp - att en "tjockisbåt" går litet snabbare (får en högre maxfart) än båten som är mycket vass i för och akter. Det är inte samma som totalsnabb under segel.
Bäring på propellerberäkning: Segelbåtar som Lady H maxar inte riktigt lika högt som en fyllig båt (men den blir mer totalsnabb) och därför får man kompensera litet i beräkningen. Vanligen blir propellern lika stor, men får litet mindre stigning, eftersom man får ett större vågbildningsmotstånd en aning tidigare i fartkurvan. Få beräkningsprogram räknar med sådant, utan det är där erfarenhet och känsla hos propellermannen kommer in. Men om stegen mellan köpepropellrar är 7-10 % behöver man ju inte vara lika petig som med fartyg, där marginalerna är så mycket mindre.
Anders S
Intressant! och tack för informationen..
Det finns något att lära i varje område, och det är en ganska skön känsla...
Det finns något att lära i varje område, och det är en ganska skön känsla...
Oavsett om man kör den teoretiska modellen (prismatiska koeffecienter mm) eller går på hands on testning, bör du välja en firma där du har rätt att byta storlek kostnadsfritt. Den servicen har nog de flesta firmor idag.
Sen om vi djupar i dessa två motorer. VP MD7A har maxeffekt 13 hk vid 2600 rpm och vetus 27 hk vid 3600 rpm. En fördubbling av effekten och en ökning av varvtalet med 38%. Det borde rimligen ge vid handen att befintlig propeller går något för lätt.
Men för att få reda på korrekt storlek kan endast praktiska test ge svaret. Man utför då ett så kallat WOT-test (Wide Open Throttle). Med den propellern man fått rekommenderad kör man båten med gashandtaget kört i botten. Då ska varvtalet ej överstiga max tillåtna varvtal på motorn. Gör det det så går man på nästa storlek uppåt. Om motorn däremot ej når max varvtal, så går det för tungt. Då får man byta ned sig i storlek.
Är man orolig att man har för liten prop kan man gasa på gradvis, så man slipper få ett motorhaveri på halsen.
Generellt sett ger 3-bladiga proppar bättre kraft och fart på en segelbåt, dock är de avsevärt dyrare. I SWE34:s fall kanske det inte finns något val om inte en ombyggnad till utgående axel är ett alternativ.
Fin motor du verkar ha köpt Swe34!
Sen om vi djupar i dessa två motorer. VP MD7A har maxeffekt 13 hk vid 2600 rpm och vetus 27 hk vid 3600 rpm. En fördubbling av effekten och en ökning av varvtalet med 38%. Det borde rimligen ge vid handen att befintlig propeller går något för lätt.
Men för att få reda på korrekt storlek kan endast praktiska test ge svaret. Man utför då ett så kallat WOT-test (Wide Open Throttle). Med den propellern man fått rekommenderad kör man båten med gashandtaget kört i botten. Då ska varvtalet ej överstiga max tillåtna varvtal på motorn. Gör det det så går man på nästa storlek uppåt. Om motorn däremot ej når max varvtal, så går det för tungt. Då får man byta ned sig i storlek.
Är man orolig att man har för liten prop kan man gasa på gradvis, så man slipper få ett motorhaveri på halsen.
Generellt sett ger 3-bladiga proppar bättre kraft och fart på en segelbåt, dock är de avsevärt dyrare. I SWE34:s fall kanske det inte finns något val om inte en ombyggnad till utgående axel är ett alternativ.
Fin motor du verkar ha köpt Swe34!
Jag kommenterar:
Det tycker jag också. Dubbla effekten på samma vikt skulle jag tro. Däremot passar kanske inte utväxlingen riktigt bra till motorn. Man hade fått bättre utbyte av motorn om propellervarvtalsskillnaden mellan marsch- och fullfart varit mindre. Sedan låter en trea på 3400 varv mycket mer "uppvarvad" än en tvåa på 2200 varv, och då är det mycket lätt att tänka att det här måste väl gå alldeles för lätt? Men det behöver det inte göra.
En allmän kommentar om knepiga saker som inte alltid är som man tror: Det kan vara ett stort misstag att inte informera sig om (tillexempel) rimlig propellerstorlek innan man talar med sk proffs. Kunnandet i båtsvängen varierar något otroligt mellan olika företag. En korrekt beräkning som landar i ett rimligt förslag (inom en tum, hit eller dit) kan många göra, men skall man bedöma efter erfarenhet krävs det just "erfarenhet". Den säljare som lovar att a) provköra tillsammans med båtägaren till våren och b) bekostar lyft och utbyte om det inte blir bra skulle jag våga lita på. Centerline (Leemhuis) har jag fått bra erfarenhet av, Rodahl och Capella verkar också trovärdiga. Men den säljare som garanterar "nöjd kund" har ju ett enormt försprång i detta.
Propellerns effektupptagning (bromskraft på motorn) ökar med kvadraten på propellervarvtalet. Fördubblar man varvtalet på propellern fyrdubblar man effektbehovet. 38 % varvtalsökning ( 1.38x1.38 är 1.96 ! ) motsvarar (nästan) dubbla effektbehovet på en given propeller.skrev:Sen om vi djupar i dessa två motorer. VP MD7A har maxeffekt 13 hk vid 2600 rpm och vetus 27 hk vid 3600 rpm. En fördubbling av effekten och en ökning av varvtalet med 38%. Det borde rimligen ge vid handen att befintlig propeller går något för lätt.
Det är snarare tvärtom. En för stor propeller ställer till det! Tänker du efter förstår du varför. (Hint: Om man drar husvagn med bilen, skall man välja trean (mindre propeller) eller femman (större propeller) när det går tungt på fyran?) Du tänker nog på risken för övervarv och för stort effektuttag? Dieslar är snälla på det sättet - de använder bara precis så mycket bränsle som behövs för att hålla varvtalet, oavsett om det går tungt eller lätt och så stoppar regulatorn övervarv.Mr Q skrev: Är man orolig att man har för liten prop kan man gasa på gradvis, så man slipper få ett motorhaveri på halsen.
Mr Q skrev: Fin motor du verkar ha köpt Swe34!
Det tycker jag också. Dubbla effekten på samma vikt skulle jag tro. Däremot passar kanske inte utväxlingen riktigt bra till motorn. Man hade fått bättre utbyte av motorn om propellervarvtalsskillnaden mellan marsch- och fullfart varit mindre. Sedan låter en trea på 3400 varv mycket mer "uppvarvad" än en tvåa på 2200 varv, och då är det mycket lätt att tänka att det här måste väl gå alldeles för lätt? Men det behöver det inte göra.
En allmän kommentar om knepiga saker som inte alltid är som man tror: Det kan vara ett stort misstag att inte informera sig om (tillexempel) rimlig propellerstorlek innan man talar med sk proffs. Kunnandet i båtsvängen varierar något otroligt mellan olika företag. En korrekt beräkning som landar i ett rimligt förslag (inom en tum, hit eller dit) kan många göra, men skall man bedöma efter erfarenhet krävs det just "erfarenhet". Den säljare som lovar att a) provköra tillsammans med båtägaren till våren och b) bekostar lyft och utbyte om det inte blir bra skulle jag våga lita på. Centerline (Leemhuis) har jag fått bra erfarenhet av, Rodahl och Capella verkar också trovärdiga. Men den säljare som garanterar "nöjd kund" har ju ett enormt försprång i detta.
Anders S