Stoppa beväxning på foldingpropeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Re: Stoppa beväxning på foldingpropeller

Inlägg av S-B A-son » tis 20 jan 2009, 11:23

Cayennepeppar?

Finns det något som helst (vetenskapligt?) belägg för att Cayennepeppar fungerar?

Borde det inte gå lika bra med vidbränd brunsås, voodoo eller surströmmingsspad?

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tis 20 jan 2009, 11:33

S-B A-son skrev:Cayennepeppar?

Finns det något som helst (vetenskapligt?) belägg för att Cayennepeppar fungerar?

Borde det inte gå lika bra med vidbränd brunsås, voodoo eller surströmminsspad?

mvh Sven-Barry
Det lär ha varit en smart kryddimportör som startade denna livskraftiga vandringssägen.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 20 jan 2009, 12:18

Det går att extrahera ut det aktiva ämnet ur cayenne-pepparn mha aceton så att man slipper att bottenfärgen blir skrovlig.
Fanns en gammal tråd om det här på Hamnen.se:
http://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inre ... rovet.html
Vet inte om det funkar eller inte, men det kan väl inte bli sämre....
Någon skriver att om det funnits en enkel/billig lösning så hade det funnits en produkt. Är inte helt säker på det - färgfabrikanterna tjänar inga pengar på billiga lösningar :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 20 jan 2009, 17:39

Hans skrev:Någon skriver att om det funnits en enkel/billig lösning så hade det funnits en produkt. Är inte helt säker på det - färgfabrikanterna tjänar inga pengar på billiga lösningar :roll:
Nu skrev jag inte riktigt så, utan "ofarligt, billigt och väl fungerande medel". Det här antagligen en sådan här grej där man kan få vilka två av de tre ganska enkelt men inte alla tre på en gång.

Receptet på den miljöofarliga, lätttillverkade och extremt billiga bottenfärgen kanske finns, men i så fall ligger receptet i samma kassaskåp där ritningarna till motorn som går på havsvatten och processen för att göra guld av järn är inlåsta :-)
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 21 jan 2009, 09:52

Hans skrev: Är inte helt säker på det - färgfabrikanterna tjänar inga pengar på billiga lösningar :roll:
Jo kan man. Om man tex är först med tekniken. Först, störst, unik eller genom tekniskt framsteg etc är olika strategier (men inga garantier) att tjäna pengar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 21 jan 2009, 09:57

Vi kan väl skippa hur färgfabrikanterna tjänar sina pengar o gå tillbaka till trådens ämne - hur stoppar man beväxning på foldingen :mrgreen:

Excalibur
Trogen medlem

Inlägg av Excalibur » ons 21 jan 2009, 14:35

Både Volvo Penta och tex. Drevia hävdar att deras 3-bladiga folding är brons.

Vad är då brons? Enligt wikipedia; "Brons är flera olika rödaktiga kopparlegeringar, där koppar är legerat med framförallt tenn. Jämfört med mässing (koppar och zink) är brons svårare att bearbeta, men har bättre hållfasthet och korrosionsmotstånd." Det verkar som brons bör innehålla åtminstone 10% tenn.

Wikipedia: "Mässing är en kopparlegering, där koppar är legerat med zink. Det kan förekomma fler legeringsämnen. Vanligast är det dock med mässing som består av 65 % koppar och 35 % zink."

Tittar man på den analys som Seawolf hänvisade till så är det ju helt klart, som Seawolf även påpekar, att VP propellrar är i mässing. Analysen visar ju inga spår av tenn!

Själv har jag kört utan propelleranoder på min 3 bladiga VP "brons"-propeller i 3 säsonger, av totalt 4. Propellern är elektriskt isolerad mot den rostfria axeln i S-drevet. Jag har aldrig ytbehandlat propellern och bara haft några enstaka sjötulpaner på navet. Första sommaren, med anoder, var det dock fullt med tulpaner. Jag ligger i Saltholmen (Göteborg). Jag har så gott det går försökt hitta tecken på korrosionskador men inte funnit några. Så frågan är givetvis om man skall köra vidare utan anoder? Att slippa ytbehandla och slippa tulpaner är rätt mycket värt...

Excalibur
Trogen medlem

Inlägg av Excalibur » ons 21 jan 2009, 14:46

Ang. mitt förra inlägg.

Jag har läst lite till och hittar följande i en uppslagsbok ang. Brons:

"I regel ingår 80-90% koppar och 10-20% tenn. I vissa specilalbronser ersätts tennet helt eller delvis med andra metaller. Manganbrons, med upp till 4% mangan (Mn), används bl.a annat till fartygsproppellrar pga. sin höga hållfastighet och goda korrosionsbeständighet."

Så Volvo Penta kanske inte är helt ute och cyklar....

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 21 jan 2009, 15:40

kompisens trebladiga folding (VP) var inte vacker efter att han missat att byta till nya anoder (de som sitter på propellern).
Ytan var alldeles gropig....

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jammen » tor 22 jan 2009, 11:39

Kan nämna det att det växer olika bra på samma färg beroende på var i Björlanda kiles hamn man ligger.
Långt in vi bäcken = Lite beväxning
Ute vid pirarna = Mycket beväxning
Lite skilland på exponerings tid i sött resp salt vatten...

Brendan
Diamantmedlem

Skal

Inlägg av Brendan » tor 22 jan 2009, 12:07

Jammen skrev:Kan nämna det att det växer olika bra på samma färg beroende på var i Björlanda kiles hamn man ligger.
Långt in vi bäcken = Lite beväxning
Ute vid pirarna = Mycket beväxning
Lite skilland på exponeringstid i sött resp salt vatten...
Kanske beroende på starkare flöde där Osbäcken rinner ut? Ju starkare ström desto mindre skal.

Vad menar du med att det är "liten skillnad" på exponeringstiden i sött respektive salt vatten?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 22 jan 2009, 13:32

Såg i senaste Båtliv en insändare att någon testat en lanolinbaserad produkt med stor framgång på sin foldingpropeller. Tror det var på västkusten någonstans, men är osäker då jag inte har beväxningsproblem på min propeller, det räcker med polering där den ligger. Minns heller inte vad produkten hette...

Skriv svar