Mac gregor 26m?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansH
Diamantmedlem

Re: Re:

Inlägg av HansH » tor 22 jan 2009, 09:11

Mega skrev:
Hans skrev:Se till att motorn funkar bra, för att segla med duger de inte till.
Skämt åsido, tyvärr är de miserabelt dåliga segelbåtar. Och om du hissar upp kölen o kör för motor så är de extremt vingliga (antagligen pga att masten ger båten en mycket hög tyngdpunkt).
Det är svårt att kombinera två så olika farkoster som en "monohull" segelbåt med köl och en planande motorbåt - tenderar till det blir en mix av båda båtarnas sämsta egenskaper.
:?:
Förvånad till Hans inlägg!
Jag har både seglat och fört Macgregor för motor i två säsonger och känner inte alls igen det beteendet som Hans beskriver och jag hoppas att jag inte ska behöva höra av Hans som förklaring att dessa upplevelser inte är självupplevda utan rena gissningar.
- Hans,- det vore kul om du beskriver dina upplevelser och vilka förhållanden du var ute i när du upplevde det du skriver om. Jag kan säga att jag har varit ute med Mackan i 18 m/s för motor och gått med en marschfart på 12 knop utan att känna större oro än vad jag upplevt i de andra 14 båtarna som jag ägt eller de andra 15 segelbåtar som jag har haft fårmån att hyra och prova. Motoregenskaperna som jag har haft erfarenhet av har varit att Macken har gått som ett strykgärn stabilt och kraftfullt genom sjön egenskaper som jag definitivt blivit otroligt positivt överaskade till. Jag kanske kan hålla med om att jag var skeptisk INNAN precis som alla andra som INTE har provat Mackan och dess egenskaper. Jag kan berätta att jag var ute och seglade med en kompis som hade en "vanlig" segelbåt och vi skulle gå från Landsort upp mot Nynäshamn, vi ligger jämsides i 6 knop med motvind sjögången är markant och det gungar rejält. Kompisen går för max marschfart - jag säger -vi ses i Nynäshamn och jag gasar på och Mackan går upp i plan Mackan slutar guppa och går som ett strykjärn UTAN att vare sig vingla eller känna av sjögången, gångläget blir helt perfekt. Därför blir jag i likhet med Jocke "lite" trött på de som påstår sig ge sin "erfarenhet" av saker som dem uppenbarligen inte har erfarenhet av. Eller så är det väl kanske så att det är av andra saker som vingligheten upp kommer? :lol:

Hoppla, här trampade man tydligen på en öm tå.... :oops:
Om man läser mina tidigare inlägg så har jag varit mycket tydlig att jag inte haft "förmånen" att segla båten men däremot seglat bredvid och förbi vid flera tillfällen. Även pressen har varit tämligen ense om att båten är en mindre lyckad kompromiss.
Sen är allt naturligtvis beroende på VAD man jämför med. Det beskrivs inte närmare vilke de 14 andra båtarna är, men jag tror att alla som kan lite om segling kan hålla med om att MacGregorn inte är optimalt konstruerad för segling utan är en kompromiss.
Självklart kan man som ägare vara nöjd med en kompromiss - om det är det man vill ha. Med alla för och nackdelar det innebär.
Om man däremot vill ha en välseglande segelbåt OCH en planande motorbåt så är det nog två båtar som gäller.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Mac gregor 26m?

Inlägg av Anders S » tor 22 jan 2009, 09:55

Hans skrev:Hoppla, här trampade man tydligen på en öm tå.... :oops:
Jag skulle tro att man kan dra dra slutsatser av det här citatet:
Mega skrev:Jag kan berätta att jag var ute och seglade med en kompis som hade en "vanlig" segelbåt och vi skulle gå från Landsort upp mot Nynäshamn, vi ligger jämsides i 6 knop med motvind sjögången är markant och det gungar rejält. Kompisen går för max marschfart - jag säger -vi ses i Nynäshamn och jag gasar på
Självklart är det så att man kan få vara nöjd med en hybrid av den här typen. Det beror ju helt på vad man är ute efter. Motorbåtar med hjälpsegel är heller ingen ny uppfinning, om någon nu trodde det. Men om seglingsegenskaperna kritiseras är det inte direkt ett kraftfullt motargument att förklara att den går jättebra för motor jämfört med renodlade segelbåtar.

Det finns naturligtvis också skäl till att det säljs ytterst få hybrider av den här typen, medan de mer renodlade alternativen är mer omtyckta. Det behöver ju inte betyda att de få McGregorägarna (motsvarande) är korkade, men man kan heller inte dra den motsatta slutsatsen. Däremot kan man gärna fundera på varför det säljs väldigt få av dem, varför de får svårt att klassas upp till A eller B-nivå (det är verkligen inte svårt) och ifall det är en hybrid man verkligen vill ha. Bland annat torde bränsleförbrukningen per sjömil vid motorgång bli märkbart mycket större än för de flesta andra alternativ, även renodlade motorbåtar.

Men jag tror inte att just den här båten (McGregor) skall tas som intäkt för att "konservativa beckbyxor" inte fattar hur jättebra och framtidsmässigt det här konceptet är. En nischbåt för speciella behov, visst. Men den är inte en bra seglare jämfört ens med mediokra "riktiga" segelbåtar, och jag kan heller inte förstå den som en bättre motorbåt än en lika stor, renodlad, motorbåt. I mina ögon är en traditionell segelbåt med överdimensionerad motor en bättre kompromiss om man vill bibehålla seglingsförmågan i kombination med god motorkapacitet. Men det är ju jag, det - alla får ju tycka som de vill.
Anders S

Skriv svar