TV-antenn till segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Borkamannen
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 13:26

TV-antenn till segelbåt

Inlägg av Borkamannen » mån 19 jan 2009, 21:27

Är det någon som har erfarenhet av Triax UFO Marine...?
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av BF!! » mån 19 jan 2009, 23:36

Borkamannen skrev:Är det någon som har erfarenhet av Triax UFO Marine...?
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog
Hej Borkamannen!

Jo denna antenn har jag i toppen på min mast! Funkar helt perfekt!
Finns inget att fundera över utan är bara att införskaffa och montera dit. Jag kör TV'n i min pc via en s.k. USB-tvmottagare.
Inga problem med dålig signal osv. Super! Till batterifiltret finns även uttag för FM-radio vilket gör att du får en otrolig räckvidd på din vanliga radio att lyssna på diverse lokalradiostationer osv.
Med denna antenn får de ett lyft med kvaliten på tv och radio.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av Mr Q » tis 20 jan 2009, 18:53

Ett tips rörande tv ombord är att Netonet har betydligt billigare tv/dvd combos som fungerar på 12v än vad båtbutikerna har. Kolla in märkena Andersson eller DMTech. Jag själv köpte en 19" Andersson med DVD. Snygg, billig och bra! 3000 kr. Motsvarande LTC på Seasea kostar väl typ 5 papp?

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av styrman » tis 20 jan 2009, 20:52

BF!! skrev:Jo denna antenn har jag i toppen på min mast! Funkar helt perfekt!
Låter intressant. Radion (FM) har alltid dålig mottagning med en bilantenn uppstoppad under skarndäck :o
Var sitter radiouttaget? Nere i båten?
Vilken kabeltyp har du använt?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av BF!! » tis 20 jan 2009, 23:46

styrman skrev:
BF!! skrev:Jo denna antenn har jag i toppen på min mast! Funkar helt perfekt!
Låter intressant. Radion (FM) har alltid dålig mottagning med en bilantenn uppstoppad under skarndäck :o
Var sitter radiouttaget? Nere i båten?
Vilken kabeltyp har du använt?
Jag använder en vanlig koaxkabel som är för parabolantenner på hus då kontakterna för båtantennen Triax UFO Marine använder standard F-kontakt där koaxkabelns mittledare används som mittstift i F-kontakten. Och som alltid till dessa typer av antenner så strömförsörjs allt via dosan i båten där antennens koaxkabel ansluts till och där finns även uttagen för TV och radio (FM).
En praktisk sak att tänka på med dessa typer av koaxkablar är att skydda den mot uv-ljus genom att klä in den med nån tunn kabelslang där den ligger på utsidan där den ansluts mot antennen så slipper man efter åren finna den pulveriserad.
Senast redigerad av 2 BF!!, redigerad totalt 0 gång.
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av Mahogny » ons 21 jan 2009, 15:35

Jag har själv tankar på att sätta en TV-antenn i masttoppen. Men har tittat på en som heter Nargus Digital. Den är lite mindre och lättare (ser ut som ett oljefilter till bilen) än antennerna av tefatsmodell. Detta tycker jag är viktigt eftersom man har en del annat krafs däruppe i toppen ändå. Människor jag pratat med och det som jag sett skrivet om denna modell ser enbart positivt ut. Tyvärr är den ngt dyrare än Triax. Den ska, som jag förstår, också hantera radio.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av Mr Q » ons 21 jan 2009, 20:53

Hej, jag köpte en Nargus. Den verkar helt ok funktionsmässigt, den har dock inte uttag för radio. Det är möjligt att man kan splitta ut FM med en konventionell splitter.

mvh /Q

Excalibur
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 22:41

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av Excalibur » ons 21 jan 2009, 21:51

Jag har använt UFO Marine i 3 säsonger och är helnöjd. Även FM radion är inkopplad. Får in både danska och norska stationer i Göteborg.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =78-239-90

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: TV-antenn till segelbåt

Inlägg av Tomas B » fre 30 jan 2009, 09:55

Jag och några kompisar har köpt en antenn som är gjort för lastbilar tror jag. Ser ut som en vanlig radioantenn fast för digtital-tv. Fungerar klockrent. Fabrikatet är Bosch men jag vet inte modellbeteckningen. Vi köpte den av Björstigs i Lidköping som säljer och servar Scania. Kostar drygt tusenlappen. Satt den på en sidan och en vhf antenn på andra sida (sidomontage) och vindexen och vinmätare går fri.

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar