Värmare
Re: Värmare
Jag håller på att montera en liten Webasto luftvärmare, i första hand för att få defroster på rutorna i "styrhytten" (däcksalongen). Jag har också akterruff.
Tilluften tänkte jag ta i ett av stuvfacken (hanskfack) i sittbrunssargen. Det finns redan en slang på vardera sida för tilluft till motorrummet. Jag tänkte va så fräck att jag till att börja med stoppar tilluftsslangen till värmaren inuti den befintliga slangen på BB sida. Senare skall jag ta hål och plasta upp en stos separat för värmarslangen, men det får bli varmare ute först och jag vill ha igång värmaren så jag får lite värme medans jag jobbar med båten och om jag skall ut och segla.
Det är väl inget som hindrar att du tar både förbänningsluften och tilluften i sittbrunnen.
tommy
Tilluften tänkte jag ta i ett av stuvfacken (hanskfack) i sittbrunssargen. Det finns redan en slang på vardera sida för tilluft till motorrummet. Jag tänkte va så fräck att jag till att börja med stoppar tilluftsslangen till värmaren inuti den befintliga slangen på BB sida. Senare skall jag ta hål och plasta upp en stos separat för värmarslangen, men det får bli varmare ute först och jag vill ha igång värmaren så jag får lite värme medans jag jobbar med båten och om jag skall ut och segla.
Det är väl inget som hindrar att du tar både förbänningsluften och tilluften i sittbrunnen.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
När värmaren är igång är alltid sittbrunnskapellet uppe och det förenar akterkabinen med övriga utrymmena.toaen skrev:Det är väl inget som hindrar att du tar både förbänningsluften och tilluften i sittbrunnen.
Tar man luften från sittbrunnen så är det samma luft som snurrar runt.
Hur blir det med luftfuktigheten då? Eller det är bra?
Sommartid är det väl hög relativ luftfuktighet men hur är det med absolutfukten?
Blir väl till att ta fram mollier-diagrammet ?
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Det går alldeles utmärkt att ta luft från bef. slang som mynnar i brunn. Det man ska skilja på är avgas sedan kan man ta
förbränningluft och värmarluft ganska nära varandra.
Om man är ute efter att ta kalluft, värma den och på det sättet "torka" den (det gör man i så fall, men bara relativt) är det ju ingen nackdel att ta åtminstone en del av luften utifrån. Men de flesta äldre Wallas jag känner till tar sin innerluft från kabinen hur som helst. Komforten inomhus kommer sig delvis av att varmluften bär mer fukt, dels av att fukten transporteras ut genom naturliga öppningar (ventiler, t ex) och den nya luften som tas in kommer hyfsat kall och torr från låga punkter i båten.madiken skrev:Det går alldeles utmärkt att ta luft från bef. slang som mynnar i brunn. Det man ska skilja på är avgas sedan kan man ta
Det här är inte raketforskning direkt - en modern värmare (även en halvmodern som min Thermo) ger bra resultat. Men avgaserna - huvaligen! De måste ut i det fria!
Anders S
Jag tycker att dit förslag verkar vettigt, men det beror ju helt och hållet på de praktiske möjligheterne i din båt. Jag har tagit båda kallluft-indsugning och förbränningsluft fra samma ställe, men separerat en meter eller så och med et halvskot imellan. Det handler i min Beason om det mycket store stuvfack bredvid sittbrunnen, hvor det går at göra praktisk. Det er i toppen ventileret til det fri. Risken er at vid start kan der komma liten avgas från förbränningsluft-intaget och det vil man ju gärna undvika. Men det har inte visat sig som et problem. Hvis du tager förbränningsluft genom bordläggningen skal du vara säker på at der inte kan komme vatten in vid segling.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Jag tror jag tar uteluft från utsida av sittbrunnssargen där det ändå finns andra ventilationsöppningar.
På tilluften har jag ett trevägsspjäll med manuell inställning så jag kan välja hur mycket flöde jag vill ha till de olika utrymmena.
Ibland är kanske akterkabinen obebodd...Barnen växer och blir äldre = inte följa med
Uteluft för förbränning hämtas från "handskfack" i sittbrunnen och avgaser ut i bordläggning.
Givetvis har jag ljuddämpare på allt utom tilluft. Man vill ju inte skapa mer tryckfall i kanalsystemet än nödvändigt
På tilluften har jag ett trevägsspjäll med manuell inställning så jag kan välja hur mycket flöde jag vill ha till de olika utrymmena.
Ibland är kanske akterkabinen obebodd...Barnen växer och blir äldre = inte följa med
Uteluft för förbränning hämtas från "handskfack" i sittbrunnen och avgaser ut i bordläggning.
Givetvis har jag ljuddämpare på allt utom tilluft. Man vill ju inte skapa mer tryckfall i kanalsystemet än nödvändigt
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Normalt ventileras vår båt genom att uteluft tas in via ett uttag i sittbrunnen och leds under stickkojen där skrovet är oisolerat och sedan ut i ruffen, En sk Electroluxventil sitter på rufftaket och drar ut luften. Wallasvärmaren har ett slutet system för förbränningsluft/avgaser medan den luft som värms cirkuleras med slangar i ruffen, dvs den tar ingen luft utifrån.
När luften i ruffen blir varm ökar effektiviteten på Electroluxventilen och den fukt som den varma luften löser går ut den vägen. Vidare är kölsvinet kallt så att en del av fukten sannolikt kondenseras där, dvs temperaturen i kölsvinet bestämmer daggpunkten i ruffen.
När luften i ruffen blir varm ökar effektiviteten på Electroluxventilen och den fukt som den varma luften löser går ut den vägen. Vidare är kölsvinet kallt så att en del av fukten sannolikt kondenseras där, dvs temperaturen i kölsvinet bestämmer daggpunkten i ruffen.