Hand-gps. Tips sökes!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Miller
Trogen medlem

Re: Hand-gps. Tips sökes!

Inlägg av Miller » ons 14 jan 2009, 23:18

Jag finner ingen anledning att rekommendera annat än Garmin på fronten för handburna GPS:er. Det har defintivt satsat mest inom detta områden och inga maskiner är i närheten vad gäller användarvänlighet och kartografi. Kan tillägas att jag är helt oberoende från Garmin.

Garmin Colorado = (+) Bra tydlig display, användarvänlig, (-) Dyrt sjökort ca. 2000kr för minsta område, Låg batteridtid

Garmin Oregon = (+) Touch-display, mycket användarvänlig (-) Dyrt sjökort, Låg battertid

Garmin 60Csx = (+) Robust, användarvänlig, billigt sjökort (relativt) (-) En relativt gammal maskin

Garmin Nuvi 500 (+) Stor display, läser bilkartor (ingår) och sjökort, (-) Dyrt sjökort

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 14 jan 2009, 23:51

Miller skrev:Jag finner ingen anledning att rekommendera annat än Garmin på fronten för handburna GPS:er. Det har defintivt satsat mest inom detta områden och inga maskiner är i närheten vad gäller användarvänlighet och kartografi.
Inte för att Garmin är dåliga men det finns intressanta alternativ hos tex Magellan, Lowrance och Geonav. Skulle vara intressant att få veta på vilket sätt dessa är sämre än Garmin.
Lowrance och Geonav använder billigare och oftast bättre kort från Navionics. Lowrance har också sina NauticPath där man kan få hela Nordeuropa för en tusenlapp.
Det gäller ju att se vad totalpriset blir om man vill ha GPS med kartor.

Miller
Trogen medlem

Inlägg av Miller » tor 15 jan 2009, 07:15

Den kankse främsta orsaken till att välja Garmin är deras mångsidighet. De är kompatibla med sjökort, bilkartor och friluftskartan. Det möjligör att maskinen kan användas för flera syften. Säg att du är ute och seglar och ankrar upp vid en skärgårdsö. Då switchar du över till friluftskartan och har möjligheten att återupta kartnavigeringen på land. Eller kanske är ute o jagar, promenerar eller vilket som. Vad gäller kartografi är Garmins bluechart enligt mig mest välutvecklad och lättanvänd. Jag kan dock hålla med om att Geonav är en vass maskin. Dock rör det sig om samma pengar som tex. Garmin colorado. Geonav använder sig av Navionics kartografi vilken inte alls är lika trevlig som tex Bluechart g2. Men maskinen som helhet är bra och bör ha ett utrymme som kandidat i denna debatt. Att jag inte rekommenderar Lowrance grundar sig på deras menysystem i deras fasta enheter som är omodernt och ej användarvänligt vilket jag prioritrerar högt i dessa sammanhang. Har dock ingen praktisk erfarenhet av deras handburna men i detta läge valde jag att generalisera utifrån deras andra maskiner, men så behöver naturligtvis inte fallet va. Samtidigt använder de Navionics. Det känns som Garmins enheter ovan beskrivna har betydligt mer att ge än dessa. VIll man ha ett mer likvärdigt substitut till de Du nämde har Garmin en billigare serie, tex Etrex mfl. Dessa apparater ligger runt 1200-2000 och bör va jämförabara med de du angiver. En sista fördel är att Garmin finns etablerade på en mängd olika ställen värden över, och Garmin har börjat jobba helt internationellt vad gäller garantier etc. Detta möjligör att du kan köpa en Garmin billigt i utlandet och sedan lämna in den för garanti i Sverige hos valfri Garmin-återförsäljere. Magellan, Geonav mfl. är inte alls representerade på lika många platser vilket gör dessa åtaganden krångligare.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 15 jan 2009, 11:48

Landkartor har nog alla, Navionics har tex sina Land&Sea som är en kombination. Discoverykartorna finns inte för Sverige ännu men ska komma.
Garmins bilkartor, City Navigator, kostar ungefär lika mycket som en Tomtom med 3,5" display och kartor!
Bluechart G2 är bättre än de tidigare men dyra och de är inte bättre än Navionics. I tester brukar de tre stora kartsystemen anses ganska jämnbördiga. Alla sjökort bygger fö på scannat material från Sjöfartsverket.
Geonav är dyrare, har större display men det är också en annan division.
Lowrance brukar rekommenderas pga av de är enkla och lätta att förstå sig på.
Garmins internationella garantier kan man hitta en del om på olika fora. Det fungerar säkert bra dock inte i Sverige, har man köpt en Garmin utomlands som krånglar brukar det bli till att skicka den till England. Kan vara lite besvärligt eftersom Garmin lyckats prångla ut en del maskiner med fabrikationsfel.
Att få service på Lowrance & Magellan är inte svårare, alla apparater ska ändå skickas till resp importör.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 jan 2009, 22:36

bosseh skrev: Bluechart G2 är bättre än de tidigare men dyra och de är inte bättre än Navionics.
Det blir nog en smaksak vad man väljer om ma går på priset. Priset är i stort detsamma för Garmin och Navionics på områden där jag jämfört. (Danmark/Norge/Sverige).
Anders S

Skriv svar