Annorlunda plastjobb!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
morg
Diamantmedlem

Annorlunda plastjobb!

Inlägg av morg » tor 08 jan 2009, 12:16

Hallå alla genier!

Har ett annorlunda plastjobb att försöka mig på!

Det är så att en fantastisk pulka med ratt från början på 80-talet har fått lite jobbiga sprickor i fronten. Jag och mina barn älskar pulkan (den är verkligen en vinnare i alla pulkarace) och trots att omgivningens reaktioner är att göra fjärrvärme av den vill jag höra om det går att lappa lite på den!

Pulkan är gjord av hammarplast i någon form av hård lite skrovlig plastkvalitet (har tyvärr ingen aning om vilken trebokstavsförkortning plasten kan höra till) och brottet är skarpt nästan som när man knäcker av glas eller kakel med skärare!

Fånig fråga kanske och inte så båtrelaterad med plastkompetens finns det ju här så vafan ;)

G-man
Erfaren medlem
Kontakt:

Re: Annorlunda plastjobb!

Inlägg av G-man » tor 08 jan 2009, 12:26

Det är väl bara att testa! Rugga upp ytan ordentligt bara. Annars kanske man kan laga den med ett formförband av nåt slag? Överlappande förstärkning som skruvas och limmas?

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 08 jan 2009, 12:42

Tror inte polyester fungerar nåt vidare här.
Pulkreparation får nog läggas till listan på jobb där det är motiverat att använda epoxy...
Frågan är bara om man ska använda kolfiber, kevlar eller om det räcker med glasfiberväv. :-)

/pw
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 08 jan 2009, 12:49

Jag brukar använda epoxispackel tror det är hempels samt att lägga på lite väv i och sedan låta det torka länge. Slipa före. Jag har lagat : windex, pump, mc-plast, skotran ja det mesta och det brukar hålla rätt bra.
Det kan även gå att värma ihop den löda eller limpistol, man kan också använda målarburksplast som
förstärkning på baksidan och nita eller skruva, lite mer hardcore men det funkar också.

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 08 jan 2009, 12:51

Eller varför inte använda den gamla pulkan som form och plasta en ny med häftig ingjuten motivlack?

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 jan 2009, 13:07

Värmesvetsning brukar vara det enda som fungerar med konstiga plaster. Fast bra blir det sällan.
Annars låter avgjutning och tillverkning av ny i kolfiber som ett annorlunda sommarjobb.

Dehler38
Guldmedlem

Inlägg av Dehler38 » tor 08 jan 2009, 15:32

Är det bara lite sprickor? På bärande delar eller sådana som bara uppkommit över stock o sten?

En gissning är att mjukgöraren lämnat plasten som sedan blivit hårdare och skörare. I så fall är en långsiktig lagning en genomgripande operation - vilket du inte tycks vara inne på.

För desparata övningar: I första hand är nog smältövningar de bästa, men som Bosse skrev: svårt att få riktigt bra. Då kan du kan börja med att prova lite epoxi (som Araldite eller PPs motsvarande): fäster det bra så är det bara att ge sig på med väv och lite tunnare epoxi. Ev har PP andra limmer - botanisera i kemibutiken. En del plaster limmas bäst genom att de löses upp lite lätt av lämpligt lösningsmedel, och sedan klämms ytorna samman och så ser det fint ut igen (?) - en variant på smältlimmandet.

Hammarplast? Då borde det finnas lite stämplar eller markeringar som talar om vad det är. Leta!

/D

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Inlägg av styrman » tor 08 jan 2009, 20:54

Sökte runt lite och hittade motsvarande fråga på annat forum:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=16478
Kan kanske vara till hjälp?
Peter
S/Y Calypso

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 08 jan 2009, 21:54

hedgehog: Tack! Helt klart kevlar och jag plastar fast lite bly när jag ändå är i farten! Det är ju inte entyp utan snowracers man kör mot så mygel är helt ok! Motivlack finns redan i form av ett klistermärke det står bob på!

schvidja: Spackel, det var det jag var inne på som förstalösning men skall nog prova värme eller de elaka limmerna först!

bosseh: Värmesvetsa! ... abslolut! hur värmer man upp en fog på bästa sätt utan att smälta ner hela pulkan?

dehler38: Inga genomgripande reparationer nej. Men rattpulkan har brutal fart, extrem kurvtagningförmåga, låg tyngdpunkt och sjujäkla sentimentala värden! Går den att laga skall den lagas, grannarna får sticka hur många näsor de vill i vädret! Visst finns det stämplar men vad betyder de :oops:

styrman: Burr vilka ondskefulla limmer det finns. De där elaka sakerna eller värmen får bli plan a!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 08 jan 2009, 22:15

Lösningen är nog glasfiber-, eller kanske kolfiberarmerad cyanoacrylat, (snabblim).

http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=367

http://www.sxk.se/tekniska/index.asp
(leta reda på ämnet Reparationsmetod för små detaljer)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 jan 2009, 22:31

Eller, så ser du den spruckna fronten som en hanform, och så plastar du över fronten inklusive skadan och målar den. Gör du det med huggen matta kan den bli skrovlig till ytan, en sk "speedpatch" för att få turbulent strömning runt nosen och minimal risk för laminär strömning som påverkar styrningen i höga farter (tänk; golfboll...)

En sliten grimm..., förlåt, pulka har själ och karaktär, och den skall man bibehålla. Det är manligt, sportigt och, ja, nästan brutalt att bara lappa över blessyrerna och gå vidare. Bejaka den ärrade kämpen - er familjs trogne vän, men gör lagningen ordentligt.

(För många (många!) år sedan skadades en framkåpa på mina föräldrars husvagn. Den var i oreparerbar (typ) ABSplast, men med litet omsorg och rejält med glasfiber /polyester gick det att laga den, enkelt. Den höll i många år. )
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 08 jan 2009, 22:34

morg skrev:hedgehog: Tack! Helt klart kevlar och jag plastar fast lite bly när jag ändå är i farten! Det är ju inte entyp utan snowracers man kör mot så mygel är helt ok! Motivlack finns redan i form av ett klistermärke det står bob på!
Bild, jag vill se bild! :D Ansluter mig till ide´n om att använda den som plugg så kan du sälja snabba pulkor i vinylester dyrt till andra seglare med barnasinnet i behåll och/eller barn i lämplig ålder. Jag tecknar mig för en redan nu. Känns som att en bankgaranti är det rätt va, snön kan ju var bort i morrn 8)

Och så en helt annan sak. Fick upp följande meddelande när jag klickade på skicka-knappen: Ett eller flera nya inlägg har gjorts till tråden du besvarar sedan du senast läste den. Du kanske vill läsa igenom ditt inlägg en gång till i och med dessa nya inlägg.

Bra funktion som jag aldrig sett tidigare, måste höra nya forumet till.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 08 jan 2009, 23:03

morg skrev: bosseh: Värmesvetsa! ... abslolut! hur värmer man upp en fog på bästa sätt utan att smälta ner hela pulkan?
Lödkolv. Jag har en äldre 100 W kolv som fått en rostfri spets för konstig uppdrag. Värm lite med varmluftpistolen runt om.

Allarp
Erfaren medlem

Inlägg av Allarp » fre 09 jan 2009, 09:25

Varför inte tejpa ihop den? låter kanske banalt men idag finns supertejper som bla används till att tejpa ihop delar i vingarna på nya Airbus A380, så pulkan borde hålla för nya flygturer he he. Inte billigt men bra!

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 09 jan 2009, 22:47

helt klart PLASTA av den och sätt dit ett motorfäste bak på den så kan du köra den som snabb jolle åxå i sommar. med rätt snurra blir den skitsnabb. du kan ha den ligga på rufftaket som skydd över din läckande houdinilucka.
bästa svaret hittills......?????? jajamensan!!!! :lol:

Skriv svar