Semester med barn i Bohuslän

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Niklas J
Rookie

Semester med barn i Bohuslän

Inlägg av Niklas J » tis 05 jul 2005, 09:15

Hej,

Nu börjar det dra ihop sig till semester och jag (en glad optimist) hade tänkt ta med familjen (en 4-månaders och en 1,5 åring) till Bohuslän i sommar. Nu undrar jag om det i panelen finns någon som kunde tänka sig tipsa mig om trevliga (läs=barnvänliga) hamnar & utflyktsmål. Vi kommer att hålla oss i södra delen av Bohuslän.
Alla tips mottages med tacksamhet eftersom jag själv inte, vid tidigare semestrar, haft barnvänlighet i tankarna när man seglat runt bland öarna.

Mvh

nybliven seglande familjefar som vill segla trots....ja, ni som har barn förstår

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 05 jul 2005, 11:37

Hej

När våra barn var små föredrog jag seglatser inomskärs med liten våghöjd, exempelvis gå runt tjörn och orust i en åtta.

Calle

attribut
Trogen medlem

Inlägg av attribut » tis 05 jul 2005, 11:57

Runt Tjörn & Orust är det lugnt och fint. Tips på trevliga, lugna hamnar är ex Dyrön och Mossholmen. Sedan finns det jättefina naturhamnar kring Mollösund, t ex vid Björnshuvudet (både utanför och innanför).

Ska ni längre upp är Bohus-Malmön en härlig ö med många fina sandstränder. Hovenäset är också en lugn, behaglig plats.

Margret

svar till barnsegling

Inlägg av Margret » tor 07 jul 2005, 14:44

Hej!
Var ute med två barn 1,5 resp 4 år i 4 veckor förra sommmaren. Det funkade jättebra och vi seglade runt i Bohuslän mellan Göteborg och Väderöarna. Kommer inte riktigt ihåg vilka ställen vi var på men här är några tips:

Se till att ha många mellanmål lättillgängliga, samt några \"mut-kex\" att använda vid lite mera kritiska tillfällen när man har fullt upp. Jobbigt med barngråt vid komplicerade tilläggningar.

Korta dagsetapper. Åk tidigt så att det finns lediga platser när man kommit fram.

Köp lite nya leksaker (liten båt att ha på följe i kölvattnet m.m) att plocka fram då under semesterns gång så blir barnen glada.

Håll ambitionsnivån nere, föräldrarnas tålamod tryter och man klarar inte lika mycket som utan barn i båten...

Ha en trrevlig sommar - vi kanske ses i någon vik!

Niklas J
Rookie

Inlägg av Niklas J » fre 08 jul 2005, 09:52

Tack för tipsen! Det blir nog så att vi håller oss runt Tjörn/Orust. Verkar som det kommer att räcka till för oss.

En skön seglingsommar till alla

Skriv svar