Lys.
Re: Lys.
Har i minne den gången ett glatt gäng segelentusiaster med god segelkunnighet seglade med en Ballad från Stenungsund till Skagen. Det var NW kuling, och halvvind och vi satt på relingen osv.
Balladen gick absolut max på halvvind, och vi trimmade allt enligt konstens alla regler. Väl förbi vinterholmarna såg vi ett segel dyka upp öster om Brattön. Det visade sig vara en Cumulus i full karriär, utan nån på relingen. Ungefär vid Hättan hade den gått förbi, lekande lätt.
På den tiden hade Cumulus lägre LYS än Ballad....
Balladen gick absolut max på halvvind, och vi trimmade allt enligt konstens alla regler. Väl förbi vinterholmarna såg vi ett segel dyka upp öster om Brattön. Det visade sig vara en Cumulus i full karriär, utan nån på relingen. Ungefär vid Hättan hade den gått förbi, lekande lätt.
På den tiden hade Cumulus lägre LYS än Ballad....
Hej Matsa, är 1,19 för express din hemliga önska???? Så svårt har du väl inte emot de???matsa skrev:express lär väl aldrig få sitt rätta lys![]()
undrar vad den skulle fått om det varit en ny båt som kommit NU?
1,19?????
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Kul om du är med igen. då får vi kanske fart på mustangen igen. det gick inte så bra ifjol men så gjorde jag samma tabbe med riggjustering som för tre år sen.matsa skrev:I have a wet dream......express 1,19 i lys
skitsamma! det blir nog ett nästan kappseglingsfritt år i år, så jag kanske kan gasta åt dej igen så kan vi försöka höja ditt lys
Peter
Vad gjorde du så som inte blev så bra...?MiniMe skrev: Kul om du är med igen. då får vi kanske fart på mustangen igen. det gick inte så bra ifjol men så gjorde jag samma tabbe med riggjustering som för tre år sen.
jag flyttade mastfoten bakåt...
Jag ville få mer förböj för att plana ut seglet något mer. Båten dock tvärstannar då.
Peter