Fungerar Nexus trådlösa vindgivare?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Fungerar Nexus trådlösa vindgivare?

Inlägg av Anders S » tis 30 dec 2008, 20:10

Jag hade separerat logg- och lodgivaren, om inte annat för att slippa förtreten med att få köpa en ny givare för "allt" om en av funktionerna fallerar. Det behöver inte bli fler hål heller, därför att ekolodsgivaren kan man normalt sätta inombords. Det är väl inte alldeles säkert att bästa platsen för ekolodet sammanfaller med bästa platsen för loggivaren heller.

På min båt rekommenderades att ha loggivaren djupt på sidan av kölen (minst turbulens och sidoströmning) medan ekolodet skulle vara placerat mitt på, rätt långt fram. Men sådant ger väl Silva tips om i handboken?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 30 dec 2008, 20:13

Hej,

Jag tog starterpack 3 dvs den med gemensam givare. Enligt folket på Benns kommer alla set från Nexus ha kombigivare i fortsättningen. Behöver du hjälp med hur du borrar upp gammalt genomföringshål kan jag tipsa om en metod som funkade för mig.

Den trådlösa vindgivaren har visst en räckvidd på 200 meter, så man behöver nog inte vara orolig för signalen. Däremot står det på FAQ på Nexus hemsida att man måste koppla ur batteriet på vintern, annars drar man ur det. Något jag givetvis gjort inte gjort. Trots att jag låtit den ladda i fönstret några gånger i "vinter" är acken helt förstörd. Nominellt 2,4 V ger 1,1 V efter en hel dags laddning. Nåväl vissa erfarenheter måste man göra själv tydligen.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » tis 30 dec 2008, 20:24

Hur borrade du upp ett förlitet hål?

Nuvarande installationen är en logg-givare precis för om kölen d=42 och ekolods givare lite framför den d=52. Tänker mig att den kommer för långt fram för logg när det går sjö.... Fast då borde inte ekolodsgivaren heller fungera där...

Tråckigt med ack:n. Dyrt att köpa ny?

Lars T

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 30 dec 2008, 20:52

Re LasseT:

Här kommer mina tips:

Steg 1 är att skaffa följande hålsågsats från Clas Ohlson. Den har både 51 och 64 mm hålsåg som behövs för givare resp instrumenthål.

Givet att du har enkellaminat OBS!!!!

Tag 51 mm hålsågen och borra ur en cirkel ur en kanske 10 mm plywodskiva. Slipa originalhålet väl, slipa med excenterslip och rengör med aceton eller T-röd. Limma fast träpucken med CA-lim, var noga med centreringen. Det bör sitta som berget efter någon minut. I puckens mitten sitter styrhålet. Nu kan du borra upp originalhålet till rätt storlek. När du kommit igenom skrovet följer träpucken med.

51 mm är ca 1 mm spel mot montagerörets 50 mm. Kleta på rikligt med Sika, på hela flänsen och tillräckligt långt upp för att gängorna ska få tätningsmassa på sig. När du drar åt sen, dra så att Sikan kläms ut rejält runt flänsen. Man märker när röret slutar spinna och börjar knipa. På utsidan torka bort sikan med en trasa och jämna ut kanten det sista med fingrarna för en jämn övergång. Lacknafta till hands är ett hett tips för kletiga fingrar.

Ja det känns konstigt att borra i botten av sin båt. Men det är bara å bita ihop och fullfölja. :lol:

Lycka till och hoppas ovanstående var till nån hjälp.

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » ons 31 dec 2008, 11:24

Vi installerade ett Nexus NX "vind med trådlös masttoppsgivare, mest för att det var så bökigt att dra sladdar i vår mast ( som är fylld med ngt isolermaterial)
i april 2008.
Det har fungerat ypperligt hela säsongen, en enda gång har givaren tappat kontakt med instrumentet.
Jag måste erkänna att jag var lite skeptisk- men är supernöjd.
Det är dessutom enklare att kalibrera än Silva star som vi hade tidigare på Bannern.
Vår mast är 17,25 meter.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Skriv svar