Vilken båt skall jag köpa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
plingis
Rookie

Vilken båt skall jag köpa?

Inlägg av plingis » ons 05 maj 2004, 23:11

Hej!
Jag står i begrepp att köpa begagnad segelbåt under år 2004. Priset jag tänkt mig är max 50 000 SEK. Jag har dock bestämt mig för att köpa en relativt välutrustad båt i denna prisklass.
De krav jag har är:
*gasolspis
*inombordare helst diesel...
*fast toalett
*minst 4 kojer
*ståhöjd
*ska upplevas som rymlig.
*Stor sittbrunn så att en person på 1,8 meter kan ligga raklång på den ena sidan av den och att 4 personer kan sitta i sittbrunnen samtidigt.

Som ni märker av ovanstående så är jag ganska bekväm av mig... :-) Nu undrar jag om du som har läst detta direkt tänker på en båttyp? Jag vore därför jätteglad om du kunde skriva en liten notis här om den isåfall...

Mvh
//Ingrid

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 06 maj 2004, 02:23

köp en gammal fingal! :!:
snorbillig, enkellaminat, rymlig och har allt du önskar :o
Lycka till :D

Timppa

Vilken båt ska jag köpa?

Inlägg av Timppa » tor 06 maj 2004, 08:31

Hej,

Jag tycker att Maxi 77 är en utmärkt första båt. Den kostar visserligen något mer än 50 000.
Min första båt var en Maxi 77. En båt jag var jättenöjd med. 5 kojplatser, ståhöjd, väldigt rymlig jämfört med andra båtar i samma storleksklass. Båten hade en utombordare med elstart, vilket jag tyckte var bättre än inombordare i en båt som är enbart 25 fot. Det blir mer stuvutrymme över.

Allan T

Vilken båt?

Inlägg av Allan T » tor 06 maj 2004, 09:50

Hej

Om du skall köpa en båt för dom slantarna,
så satsa ALLT på båten, så inte en båt med inombordare !
dyrt, onödigt osv på såpass liten båt

/Allan

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 06 maj 2004, 10:17

Anonymous skrev:köp en gammal fingal! :!:
snorbillig, enkellaminat, rymlig och har allt du önskar :o
Lycka till :D

Ok!
Denna båt hade jag faktiskt aldrig sett... Den verkar vara ok i min intresserymd. Vet du om det finns någon sida på internet som beskriver denna båt mer?

/I

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 08 maj 2004, 00:33

Nä tyvärr har jag ingen vidare info. <knud H reimers ritade fingalen. den påminner ganska mycket om IF men har bättre innerutrymen, bla ståhöjd i ruffen. bra plastkvalitet på den tiden...

midget-man

r

Inlägg av midget-man » lör 08 maj 2004, 23:31

är inte maxi 68,albin-vega en bra början??

ruter

Inlägg av ruter » sön 09 maj 2004, 09:07

Maxi 68 är enligt min mening en mycket bra instegsbåt, rymlig o trygg.
Behöver lite vind för o få fart på ,men vilken kanonbåt o leva i för 2 pers , världens största båt i sin storlek;-).
Kanon är ordet o många som haft stor segelbåt varvar gärna ner med maxi 68 pågrund av dess storbåtskänsla invändigt

guest

vilken båt...

Inlägg av guest » mån 10 maj 2004, 23:07

Hej Ingrid,

Tyvärr finns ingen hemsida om just Fingal, men en fin hemsida om storasystern, Bacchant: http://www.habana.se/bacchant/
som ger en viss uppfattning om båten och konstruktören Reimers.
Båtnytt nr. 4 april 2002, har ett stort test där man rekommenderar Fingal före Maxi 77.
Kolla även info här på sailguide...

På din beskrivning låter det som en Fingal skulle kunna vara båten du söker, men de varierar en del inredning. Lycka till!

Lars-Olof Thyberg
Rookie

Inlägg av Lars-Olof Thyberg » tis 11 maj 2004, 22:15

Hej Ingrid

Köp en Maxi 77 ! Du får en båt som räcker länge. Båten är dessutom en god seglare. Bra fart och trygg när det blåser på lite. Det är kanske lite för mycket pengar men spara lite till du får igen pengarna när du släjer den. Om du nu gör det?

mvh
LoT

Kpt_Grogg

Förstabåt

Inlägg av Kpt_Grogg » ons 12 maj 2004, 09:32

Trisskryssaren fyller ovan nämnda kriterier.

Marie

Inlägg av Marie » sön 27 jun 2004, 22:15

Hej Ingrid!
Kanske har du redan köpt en båt - om du fortfarande letar skulle jag vilja sälla mig till tidigare rekommendationer om MAXI 68. Vi köpte en MAXI 68 förra sommaren och är mycket nöjda - den upplevs väldigt rymlig och bekväm för sin storlek, och vi känner att vi har fått mycket båt för pengarna. Lycka till! / Marie

Gert

Vilken båt

Inlägg av Gert » mån 28 jun 2004, 06:59

En segelbåt för 50.000 kr med inombordardiesel, fast toalett, ståhöjd och mycket stor sittbrunn finns helt enkelt inte. I så fall skulle jag köpa den själv...

Mest rymlig för de pengarna är fortfarande Maxi 68. Det finns många att välja på, men glöm inombordaren, här är det utombordsmotor som gäller.

Fingal är en 60-talsbåt, trång och oftast med en gammal bensin-inombordare. Billig, men jag tror inte att det är den rymliga och bekväma båt du söker. Kolla på Sailgudes båtfakta!

attribut
Trogen medlem

Inlägg av attribut » mån 28 jun 2004, 10:52

Jag säger bara Maxi 68. Ett självklart val i denna prisklass. Du får jättemycket båt för pengarna. Men det är utombordare som gäller. Otroligt rymlig. Går att göra riktigt ombonad och lyxig inuti. Trygg, stabil och lättseglad. Trög i lätta vindar men underbar i hårdvind. Inga problem att segla ensam.

Peter K

50 000 kr - frågan

Inlägg av Peter K » mån 28 jun 2004, 18:12

Låter som en Vega i mina öron, fast för 50 000 kr är den nog rätt risig, om du inte har tur. Kanske en Becker 27 kan vara något..? Fast mesdt båt för de pengarna får du nog om du kikar efter en udda-båt, kanske Engelsk eller Fransktillverkad - dessa båtar brukar ligga lägre i pris än Svenska, men behöver inte vara sämre för det.

Skriv svar