Tjenare,
Så här i vintermörkret är det ju högsäsong i fixa med båten. Jag gick nyss igenom mitt Excelark och konstaterade att sensommaren/vinterns lista har totalt 59 punkter varav 32 är klara hittills. Återstår 27 punkter alltså. Egentligen är det färre punkter för vissa är uppdelade, men nog känns det tufft att hinna klart.
Mitt motto är litet som Jan Guillous; att gneta av litet hela tiden. Men nog kan det kännas övermäktigt ibland. Någon annan som känner igen sig?
mvh /Q
Utbränd på båt?
Re: Utbränd på båt?
Jo tack, det känns nog allt igen.
I år har en hel del blivit bordlagt med
mycket pga tänkt båtbyte men nu ser det väl ut som om jag behåller lådan ett tag till.
Det finns en hel del man skulle vilja få gjort men det blir ju oftast bara det viktigaste...
I år har en hel del blivit bordlagt med
Det finns en hel del man skulle vilja få gjort men det blir ju oftast bara det viktigaste...
Visst känns det bekant... Jag har inte ens börjat med excelarket!
Lasse
Lasse
Ja, jag känner igen det där, på vår lista finns det just nu 26 punkter..... Men, något ska man väl göra under vintern för att hålla båtdrömmen vid liv. Bla. ska vi bygga om i pentryt igen, kranarna vi köpte läcker, trots att vi bytt tre gånger. Så nu ska det installeras tryckvatten i vår gamla, men totalrenoverade, Shipman 28. Trots allt känns våra punkter numera inte så betungande. Annat var det vintern 2006, båten seglades hem 1:a advent och sen åkte hela inredningen ut och byggdes om, skrovet slipades och lackades om m.m. Året därpå var det överbyggnadens tur. Numera hinner vi njuta av lite utflykter under vinten också, inte bara renovering. Men visst är det kul att se hur man kan uppdatera en gammal båt.
Hälsningar
Eva Tellgren
Shipman 28:an "Yemanja"
Hälsningar
Eva Tellgren
Shipman 28:an "Yemanja"
-
johan@banner28.se
- Silvermedlem
Jo ibland känns det lite tröstlöst...
Jag har börjat såga upp däcket underifrån för att komma åt rutten balsa, på en del ställen där det sitter mantågsstöttor är hela balsabiten blöt. Längst framme i förpiken där pulpit är monterad är det samma sak. En av de aktre stöttorna åtgärdades förra säsongen, en är kvar. Ytterligare en stötta sitter där elcentralen sitter, för att komma åt den behöver jag riva hela elcentralen. När allt är borta börjar det roliga med att återställa igen. Det blir nog många timmar för detta.
Utöver det här så ska vi byta akterstagslatta, har beställt en sån latta som följer med i paketet från Seldéns. Beslaget på masten är litet så det blir att bulta lattan direkt på toppen av beslaget.
SWE54, vad funderar du på att byta till?
Jag har börjat såga upp däcket underifrån för att komma åt rutten balsa, på en del ställen där det sitter mantågsstöttor är hela balsabiten blöt. Längst framme i förpiken där pulpit är monterad är det samma sak. En av de aktre stöttorna åtgärdades förra säsongen, en är kvar. Ytterligare en stötta sitter där elcentralen sitter, för att komma åt den behöver jag riva hela elcentralen. När allt är borta börjar det roliga med att återställa igen. Det blir nog många timmar för detta.
Utöver det här så ska vi byta akterstagslatta, har beställt en sån latta som följer med i paketet från Seldéns. Beslaget på masten är litet så det blir att bulta lattan direkt på toppen av beslaget.
Jag "byggde" en fjäder själv av 2 gamla lattor. Den skruvar jag fast med 2 genomgående skruv i toppbeslaget.johan@banner28.se skrev:
Och ny båt ja...
Skulle ju vilja ha en gennaker båt på ca 10 m för offshore shorthand. Fastnade för HP1030 och har även tittat lite på J/105.
Men det är inget som kommer att ske i år som det ser ut nu i alla fall.