Vilka seglar flerskrov?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem

Vilka seglar flerskrov?

Inlägg av Fresso » fre 26 dec 2008, 22:08

och större än hobbycat..

Traditionellt ska vi ju ha enskrovsbåtar och speciellt om man vill ha en långseglare. Teoretisk och om man kollar annonserna så ligger framtiden i flerskorvsbåtar. Hur är det i praktiken? Hur många har valt mer boendeutrymme och mindre lutning?

Jag har seglat flerskrov, jolle, piggt och snabbt. Men funderar på hur det är att segla en fullstor båt.
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Re: Vilka seglar flerskrov?

Inlägg av Georg » lör 27 dec 2008, 02:28

Det ligger en katamaran i hamnen här på Hönö. Var faktiskt och tittade på den idag. Tror nog att den passar bättre i Caribien än på västkusten. :)
SWE6141, Callsign SD6290

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 27 dec 2008, 14:00

Fresso skrev:och större än hobbycat..

Traditionellt ska vi ju ha enskrovsbåtar och speciellt om man vill ha en långseglare. Teoretisk och om man kollar annonserna så ligger framtiden i flerskorvsbåtar. Hur är det i praktiken? Hur många har valt mer boendeutrymme och mindre lutning?

Jag har seglat flerskrov, jolle, piggt och snabbt. Men funderar på hur det är att segla en fullstor båt.
Det beror väldigt mycket på båten i sig. Många större och rymliga kattor är rätt tröga. Det blir mycket motorgång och dom kan vara otympliga att segla i en trång skärgård. Sen är det säkert inte lätt att hitta båtplatser till en stor katta heller, och så har vi ju trängseln i hamnarna sommartid...
För min egen del lockar det inte alls, kanske hade tänkt annorlunda om man bott på ett helt annat ställe med helt andra förutsättningar.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 27 dec 2008, 21:53

SWE54 skrev: Det beror väldigt mycket på båten i sig. Många större och rymliga kattor är rätt tröga. Det blir mycket motorgång och dom kan vara otympliga att segla i en trång skärgård. Sen är det säkert inte lätt att hitta båtplatser till en stor katta heller, och så har vi ju trängseln i hamnarna sommartid...
För min egen del lockar det inte alls, kanske hade tänkt annorlunda om man bott på ett helt annat ställe med helt andra förutsättningar.
Om man jämför de båtar som vanligen används som långfärdsbåtar tvivlar jag på att de är så värst mycket kvickare än en cruisingkatamaran med ungefär samma löa. Få långfärdsrustade och -anpassade enskrovsbåtar är något nöje att kryssa med i måttliga vindar och trånga skärgårdar.

Och i alla fall naturhamnarna lär klumpigheten och kraven på utrymme kompenseras av det mindre djupgåendet.
Men problemen med plats byggda hamnar och marinor är ju synnerligen reella och kan bli kostsamma.
Vilket inte hindrar mig från att i alla fall tänka i flerskrovsbana för långfärd.
Det börjar närma sig bokning av resa till England i slutet av februari för testsegling...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 dec 2008, 22:57

Jag tror som Gunnar, att det blir plats i hamnar som blir den stora irritationen. En sak är väl att ligga långsides, då kan man ju ta båtar på utsidan, men i hamnar med "fack" blir det ju omöjligt. Annars skall väl en bra och rymlig katamaran vara en lika trevlig bobåt, minst. Segelegenskaperna blir väl "sådär" på kryss, speciellt om det är trångt och stökigt. Kan man sträcka dit man vill är det säkert ingen skillnad, kanske t o m till det bättre (bekvämare och lika snabbt). En liten "nimm" segelbåt skall man nog inte jämföra med - det blir orättvist för båda, men kanske inte samtidigt.

Men jag skulle ändå inte vilja byta :-). Det har ingenting med rationella skäl att göra, men det är heller ingen segelbåt...
Anders S

Skriv svar