Roderkonstruktionen på Debutant

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Roderkonstruktionen på Debutant

Inlägg av Lasse L » sön 30 nov 2008, 18:36

:?: Skall renovera en Debutant.
Beslagen som är inplastade i rodret glappar en aning.
Hur är rodret uppbyggt?
Hur är det enklast att reparera? Slipa upp rodret till beslagen och plasta fast? Borra på lämpligt ställe och bulta ihop det?
:oops: Köra med glappet det har hållt i flera år?
http://www.sailguide.com/Debutant.htm

matsa
Diamantmedlem

Re: Roderkonstruktionen på Debutant

Inlägg av matsa » sön 30 nov 2008, 21:00

dom flesta debutantroder jag sett verkar vara lika sopiga och mer eller mindre spruckna vid beslagen. man kunde väl be nån som är bra på att svetsa rostfritt och göra nya beslag som du monterar utvändigt på rodret. då skruvar du ju ihop det med skruvarna till beslagen. man borde väl kunna använda dom gamla som man kapar loss och göra om dom ifall dom inte är för glappa?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 30 nov 2008, 21:05

Hej
Jag vet inte hur Debutantens roder är uppbyggt.
Förutsätter dock att två GRP halvor är ihopplastade och däremellan sitter en hjärtstock med påsvetsade flänsar som är inneslutna med PU-skum.
Om så är fallet så lokalisera flänsarna med en simpel detektor.
Borra hål på båda sidorna om samtliga flänsar och sprota in lite PU-skum.
Dagen efter förseglar du hålen, glöm inte att täta upptill där hjärtstocken går in i rodret.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 30 nov 2008, 22:38

matsa skrev:Dom flesta debutantroder jag sett verkar vara lika sopiga och mer eller mindre spruckna vid beslagen. Man kunde väl be nån som är bra på att svetsa rostfritt och göra nya beslag som du monterar utvändigt på rodret. Då skruvar du ju ihop det med skruvarna till beslagen. man borde väl kunna använda dom gamla som man kapar loss och göra om dom ifall dom inte är för glappa?
:lol: Verkar vara en enkel och bra ide.
Samtidigt kan jag förlänga övre fästet så att rodret kommer mer "rakt upp och ner".
Debutanten är svår att hålla på kurs vid hård krängning .
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 30 nov 2008, 23:26

jo många säger det, fast dom gånger jag seglat debutant har det väl blåst för lite för att riktigt få känna på när den tappar greppet.men det är ju inte fel om du kan få lite bättre rodergrepp även när det lutar. det är skönt att kunna styra i ALLA lägen. jag har sett en som dom satt på ett annat lite djupare roder på, men jag vet inget om hur det blev, men prova vetja, om du orkar fixa lite? sämre lär det väl inte bli.....

det kan ju åxå vara så att profilen är lite fel så att rodret tappar greppet, precis som orginalrodren till 606. när det går tillräckligt fort och man styr emot blir det bara en jättestor luftbubbla på lovartssidan av rodret. det ser inte klokt ut. du kan ju kolla om det ser platt och konstigt ut i framkanten, för då funkar det ju dåligt. annars är det ju bra bredd på nedre delen av rodret så det borde ju funka....

den med djupare roder + en med orginalroder finns ett par mil härifrån, jag ska försöka kolla lite nästa gång jag har vägarna förbi

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 01 dec 2008, 08:41

Tack för tipsen matsa

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 26 dec 2008, 22:40

nu har jag äntligeh kikat på debutantrodret, ja orginalrodret alltså.

det såg verkligen inget vidare ut :?
profil som en plywoodskiva, nästan jämntjockt men bred framkant som var lite rundad och bakkanten va jättetjock och bred och tvärt avkapad bara. jag tror att det fungerar om möjligt sämre än ett orginalroder till en 606a. dvs en stor luftbubbla på lovartssidan när det börjar luta och man ska styra emot. med en vettig fungerande profil borde ytan räcka till gott och väl.

beslagen va självklart lösa och rodret sprucket vid nedre beslaget. tog man tag i nederdelen och tryckte i sidled så kom det vatten ur sprickorna. jag skulle inte vilja segla med det rodret överhuvudtaget. jag tror på att fixa ett nytt med vettig profil. det känns som att det som sitter på som orginal är så klent och tokig profil på, så det är ingen ide att lägga nåt jobb alls på det. bättre att fixa ett annat roder så tror jag båten blir helt normal att styra och klart säkrare. du slipper riskera att rodret går av åxå........ tycker jag

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 27 dec 2008, 09:10

Tack för ditt besvär mastsa.
Har huggt hål vid beslagen, några cm in var fyllningen som murken spånskiva. Borrat ur all "röta" och fyllt med glasfiberförstärkt plast vilken vibbrerades ner (som man gör vid cementgjutning) nu sitter besagen fast.
Skall komplettera med klämförband av brickor 100 * 150 * 2 mm och genomgående bult.
Beställt ny segel, så till våren får jag ta ställning till om rodret duger.

Skriv svar