Haveri utanför Portugal

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
hedgehog
Diamantmedlem

Re: Haveri utanför Portugal

Inlägg av hedgehog » fre 26 dec 2008, 12:14

Apropå SunChaser:
Jag fick filmen om Allegro 27:an Litorinas resa i julklapp av hustrun. Vi tittade på den igår.
Jätteintressant men man undrar ju vad det är som gör att vissa klarar sig bra och andra sämre (nu hade ju SunChaser iofs en helt osannolik tur). Ett par runt 25 som ger sig ut på varvet med småturer i Öresund och en segling till Anholt som enda erfarenhet.
Nu vet man ju inte vad de valt att visa i filmen men de har en otroligt bekymmerslös attityd till allting.
Kanske är det så att en positiv attityd parat med en förmåga att gilla läget kan kompensera för en hel del brister i erfarenhet? Krävs nog en hel del tur också för att få den ekvationen att gå ihop.
Känner själv att det är lätt att fastna i förberedelseträsket även om det bara gäller 5-6 veckors semstersegling. Och med tanke på vissa trådar här på Sailguide är det flera som lider (?) av det. Fast å andra sidan är det ju oerhört kul att planera, tänka igenom och sedan fixa till olika saker.

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 26 dec 2008, 12:52

Den "bekymmerslösa" attityden gör naturligtvis det hela mycket enklare. Sedan skall man inte tro på allt man läser (eller ser) - vi människor ha ju en god förmåga att glömma eller förminska bekymmer, väl de är utståndna.

Det är hursomhelst gott att se att Sun Chaser är på Martinique. Såvitt man kan förstå har det gått hyfsat fort och bra. Deras logg är uppdaterad 12.01 (de var inte klara att gå då) och de tycks ha varit framme på julafton eller juldagen.
Anders S

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Inlägg av Georg » fre 26 dec 2008, 18:10

hedgehog skrev: Jag fick filmen om Allegro 27:an Litorinas resa i julklapp av hustrun........
/p
Låter som intressant film. Någon idé var man kan få tag på den?? Finns iaf. inte att hyra på Statoil :lol: :lol: :lol:
SWE6141, Callsign SD6290

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » fre 26 dec 2008, 18:43

Tror hon köpte den på Hjertmans men den borde gå att beställa från Litorinas hemsida.
http://www.seglarfilm.se/index.html

/p
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 26 dec 2008, 19:44

Om jag kommer ihåg det hele rätt så var det Bogdan med familj som bärgade Sun Chaser. Samma familj som de därefter umgåtts med en hel del och som också hjälpt Dan och Anne. Numer tillfaller inte det bärgade objektet med automatik bärgaren. Däremot skall en skälig bärgarlön utgå samt ersättning för kostnader i samband med bärgningen. Jag antar att det är försäkringsbolaget som i slutänden står för fiolerna.

Är det någon som har koll på vad som anses vara skälig bärgarlön?

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 27 dec 2008, 11:05

S-B A-son skrev:Numer tillfaller inte det bärgade objektet med automatik bärgaren. Däremot skall en skälig bärgarlön utgå samt ersättning för kostnader i samband med bärgningen.
Hade bärgningen skett på svenskt sjöterritorium så hade svensk lag gällt (Sjölag 1994:1009 16.e kap) där det bla står "5 § Bärgaren har rätt till bärgarlön, om bärgningen har lett till ett nyttigt resultat. Bärgarlönen får inte bestämmas till högre belopp än värdet av det som bärgades. ..."
och
"6 § Bärgarlönen skall bestämmas med sikte på att uppmuntra till bärgning ..."
I gamla texter stod det ungefär att ersättningen "skall ej vara ringa". Ersättningen ska fördelas mellan redare, befälhavare och besättning. I praktiken blir ersättningen i allmänhet ganska stor. Det vanligaste vid bärgning är att man upprättar ett avtal enligt Lloyd's Open Form.
I fallet Sun Chaser sker bärgningen på internationellt vatten vilket sannolikt innebär att en ev tvist ska avgöras i bärgarens hemland. Dessutom är Sun Chaser övergiven så det finns ingen som kan bestrida ev påståenden om hur svår/riskfylld bärgningen var. Detta är ett extremt ovanligt fall och naturligtvis en mardröm för den som ska betala.
Enligt de som kan lite mer om sånt här är en gissning 50-80% av värdet.
Sen kan naturligtvis antagit ett bud från försäkringsbolaget.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 27 dec 2008, 12:17

bosseh skrev:... Detta är ett extremt ovanligt fall och naturligtvis en mardröm för den som ska betala.
Enligt de som kan lite mer om sånt här är en gissning 50-80% av värdet. ...
Nja, det ovanliga i det här fallet är väl att Sun Chasers ägare råkade befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt och kunde styrka sitt ägandeskap. En osannolik tur.

Åter till hur mycket en rimlig bärgarlön är. 50-80% av värdet skriver bosseh att de som kan ser som rimligt. Men 50-80% av vadå? Ett marknadsmässigt pris för en motsvarande båt i normalt skick, eller det sjunkfärdiga skrot som nyss bärgats? Spännvidden måste vara enorm.

mvh Sven-Barry

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 27 dec 2008, 15:21

S-B A-son skrev: Nja, det ovanliga i det här fallet är väl att Sun Chasers ägare råkade befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt och kunde styrka sitt ägandeskap. En osannolik tur.
Det har egentligen ingen betydelse, bärgaren behöver inte återlämna fartyget förrän han fått säkerhet för bärgarlönen eller att det ställts en sjöpanträtt.
S-B A-son skrev: Åter till hur mycket en rimlig bärgarlön är. 50-80% av värdet skriver bosseh att de som kan ser som rimligt. Men 50-80% av vadå? Ett marknadsmässigt pris för en motsvarande båt i normalt skick, eller det sjunkfärdiga skrot som nyss bärgats? Spännvidden måste vara enorm.
Aktuellt värde.

Användarvisningsbild
Georg
Guldmedlem

Inlägg av Georg » lör 27 dec 2008, 21:48

Under mitten av nittiotalet bärgade jag en snabbgående motorbåt av flerskrovstyp, som hade blivit stulen och uppkörd på en holme i utanför Tjörn.

Efter att ha bogserat båten in till Höviksnäs, kontaktade jag polisen för att anmäla båtfyndet.

Två dagar senare ringde en mycket tacksam ägare och tackade mig för bärgningen, samt förklarade att båten var oförsäkrad, så han hade svårt att betala någon bärgningslön.

Jag förklarade att det gjorde inget, jag var bara glad att hans båt kom tillrätta.

Med tanke på inläggen här ovan, så undrar jag över vad som hade gått att kräva. Båten var ju utrustad med ny V6 Mercury motor på 200 hästkrafter. Ingen billig sak mao.

Jag tror faktiskt att jag skulle handla likadant om situationen skulle uppstå igen, dvs. avstå från att kräva bärgningslön. Blir man erbjuden något, kan man självklart tacka och ta emot, men jag tror att vetskapen om att ha hjälpt en båtägare att återfå sin båt räcker. Och jag hoppas att om jag själv råkar ut för att bli av med min båt, att då finns det hjälpsamma personer därute, som ser det mer som en god gärning att hjälpa en båtägare, än att bara se det ekonomiska och kräva pengar.
SWE6141, Callsign SD6290

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 dec 2008, 22:19

Bärgarlön är IOFS något som bedöma efter omständigheterna. Att dra in en båt från en grundträff eller ett motorstopp betalar sig inte alls lika bra som att med fara för eget liv och egen båt slita samma haverist ur stormens klor, strax innan bränningarna tar den. Så skall det också vara. Om båten inte är assurerad spelar egentligen ingen roll, och på något sätt borde ju ägaren se bärgarlön som (ännu) mer motiverad om man inte försäkrat... Så som Georg resonerar tycker jag är bussigt. Hoppas det jämnar ut sig (eller egentligen inte, dvs att behovet aldrig uppstår :) ).

När det gäller Sun Chaser handlar det ju "bara" om att bogsera en hittad båt, i gott väder och med en vanlig fritidsbåt. Resan förlängdes med någon dag eller två för Bogdan, mer var det inte och någon särskild skicklighet eller speciell utrustning behövdes inte. Då blir det inte fantasisummor som beviljas i rätten. Jag gissar (hoppas) att försäkringsbolaget löst det hela till båda parters belåtenhet, men det är svårt att tro att det kan handla om halva värdet.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 27 dec 2008, 22:20

Om jag själv skulle lyckas hjälpa någon privatperson att återfå sin båt och jag inte tagit några nämnvärda risker eller fått några nämnvärda kostnader skulle jag nog inte begära någon ersättning heller.
I takt med ökande risktagning osv skulle jag betrakta det som en hederssak för den som fått hjälp att ersätta mig, men storleken på den ersättning jag skulle se som rimlig är då beroende på förmågan hos den som fått hjälp och minst lika mycket på varför han/hon behövde hjälp - en stenrik lyxbåtsägare som på fyllan gjort bort sig skulle jag gärna klå på millioner, men en vanlig familj med gammal folkbåt som haft otur skulle jag nog inte ens kräva på betalning för småskador på min båt.
Hoppeligen får jag något från försäkringsbolaget, de påstår ju att man är i trygga händer om det händer.

I de större sammanhangen däremot är det iskalla kalkyler och strikta juridiska regler som gäller, och så måste det vara.

Ett av de största, troligen världens största,inom bärgning och bogsering är det holländska företaget Smits, och de har bogserbåtar och bärgningsfartyg och specialfartyg ständigt insatsberedda i strategiskt utvalda hamnar i världen, och ett stort antal fartyg ute till havs i de mest trafikerade delarna av haven - och de väntar på ett SOS.

När ett sådant kommer går de med full fart och under tiden utväxlas en intensiv radiotrafik och mailtrafik mellan Smits (och andra liknande aktörer) och rederiet, och det bärgningsfartyg som får en bekräftelse på Lloyds open form (No cure, no pay) satasar allt på att rädda människor och fartyg och last och miljö.
Ofta med risk för egna fartyget och den egna besättningen.

Om inte det nödställda fartygets ägare accepterar bärgningsvillkoren Lloyds open, eller något mer specifikt, så får det nödställda fartyget klara sig självt.
Såvida inte dess kapten accepterar, då gör Smits allt vad de kan och sedan görs det hela upp i rätten där advokaterna blir segrarna, Smits får en hedervärd andraplats, och rederiet ihop med försäkringsbolagen får brons.

Kapten får naturligtvis sparken, om inte värre ifall det är en maffiaägare till rosthögen han var kapten på, han är ju ansvarig för alltihop eller hur?

Liksom den där familjefadern i folkbåten som jag skulle hjälpa gratis...

Men Smits och de andra salvageföretagen som är till havs dygnet runt året runt gör faktiskt ett fantastiskt jobb, de har investerat milliarder i sina fartyg och de har fantastiskt duktiga sjöfolk och alla skall ju få betalt för sian investeringar och risktaganden eller hur?

Advokater tar förstås inga risker...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » mån 29 dec 2008, 20:57

Nä gäller det att hjälpa någon stackare med motorhaveri i stiltje in till närmsta brygga(det har vi gjort)
så har vi inte krävt någon bärgarlön.
Men man funderar ju, vad händer om man själv skulle behöva ha hjälp någon gång,,, ;-)
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 dec 2008, 21:15

Chardonnay skrev: Men man funderar ju, vad händer om man själv skulle behöva ha hjälp någon gång,,, ;-)
Det är ju, i all stillsamhet, ett bra skäl att ha försäkring. Annars är det väl klart man hjälper en medseglare (även utan segel) utan att tjafsa om pengar.
Anders S

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » mån 29 dec 2008, 22:03

Ja försäkring har vi ju, så det är ok!
Jag tycker att man bör hjälpa till om man kan!
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 29 dec 2008, 22:29

De allra flesta, som vi här på forumet, skulle säkert hjälpa en medmänniska utan att tveka , och inte begära någon lön för det. Men man kan ju tacksamt ta emot en gåva om man får. Vi räddade en båt från att skadas mot klippor vid tilläggning ute vid Huvudskär för några år sedan. I förvirringen fick de även med sig en av våra fendrar, och sen "smet" de iväg (som vi trodde).
Lite senare på kvällen när det lugnat sig så kom de roende i en jolle med vår fender och en flaska vitt. Så sköter man det snyggt!

Samtidigt är det ju bra att systemet med riktiga bärgarlöner finns. Uppmuntrar till att kommerciella fartyg ska ta verkliga risker ska tas då det handlar om att bärga lite mer svåra objekt.

Hälsningar
Tommy

Skriv svar