Plasering av båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Plasering av båt

Inlägg av benq » tis 23 dec 2008, 11:28

Er det slik at i Sverige så tar de fleste båtene sine på land om vinteren, og hvis så er tilfelle hva er meningen/vitsen med det? :roll: Her oppe i Nord Norge ligger de fleste på havet hele året bare avbrutt av vårens vedlikehold (vårens vakreste eventyr) :D . Trodde faktisk at båtene var konstruert til å være på vannet.En annen fordel er at da kan man dra en tur på sjøen og hente seg en torsk når fiskelysten stikker. Men her er jo få steder at det legger seg is om vinteren.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Plasering av båt

Inlägg av Mr Q » tis 23 dec 2008, 12:24

Svenska båtar kanske är klenare än Norske? :lol:

Skämt åsido är det inte många småbåtshamnar som har garanterat isfritt året om. Det finns förvisso anläggningar för att hålla isfritt kring just ens egen båt, men det är ganska ovanligt att de nyttjas. Sen kanske det är bra för ett plastskrov att torka ur litet?

Torsk är gott, ha det bra!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Plasering av båt

Inlägg av toaen » tis 23 dec 2008, 16:41

Mr Q skrev:Svenska båtar kanske är klenare än Norske? :lol:
Just av den anledningen har jag köpt mig en norsktillverkad motorseglare. :P Den får naturligtvis ligga i sjön över vintern.

Mina andra två, svensktillverkade båtar har jag tagit upp för länge sen. :wink:

Eftersom de flesta bara använder båten på sommaren när det är pen´t väder, finns det ju egentligen ingen anledning att låta båten ligga i hela vintern. De år jag tar upp brukar det bli sen. Tror varje år att det nog skall bli en och annan tur under hösten. Det blir ytterst sällan så. Min båt kan ligga i, oanvänd i 4 månader på höstarna och kräva tillsyn. Då är det egentligen bättre att ta upp och göra halva vårutrustningen på hösten.

Att jag har den "nya" båten i sjön i år beror på att jag skall göra en förändring i riggen. När den är klart skall jag gå ut till segelmakaren och se om han kan (och vill) göra de förändringar på ett par gamla segel som krävs för att provet skall fungera.

Det är nog nära nu, för en stund sen hittade jag de vanskruvar som jag köpt och som jag inte har kunnat hitta när jag har haft tid att byta/montera dem. Denna gången låg dom i båten på ett ställe jag inte letat på tidigare (naturligtvis helt ologiskt). Sist jag letade efter dem och hittade dem låg de i pannrummet. Varför jag lagt dom där kan jag inte begripa, för jag har båtgrejor på ett helt annat ställe. Nu skall jag åka ner till bokhandel och köpa en julklapp till min mamma. Skall nog passa på att köpa en lott, då jag nu har allt som behövs för att få till det nya riggalternativet. Men det får nog bli en annandag, tex annandag jul, om jag inte glömt var grejorna ligger tills dess. :twisted:

För säkerhets skull; Vantskruvarna ligger bakom den aktre skjutluckan i pentryt, så om jag skulle glömma det kan väl nån påminna mig efter jul :idea:

God Jul

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Plasering av båt

Inlägg av Tylö sun » tis 23 dec 2008, 18:41

Det är väl lite andra förutsättningar i delar av Sverige jämfört med Nordnorge.

Så här resonerar jag:
Bottenhavet och norrut: Is på vintern, svårt att ha båten i. Ännu svårare att segla den.

Stockholms skärgård och ostkusten: Finns gott om seglingsmål för vintersegling, men kan fortfarande bli isvintrar. För stor risk för mig att det medför extraarbete.

Skåne: Öppet vatten, men dåligt med seglingsmål för korta vinterdagar.

Den riktiga :wink: , skärgårdslösa, västkusten: Som i Skåne, men med ännu mer våldsamma vattenståndsändringar under stormarna. +2,25 i Halmstads hamn under Gudrun ger respekt. Fast båten stod på kajen så var den nästan sjösatt. Många bryggor som blåste upp på land i mindre hamnar. Där ville jag inte haft min båt liggande.

Göteborg och Bohuslän: Mmmmmm, här skulle man bo. Öppet vatten, skyddade vikar bakom höga berg och gott om seglingsmål. Faktum är att jag är förvånad över att fler inte har båtarna i året runt där uppe. Kanske är det de nyss omtalade höga kostnaderna som begränsar det?

Nordnorge är om möjligt ännu bättre. Här finns nordatlantiska strömmen som garanterar isfrihet hela vintern. De höga bergen skapar lä för vinterstormarna och det dagliga tidvattnet gör att infrastrukturen är anpassad till vattenståndsvariationerna. Lite mörkt vintertid, möjligtvis. Vi har bekanta i Västerålen som dock har sin nya Bayerska segelbåt i året runt och är mycket nöjda. Både med båten och seglingen... Jag förstår dem, även om jag bara var med en runda i fint väder på sommaren.

Mattias

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plasering av båt

Inlägg av Anders S » tis 23 dec 2008, 19:31

Tylö sun skrev: Skåne: Öppet vatten, men dåligt med seglingsmål för korta vinterdagar.
HA!

Visst, ute i Sundet blir det väl sällan is, men i hamnarna fryser det varje vinter (nästan). För några år sedan vick vi slejsa is från jollerampen så att de små kunde komma i för att träna i slutet av mars. De senaste vintrarna har det varit litet varmare, då hade det gått bra att ha i båten. Men hur skall man kunna veta det säkert?

Dåligt med seglingsmål för korta etapper är tyvärr helt rätt, om man menar någon timme eller två - annars är ju de danska hamnarna (eller de svenska) inte längre bort än eljest.
Anders S

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Plasering av båt

Inlägg av Tylö sun » tis 23 dec 2008, 19:40

Anders S skrev:...men i hamnarna fryser det varje
vinter (nästan). För några år sedan vick vi slejsa is från jollerampen
så att de små kunde komma i för att träna i slutet av mars. De senaste
vintrarna har det varit litet varmare, då hade det gått bra att ha i
båten. Men hur skall man kunna veta det säkert?
Visst, instämmer. det kan frysa lite i sötvattnet i Nissans utlopp också, men det klarar sig för det mesta för de båtar som har masten uppe och därmed rör på sig något. Halt på ramperna är det fövisso också. I Luleå (jag har sett is i maj där...) eller Haparanda är problemen lite större: Förlåt oss norrlänningar för vårt sydsvenska lyxgnäll! :)

Mattias

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Plasering av båt

Inlägg av Anders S » tis 23 dec 2008, 19:49

Tylö sun skrev:det kan frysa lite i sötvattnet i Nissans utlopp också
Mattias
Nu tänkte jag nog mest på att även helt litet is brukar hindrar att man nyttjar båten även om man är en kall typ till vardags..

Bottenhavsseglarna skall vi inte tala om. När kan Ljusne-Håkan (Guitar-Nilsson) gå ut på våren, månntro?
Anders S

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Plasering av båt

Inlägg av Tylö sun » tis 23 dec 2008, 20:53

En stadig motorseglare kanske klarar biffen?
:o
http://www.hallberg-rassy.com/hr94/hr94_stor-4.jpg

Det kanske inte är något man ska göra varje dag, men om man är desperat efter att få åka ut på havet, så varför inte...? Men jag håller med om att det inte är mycket idé att ha båten i om man ändå inte kan få ut den på fritt vatten.

Mattias

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Re: Plasering av båt

Inlägg av matsa » tis 23 dec 2008, 21:34

självklart seglar man året runt! det är sällan det är nån is nuförtiden och även om det blir is så går den bort rätt fort. det är ju kanonfint på vintern och bra vindar, så det är bara att ta på sej varma kläder och sticka ut.
men torsken får vara kvar i havet. jag köper hellre en fiskburgare på MAX på vägen hem :lol:

Skriv svar