Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
morg
- Diamantmedlem
bosseh skrev:Exakt hur reglerna ska tolka avgörs i en domstol, inget annat.
Visst, problemet är väl att t ex frågan om en seglare har väjningsplikt för yrkestrafiken i trafiksepareringen i Öresund eller tvärt om saknar klarlagt rättsläge. Ingen kollision hade heller hänt de senaste 20 åren i trafiksepareringar. Då är det ju upp till folk att tolka och tänka på om storbåtarna har tillräckligt manöverutrymme för att de vanliga väjningsreglerna skall gälla i separeringen eller om de är så hämmade av trafik och annat att det är seglaren som måste väja. Jag tror på det senare men någon domstol tänker jag inte hamna i för att få rätt eller fel!?!? Med fördelar och nackdelar är det ju på det här sättet med mycket av vår lagstiftning sedan man minskat på detaljregleringarna och infört mer tolkningsfrihet för domstolar och myndigheter för att i gengäld få en mer situationsanpassningsbar tillämpning.
Med tanke på hur få tillbuden är kanske hela skiten är en stor ickefråga! Det verkar ju funka ack så bra!
-
SWE54
- Diamantmedlem
morg skrev:
...
Till er som går på om Öresund vill jag hävda att regel 10 gör att ni har skyldighet att inte hindra säker framfart för fartyg i en sådan trafikled. Seglare och båtar under 20 meter skall korsa vinkelrätt eller så nära som möjligt och får inte hindra framfarten i stråket. I artikeln i på kryss finns en utläggning med en utredare på sjöfartsverket (expert två ovan) som menar att det inte är självklart att seglare måste väja i ett brett trafiksepareringssystem men i Öresund borde trafiktätheten och bredden på leden göra att seglare har en de facto väjningsplikt enligt regel 10 J (det senare min anm). Agerandet ni anser er vara snälla att göra är alltså i enlighet med sjövägsreglerna. Tesen att dessa inte går att tillämpa i Öresund blir om jag begriper detta rätt helt enkel okunskap om att det inte är förenligt med reglerna att köra på som om de vanliga reglerna gäller genom trafiksepareringen (källa: På Kryss). Jag kan dock ha skitfel på denna punkt - någon skåning kanske kan utveckla!
...
Kan bara konstatera att det nog inte finns någon som orkar läsa detta! Sorry!
Kanske ska förtydliga att jag inte menade fritidsbåtar mellan Helsingborg och Hälsingör utan kommersiell trafik. Om det nu var det du syftade på...
-
Calle C
- Diamantmedlem
En gång i min karriär var jag distriktsdomare(golf).
Precis ALLA golfare i Sverige har en egen unik regelbok i huvudet.
Hoppas det inte blir så på sjön.
Calle
Se gla ut
-
morg
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:
Kanske ska förtydliga att jag inte menade fritidsbåtar mellan Helsingborg och Hälsingör utan kommersiell trafik. Om det nu var det du syftade på...
Jag anmärkte på någon ur minnet från tråden. Minns dock min brasklapp på slutet att jag kan vara ute och cykla även om jag tror jag begrep den där utredaren rätt.
Skit samma, det är roligare att få trimtips!