För utomskärsegling kan jag köpa att det kan vara en bra försäkring, men i kustnära segling typ Stockholms eller Göteborgs skärgård, behövs den verkligen?
Ingår VHF i kravlistan för Gotland Runt förresten?
Låt debatten börja!
mvh /Q
"För utomskärsegling kan jag köpa att det kan vara en bra försäkring, men i kustnära segling typ Stockholms eller Göteborgs skärgård, behövs den verkligen?"bosseh skrev:
En VHF utan DSC är ger inte alls samma säkerhet, något bättre än mobilen men inte mycket.
Jag har numera två i min båt, sedan en natt för några år sedan då vi gick ner genom sundet. Vi mötte en rad båtar som uppenbarligen var på eftersök (en passagerare på en an Danmarksfärgorna hade, oklar hur, hamnat i vattnet). VHF:en i min dåvarande båt var en gammal rackare från 80-talet, som jag trodde fungerade väl. Det gjorde den inte. Det kändes inte bra att ha noll koll och inte veta om och hur man kunnat bistå.Mr Q skrev:Med tanke på den minst sagt omfattande debatten i granntråden om en situation som 99% av alla fritidsseglare inte kommer att hamna i under sin livstid, vill jag nu starta en ny tråd om normalseglaren alls har användning för VHF-radion i dessa tider av total mobilitet?
För utomskärsegling kan jag köpa att det kan vara en bra försäkring, men i kustnära segling typ Stockholms eller Göteborgs skärgård, behövs den verkligen?
Ingår VHF i kravlistan för Gotland Runt förresten?
Låt debatten börja!![]()
mvh /Q
... och ett jäkligt bra sådant!Anders S skrev: Att inte bara kunna hjälpa sig själv, utan även andra är ett skäl.
Gärna!Kalle Kula skrev:Köpte ett par st i våras till mig själv och Cruisaren. Inbyggd DSC, inbyggd GPS, nödknapp, vattentät och flytande..
...
Tror att det är en Horizon jag köpte..finns intresse så meddela så återkommer jag med modellbeteckningen.
Mvh
//OLA//