VHF:s vara eller inte vara i en segelbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

VHF:s vara eller inte vara i en segelbåt

Inlägg av Mr Q » sön 07 dec 2008, 22:56

Med tanke på den minst sagt omfattande debatten i granntråden om en situation som 99% av alla fritidsseglare inte kommer att hamna i under sin livstid, vill jag nu starta en ny tråd om normalseglaren alls har användning för VHF-radion i dessa tider av total mobilitet?

För utomskärsegling kan jag köpa att det kan vara en bra försäkring, men i kustnära segling typ Stockholms eller Göteborgs skärgård, behövs den verkligen?

Ingår VHF i kravlistan för Gotland Runt förresten?

Låt debatten börja! :mrgreen:

mvh /Q

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: VHF:s vara eller inte vara i en segelbåt

Inlägg av Tommy » sön 07 dec 2008, 23:10

VHF är ett måste ombord, om man ska röra sig utanför skärgården. Mobiltäckningen upphör strax utanför ytterskärgården (är t.o.m obefintlig i vissa områden mellan utskärgårdarna i Stockholm).

Om man seglar till Gotland så är mobilen död 90% av tiden. Om du inte har satellittelefon så har du alltså ingen möjlighet alls att kontakta omvärlden. En VHF har å andra sidan en räckvidd om ca 40-50 NM mot landstation, och kanske 20 NM mot annat fartyg. Då har du alltid möjlighet att nå hjälp, iallafall i Östersjön.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 08 dec 2008, 00:17

Mobiltelefonens tekniska räckvidd är 20-30 km vilket ger en del "vita" områden. VHF:en har betydligt bättre räckvidd som Tommy beskriver. Sen möjligheten att det finns andra båtar i närheten och som snabbt kan hjälpa till. Ganska sannolikt under sommeren.
Men ska det ska vara VHF med DSC och kopplad till GPS. På några sekunder får man ut ett nödanrop med en exakt position dvs långt innan 112 hunnit svara. En VHF utan DSC är ger inte alls samma säkerhet, något bättre än mobilen men inte mycket.
Vi pratar om 2000 kr för VHF och antenn, inte mycket pengar i förhållande till mycket annat i en båt.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 08 dec 2008, 01:15

bosseh skrev:
En VHF utan DSC är ger inte alls samma säkerhet, något bättre än mobilen men inte mycket.
"För utomskärsegling kan jag köpa att det kan vara en bra försäkring, men i kustnära segling typ Stockholms eller Göteborgs skärgård, behövs den verkligen?"

Nödvändighet, näää! Vad skall med en sådan till inomskärs?!? Handelsjöfarten har ingen lust att prata med fritidsnissar och direktnumret till SSRS olika stationer finns direkt innanför ruffluckan. Mobilen funkar inomskärs, sällskap att prata med finns oftast i båten och alla aparatniks drar ström! En handhållen hade jag kunnat tänka mig men de har inte DSC (vad jag sett) och då är det ju lite pointless om inte handelsskutorna lyssnar på den kanalen. Det är ju det här med passningsskyldigheten för de man vill prata med. Vad jag sett (har fruktansvärt dålig koll på radio till sjöss) har man diskuterat att ta bort skyldigheten att passa kanal 16 sedan 1999. Detta skulle uppdaterats med en ny policy 2005 men jag hittar inte mycket om detta. 2002 skrev iaf IMO detta i ett av sina protokoll:

"Every ship, while at sea, is required to maintain watches (Regulation on Watches in Chapter IV
of SOLAS, 1974, as amended). Continuous watchkeeping is required on VHF DSC channel 70
and also when practicable, a continuous listening watch on VHF channel 16."

Vilket borde betyda att VHF med DSC är rätt bra att ha om man garanterat vill ha någon att prata med speciellt i framtiden! Hur är det egentligen med "vanlig vhf" 2008. Har handelssjöfarten passningsskyldighet efter 2005, eller hur blev det?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 08 dec 2008, 07:26

Mr Q skrev:Med tanke på den minst sagt omfattande debatten i granntråden om en situation som 99% av alla fritidsseglare inte kommer att hamna i under sin livstid, vill jag nu starta en ny tråd om normalseglaren alls har användning för VHF-radion i dessa tider av total mobilitet?

För utomskärsegling kan jag köpa att det kan vara en bra försäkring, men i kustnära segling typ Stockholms eller Göteborgs skärgård, behövs den verkligen?

Ingår VHF i kravlistan för Gotland Runt förresten?

Låt debatten börja! :mrgreen:

mvh /Q
Jag har numera två i min båt, sedan en natt för några år sedan då vi gick ner genom sundet. Vi mötte en rad båtar som uppenbarligen var på eftersök (en passagerare på en an Danmarksfärgorna hade, oklar hur, hamnat i vattnet). VHF:en i min dåvarande båt var en gammal rackare från 80-talet, som jag trodde fungerade väl. Det gjorde den inte. Det kändes inte bra att ha noll koll och inte veta om och hur man kunnat bistå.

Att inte bara kunna hjälpa sig själv, utan även andra är ett skäl.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » mån 08 dec 2008, 08:43

GSM-täckningen är dålig när man kommer en bit ut från kusten. Man kan inte heller med en mobiltelefon kontakta en annan båt i närheten för att varna, be om hjälp etc. DSC kan hanteras av alla ombord - tryck på knappen och din ID, larm och position meddelas omvärlden! DSC ger trygghet för de ovana / okunniga - och ger trygghet. Om olyckan är framme kan man direkt kommunicera med sin omgivning. Praktisk vid broöppning etc.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 08 dec 2008, 08:50

Anders S skrev: Att inte bara kunna hjälpa sig själv, utan även andra är ett skäl.
... och ett jäkligt bra sådant!

asdf
Silvermedlem

Inlägg av asdf » mån 08 dec 2008, 10:05

Gotland Runt, man måste ha 2st VHF, en fast och en handhållen.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » mån 08 dec 2008, 10:54

Nej, i normalfallet har man ingen som helst användning av VHF.

Men i "onormalfallet" så finns det desto större anledning. Jag var med om ett iofs ganska ordramatiskt fall när en person på en grannbåt behövde ambulanstransport från en ö i augustimörker. Helikoptern ropade upp mig på VHF och vi kunde konferera om var de tänkte landa och vi kunde ordna med belysning enligt deras önskemål. SSRS båt fanns i närheten, behövdes aldrig, men fanns med på kanalen.

Det hade inte gått att ordna via mobiltelefon lika effektivt, det är en enorm styrka i nödlägen att alla inblandade hör.

För mig är VHF omistligt. Sedan kan andra prioritera på annat vis.

Kalle Kula
Diamantmedlem

Finns bärbara med DSC och inbyggd GPS

Inlägg av Kalle Kula » mån 08 dec 2008, 11:41

Köpte ett par st i våras till mig själv och Cruisaren. Inbyggd DSC, inbyggd GPS, nödknapp, vattentät och flytande..

Perfekt komplement till den fasta..

..och ja..jag tycker defintivt att VHF har sin roll ombord, dessutom med föreskriven kompetens ombord att sköta den. Hojta mayday om man själv hamnar i nöd är en sak..men jag skulle bli trött om en incident förvärrades för mig själv eller annan för att någon runt omkring hör mig men inte kan förmedla/reläa nödtrafiken eller ännu värre av okunskap sabotera trafiken....och saker och ting därmed riskerar att bli än allvarligare!

Tror att det är en Horizon jag köpte..finns intresse så meddela så återkommer jag med modellbeteckningen.

Mvh

//OLA//

bassace

Re: Finns bärbara med DSC och inbyggd GPS

Inlägg av bassace » mån 08 dec 2008, 12:16

Kalle Kula skrev:Köpte ett par st i våras till mig själv och Cruisaren. Inbyggd DSC, inbyggd GPS, nödknapp, vattentät och flytande..
...
Tror att det är en Horizon jag köpte..finns intresse så meddela så återkommer jag med modellbeteckningen.

Mvh

//OLA//
Gärna!
Vad kostade de?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 08 dec 2008, 12:20

"...debatten i granntråden om en situation som 99% av alla fritidsseglare inte kommer att hamna i under sin livstid..."
Skrev Mr Q i sitt inledande inlägg.
Det blev väl ett "inte" där det inte skulle vara något inte i den meningen, Mr Q, eller hur?

För övrigt anser jag VHF vara lika nödvändigt som brandsläckare ombord, och man kan till och med ha nöje av den, vhfen alltså, inte brandsläckaren...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 08 dec 2008, 12:40

Håller helt med om att de är en nödvändighet om man seglar något längre ut än mellanskärgården.

Dessutom är de ju rent löjligt billiga nu förtiden. Såg just att Seamark nunn har en Cobra fast monterad DSC VHF för 88 pund, dvs 1095 kronor!

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » mån 08 dec 2008, 12:41

Jahapp, ganska tydliga svar där.

2 uppföljningsfrågor:
-Hur många har VHF:n påslagen för att kunna snappa upp eventuella anrop?
-Hur många har kunskap eller utbildning för att hantera VHF?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 08 dec 2008, 12:44

Nog ha man haft mer nytta av VHF:en än både brandsläckare och flyväst :D
--
Skyldigheten att passa VHF kvartstår tsv för handelssjöfarten.
--
HX850 heter VHF:en med DSC och GPS, jag har en HX600 som bara har DSC (men dock FM-band så jag kan höra på nyheterna)
Tror ingen av dem säljs i Sverige ännu.

Skriv svar