Stora och Lilla Kornö

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Brendan
Diamantmedlem

Stora och Lilla Kornö

Inlägg av Brendan » lör 06 dec 2008, 20:17

Guitar Nilsson (Ljusne-Håkan) skriver på marinan:

"Lysekil?
10de Maj ska Harry köra en fyratimmars sväng till Kornö ser jag på deras sida. Så tidigt på säsongen kanske inte det värsta turistinfernot kommit igång?
De visar en bild där också på en underlig klippformation, är det på Kornö?"

Det finns två Kornöar, Stora och Lilla. Bilderna ser ut att vara från Stora Kornö, men den anslående klippformationen har jag missat. Vi var där på ett oförglömligt besök i april i år som allra första gästbåt enligt ortsbefolkningen. Tyvärr har stenbrytningen gått hårt fram på sina håll, men ön är ändå till största delen intakt. Om stenindustrin hade fått fortsätta skövlingen hade den fina klippformationen inte funnits idag och aldrig kunnat återskapas.

http://www.seniorseglarna.se Klicka på "Stora Kornö" respektive "Lilla Kornö" i innehållsregistret i vänstermarginalen på startsidan!
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Camilla
Trogen medlem

Det våldtagna Bohuslän

Inlägg av Camilla » lör 06 dec 2008, 20:52

Den magnifika klippformationen är från Lilla Kornö.
På en klipphylla mittemot brukade vi sitta i solnedgången och grilla nyupptagna blåmusslor.

Det var då det, numera släpper Lysekils reningsverk ut avloppsrening inte så långt därifrån så plötsligt förefaller Limfjordsmusslor mycket aptitligare.
Camilla

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Lilla Kornö

Inlägg av S-B A-son » lör 06 dec 2008, 21:01

Lilla Kornö är en pärla.
152_5203 La K.jpg
mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Lilla Kornö med Lysekil i bakgrunden

Inlägg av Brendan » lör 06 dec 2008, 21:38

Bild

Visst är det fint på Lilla Kornö!

HR312
Diamantmedlem

Re: Stora och Lilla Kornö

Inlägg av HR312 » sön 07 dec 2008, 07:22

Kan bara instämma att Lilla Kornö är en pärla.
Henric D

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 dec 2008, 10:02

Bild

Strandidyll, Lilla Kornö.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » sön 07 dec 2008, 10:42

Brendan skrev:... http://www.seniorseglarna.se Klicka på "Stora Kornö" respektive "Lilla Kornö" i innehållsregistret i vänstermarginalen på startsidan!
Jag kan tyvärr inte hitta dina länkar Brendan! Jag ser helt enkelt inte Kornö-alternativen i vänsterspalten, vilka rubriker jag än klickar på. Det naturliga för en flink webmaster med öga för människa-maskinkommunikation, vore väl att lägga upp ö-länkarna under "Bohuslän" med underrubriken "Öar"?

Den verklighet du visar på bilderna är ju naturligtvis också sann, men framförallt Lilla Kornös (nästan) orörda skönhet bör man inte blunda för, utan kanske använda som energialstrare när det gäller att verka för minskad nedskräpning.

Dessutom har du stavat bildtexten strandidyll fel, ett slarvfel naturligtvis, men så olikt dig Brendan! Saknar du det rena havet?

mvh Sven-Barry

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 dec 2008, 11:55

S-B A-son skrev:
Brendan skrev:... http://www.seniorseglarna.se Klicka på "Stora Kornö" respektive "Lilla Kornö" i innehållsregistret i vänstermarginalen på startsidan!
Jag kan tyvärr inte hitta dina länkar Brendan! Jag ser helt enkelt inte Kornö-alternativen i vänsterspalten, vilka rubriker jag än klickar på. Det naturliga för en flink webmaster med öga för människa-maskinkommunikation, vore väl att lägga upp ö-länkarna under "Bohuslän" med underrubriken "Öar"?

Den verklighet du visar på bilderna är ju naturligtvis också sann, men framförallt Lilla Kornös (nästan) orörda skönhet bör man inte blunda för, utan kanske använda som energialstrare när det gäller att verka för minskad nedskräpning.

Dessutom har du stavat bildtexten strandidyll fel, ett slarvfel naturligtvis, men så olikt dig Brendan! Saknar du det rena havet?

mvh Sven-Barry
Tack Sven-Barry. Det händer så sällan att man får någon återkoppling, att man nästan drabbas av glädjefnatt när det någon enstaka gång sker. Stavfelet är rättat. Huga vilken miss! Med rodnande kinder fortsätter jag.

De flesta av Seniorseglarna är nog likgiltiga eller i några fall direkt fientliga till hemsidan. Det finns dock några som är enormt entusiastiska och uppskattande vilket räcker för att jag ska fortsätta.

När det av belackarna påpekats att det inte går att hitta och är svårnavigerat, har jag på alla vis försökt att underlätta, trots att jag ibland har frågat mig hur mycket vägen egentligen ska behöva jämnas. Hur vore det om de själva försökte förkovra sig aldrig så litet? Men när jag nu förstår att till och med du, Sven-Barry, som är en klart lysande stjärna på datahimlen, har svårt att hitta rätt, så blir jag riktigt betänksam och självkritisk och behöver all hjälp i världen för att hitta sätt att göra hemsidan än mer lättillgänglig och lättnavigerad.

Naturligtvis kan man hitta såväl Stora som Lilla Kornö, om man klickar på "Bohuslän". Man klickar vidare på "Västkustens hamnar någonting" och där finns de i bokstavsordning. Hur kan jag göra detta enklare?

Jo, när det inte fungerade för dem att söka sig fram den vägen, upprättade jag ett innehållsregister, som finns längst ner i vänstermarginalen på startsidan. Om man klickar på "innehållsförteckning" och sedan klickar på "Lilla Kornö" får man upp en sida, där man kan klicka sig vidare till olika loggböcker och till ett bildreportage. Det är inga märkvärdiga bilder, men ger ändå en uppfattning om öns magiska naturvärden. Jag har också med ett reportage om nedskräpningen och några bilder av de oundvikliga vrakvikarna samt en skräckbild mot Lysekil med silhuettbildande betongkaserner och vindkraftverk. Stora kontraster! Men sådan är verkligheten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 dec 2008, 12:46

En litet mer driven Web-smed skulle antagligen klaga litet på menysystemet och att du inte provkört sidorna mot de vanligaste browsrarna (bildrubrikerna spårar ur, kanske du skall lägga dem under varje bild?) men annars är det väl en sida som många andra gjorda av folk som är entusiaster på annat än Websidor.
Om innehållet räknas blir den ju trevlig bara därför. Till Lilla och Stora Kornö hittade åtminstone jag.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 dec 2008, 12:55

Anders S skrev:En litet mer driven Web-smed skulle antagligen klaga litet på menysystemet och att du inte provkört sidorna mot de vanligaste browsrarna (bildrubrikerna spårar ur, kanske du skall lägga dem under varje bild?) men annars är det väl en sida som många andra gjorda av folk som är entusiaster på annat än Websidor.
Om innehållet räknas blir den ju trevlig bara därför. Till Lilla och Stora Kornö hittade åtminstone jag.
Jag suger girigt åt mig all lärdom. Kan du vara litet mer exakt Anders S? Hur kan jag förbättra menysystemet? Det är inte entusiasmen för webbsidor som saknas för min del. Det är oförmågan att hitta kunskapskällorna.

När det gäller bildtexterna har jag sedan ett par månader helt gått över till att lägga dem under bilderna och kommer efterhand att revidera de sidor där jag har skrivit texten i en vänsterspalt.

Hur gör man när man provkör mot olika "browsrar"?

Oändligt tacksam för all konstruktiv kritik, ja, allt som kan göra hemsidan mer läsvärd.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 07 dec 2008, 13:55

Jag läste en liten notis i dagens Göteborgs-Posten om en artikel i tidningen Fokus, där författaren Lena Andersson skriver angående Lars Vilks och hans bilder osv, med ett citat ur artikeln: "Yttrandefrihet är enkelt, så länge folk säger det man vill höra och inte ritar fel sorts bilder"

Såna associationer man kan få.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 07 dec 2008, 14:33

Brendan skrev:
Anders S skrev: Hur kan jag förbättra menysystemet?
Menysystemet handlar om struktur och hierarkier.Väljer du en meningsfull hierarki i max tre steg är problemet så gott som borta i ditt fall.
Exempel: Seglare bryr sig om öar, hamnar och leder. Alltså, tre givna rubriker. Seniorseglare sysslar med seglingar, föredrag och klubbmöten...
Meningsfulla rubriker och inte mer än tre nivåer fungerar ofta bra.

Webbsidor kan använda hyperlänkar, mycket piffigt. Det är heller aldrig ett problem med korsreferenser och samma avsnitt under flera rubriker ("St Kornö," "Stora Kornö", "Hamnar nära Brofjorden", "leden norrut från Lysekil" eller hur man nu vill presentera det. Jag hittade till "Stora Kornö" i sakregistret.

Att testa med olika browsrar innebär bara att man kollar så att det ser bra ut i andra browsers än den man själv gillar. Det finns två man måste testa (Explorer och Firefox, utöver det är det överkurs. Men osynkade radbyten, konstiga färger, bilder som hamnar fel och sådant fångar man oftast upp bara man kollar båda de två stora.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » sön 07 dec 2008, 15:42

Ett sätta är att klistra in webadressen på ett sådant här ställe: http://browsershots.org/
Då skapas ett antal skärmdumpar som visar hur din sida ser ut i olika webbläsare.

Jag vet inte hur du gör - men ett tips är att skapa webbsidan i ett program avsett för att skapa webbsidor så kommer kompabiliteten ofta automatiskt. Som ofta handlar det även i detta fallet om att använda bästa verktyget för jobbet. Det går tex göra webbsidor via Word och PowerPoint (mm) i likhet med att det går att slå i en spik med en borrmaskin (obs jag säger inte att du gör det ena eller andra), men det ser kass ut och fungerar dåligt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 dec 2008, 15:59

stangen skrev:
Ett sätta är att klistra in webadressen på ett sådant här ställe: http://browsershots.org/
Då skapas ett antal skärmdumpar som visar hur din sida ser ut i olika webbläsare.

Jag vet inte hur du gör - men ett tips är att skapa webbsidan i ett program avsett för att skapa webbsidor så kommer kompabiliteten ofta automatiskt. Som ofta handlar det även i detta fallet om att använda bästa verktyget för jobbet. Det går tex göra webbsidor via Word och PowerPoint (mm) i likhet med att det går att slå i en spik med en borrmaskin (obs jag säger inte att du gör det ena eller andra), men det ser kass ut och fungerar dåligt.
Oj, det var hårda ord. Vad har jag gett mig in i? Men det är helt OK. Det här var helt nytt för mig. Eftersom ingen har klagat har jag utgått ifrån att sidorna ser lika bra ut för alla andra som de ser ut för mig. För hos mig är det faktiskt helt OK, ja, så OK som det nu kan bli med de enklaste verktyg, i mitt fall Microsoft Frontpage utan några som helst färdiga hemsidesmallar. Allt är hemsnickrat med utgångspunkt från de mallar som finns i Frontpage, som ju är ett program avsett för att skapa webbsidor.

Jag ska börja med ditt förslag att klistra in webbadressen på det föreslagna stället.

Fortsätt att komma med konstruktiv kritik! Det behövs. Det är alldeles uppenbart.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 dec 2008, 16:19

Anders S skrev:
Brendan skrev:
Anders S skrev: Hur kan jag förbättra menysystemet?
Menysystemet handlar om struktur och hierarkier.Väljer du en meningsfull hierarki i max tre steg är problemet så gott som borta i ditt fall.
Exempel: Seglare bryr sig om öar, hamnar och leder. Alltså, tre givna rubriker. Seniorseglare sysslar med seglingar, föredrag och klubbmöten...
Meningsfulla rubriker och inte mer än tre nivåer fungerar ofta bra.

Webbsidor kan använda hyperlänkar, mycket piffigt. Det är heller aldrig ett problem med korsreferenser och samma avsnitt under flera rubriker ("St Kornö," "Stora Kornö", "Hamnar nära Brofjorden", "leden norrut från Lysekil" eller hur man nu vill presentera det. Jag hittade till "Stora Kornö" i sakregistret.

Att testa med olika browsrar innebär bara att man kollar så att det ser bra ut i andra browsers än den man själv gillar. Det finns två man måste testa (Explorer och Firefox, utöver det är det överkurs. Men osynkade radbyten, konstiga färger, bilder som hamnar fel och sådant fångar man oftast upp bara man kollar båda de två stora.

Först menystrukturen. Det har mycket riktigt klagats bittert på att vänstermarginalen innehåller så många som 15 rubriker. Den kritiken har jag tagit lätt på, eftersom jag inte har förstått den och fått stöd av andra som tycker det är lagom. Huvudsaken är att man slipper skrålla. Med den fontstorlek jag har valt täcker 15 rubriker precis lagom skärmen vertikalt. Snyggt och prydligt enligt min mening. Att gå ner till 3 rubriker, seglingar, föredrag och klubbmöten går ju inte. Var gör jag då av "start", "senaste nytt" (viktigast av alla och mycket uppskattade av de flesta), "verksamhet", "Göteborg", "teknik", "diverse", "länkar", "gästbok" och "innehållsregister"?

Alla andra hemsidor jag jämför med har ungefär samma upplägg, även om de flesta har mycket elegantare utseende (färdiga mallar?).

Men det finns säkert massor att göra för att göra strukturen redigare. Men det är otroligt svårt med ett material som växer med åtskilliga bilder, texter och länkar varje dag. Det blir till slut helt omöjligt att ta ett nytt tag. Man får istället göra nya hyperlänkar åt alla tänkbara håll. Det finns hur många som helst, om du tittar efter. Mängder! Men det går att utveckla i det oändliga. Det gäller bara att prioritera det som läsarna tycker är viktigast, och det är inte lätt. Korsreferenser ska jag utveckla vidare. Det är helt rätt att man bör tänka till och sätta sig in vad andra människor kan tänkas söka på.

Jag försökte just gå in på den av stangen föreslagna sidan för browserkontroll. Men det var en populär sida. Det var fullt och jag ombads komma tillbaka senare, vilket jag ska göra.

Skriv svar