nilsnobbing skrev:"Rent juridiskt finns inte något som heter att man seglar för sitt bröd. Det är en gammal myt som inte längre existerar i lagtext (har den någonsin det?). Fast den innehöll mycket vettigt, och det står givetvis var och en fritt att praktisera den."
Tommy, hur ser man vem som är brödseglare? Tänk dig en solig dag i stockholmsskärgård. Bland alla fritidsbåtåkare kan man se taxibåtar, mekaniker, byggare, pendlare, skärgårdsstiftelsen, hamnvakter, varuleveranser, båtjournalister m m. Hur ser man att de är brödseglare, har de någon sorts flagga jag missat?
mvh
NIls Nobbing
Just det, hur ser man vem som är brödseglare?
I nedanstående berättelse ur verkliga livet var det segelbåten som bokstavligt seglade för sitt bröd och bogserbåten som seglade för sitt nöje. Trots detta och trots att segelbåten enligt sjövägsreglerna tveklöst hade fri väg, underlät bogserbåtsskepparen att väja.
Lagar och regler är till för att följas. Om de är orimliga eller omöjliga att följa, ska de ändras.
Favorit i repris:
Som pensionär får man ta alla tillfällen i akt att ta små extrajobb, dels för att känna sig nyttig, dels bättra på sin allt sämre ekonomiska situation. Jag skulle gärna ta fler leveransseglingsuppdrag, det bästa extraknäck man kan tänka sig.
Annars kan man frakta bröd.
Förra sommaren åtog jag mig vid ett tillfälle en leverans från Marstrand till Göteborg. 18 kartonger barkis, 14 kartonger frasiga rundstycken och 8 lådor Hönö-kaka. Min rymliga segelbåt packades full och jag slörade glatt söderut i måttlig bris.
Strax efter Sälö ser jag på långt håll en stor bogserbåt komma forsande i ganska låg fart. Den har inget fartyg på släp. När den kommer närmare noterar jag att det är ganska mycket folk ombord. Den tycks vara ute på en lusttur, förmodligen är det årets firmafest, kanske i form av en fisketur eller dylikt. Här är vida vatten, djupt på en bredd av flera hundra meter på ömse sidor om farleden. Men bogserbåten håller spikrak kurs. Jag seglar för autopilot, och min kurs är också spikrak. Jag kollar bäringen. Oförändrad. Kollar igen, fortfarande oförändrad. Och igen – nu börjar det se kritiskt ut. Bäringen oförändrad. Ser bogserbåtsskepparen mig inte? Är han fullt upptagen med sitt nöje på firmafesten? Själv har jag haft en ansträngande segling och jobbat och slitit med kartonger och lådor. Jag har bokstavligen jobbat hårt för brödfödan och har nu blivit avbruten medan jag dricker mitt kaffe och äter mitt frasiga rundstycke från marstrandsbageriet.
Fan ta bogserbåtsskeppar’n! Jag lägger handen på autopilotens arm, färdig att rycka upp den och vräka rorkulten i lä. Men jag tänker inte göra det förrän i sista stund. Det är inte jag som är väjningsskyldig. Nu har jag de väldiga bogvågorna bara några tiotal meter framför mig och det finns knappast någon chans att gå förom bogserbåten. Då signalerar den. En lång mäktig signal och så slår den full back. På ett ögonblick ligger den stora bogseraren blick stilla. I exakt samma ögonblick har jag gjort en kraftig styrbordsgir och lovar upp längs bogserarens babordssida. Bogserarens skeppare lyfter armarna i luften i en uppgiven gest och jag knackar med pekfingret mot tinningen några gånger och skakar på huvudet. Sedan skiljs våra vägar. Ingen av oss hade varit cool nog att stå på sig. Vi reagerade båda två samtidigt, i absolut sista sekunden, för att undvika ombordläggning.
Undrar vem som hade dömts som vållande, om han sänkt mig. Jag kan inte se något enda skäl för bogserbåtsskepparen att inte göra den lilla kurskorrigering på en eller två grader som hade behövts för att gå akter om mig. Han hade då följt sjövägsreglernas krav och hade inte behövt bli lika mycket försinkad som han nu blev i och med att han tvingades slå back och ligga stilla under någon halv minut.
Dessutom finns det en oskriven lag som säger att den som seglar för sitt nöje skall hålla undan för den som seglar för sitt bröd. Inte heller den oskrivna lagen följde han. Vid nästa brödtransport ska jag ha en stor banderoll i storseglet med ordet BRÖD från för till akterlik.