Vinsch - vilken ska man välja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jebban
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 09:32

Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Jebban » ons 03 dec 2008, 23:29

Har sett att Hjertmans nu har nedsatt pris på vinschar. Jag funderar på att byta ut mina genuavinschar (Andersen 40-vinschar) mot ST-vinschar istället och flytta upp de existerande vinscharna upp på rufftaket.

Nu undrar jag om någon har bra koll på skillnaden på kvalitet mellan Lewmar, Andersen och Harken. Hos Hjertman verkar Andersen vara lite dyrare, men det är inga jätteskillnader. Tips/synpunkter mottas tacksamt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Anders S » tor 04 dec 2008, 07:48

Harken har jag inte prövat (de få goda vitsord, dock), men om Lewmar och Andersen inte skiljer för mycket i pris hade jag valt Andersen. Det är ingen liten fördel att de är gjorda i RF. Väljer man Lewmar bör man välja bronsmodellen, eller så får man räkna med att serva wincharna en extra gång varje år. ST rekommenderas! Tänk på att ST-funktionen är litet beroende på skotets kvalitet och dimension. Med "fel" skot kan man behöva lägga ett varv till runt winchen än man är van.

Man tjänar på att serva winchar (oavsett märke) regelbundet därför att de fungerar så mycket bättre. Skillnaden mellan en ny- och välsmord märks redan när man snurrar den litet på prov, men skillnaden (och slitstyrkan) vid tung last är riktigt stor, om winchen är välsmord och med rent och halt fett i alla lager. Så när dy flyttar dina gamla winchar, ge dem en smörjelse (men inte den sista).
Anders S

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av cruisaren » tor 04 dec 2008, 15:13

Andersen är överlägsna enligt mig.
Rostfria och med de patenterade ribborna har det ett grepp som är outstanding. Dessutom sliter de skot betydligt mindre än övriga modeller.
//Niklas S
Faurby424 Alinde

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Calle C » tor 04 dec 2008, 15:43

Hej
Avgörande för vilken vinsch du skall ha beror på hur du använder dem.
Kappseglar du mycket skall du ha lättmetall inget annat.
För semestersegling bör du välja en hållfast seglivad vinsch typ lewmar brons eller Andersen RF.
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av SWE54 » tor 04 dec 2008, 17:42

cruisaren skrev:Andersen är överlägsna enligt mig.
Rostfria och med de patenterade ribborna har det ett grepp som är outstanding. Dessutom sliter de skot betydligt mindre än övriga modeller.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Jag håller nog med där. Har Andersen på min nuvarande och dom är väldigt bra.
calle skrev: Kappseglar du mycket skall du ha lättmetall inget annat.
Av vilken anledning? Vikten?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av T » tor 04 dec 2008, 17:43

Jag bytte huvudvincharna förra (?) året till Andersen 40 ST. Att inte ha selftailing är inget alternativ.

Enligt min uppfattning funkar Andersens rillor väldigt bra, nästan lite för bra, faktiskt... Om man har 3 - 3½ varv på vinchen, så måste man lägga av ett varv när man ska slacka ut lite grann, även när det blåser ganska mycket. Så det blir att först lägga av varvet i ST-mekanismen sedan ytterligare ett varv innan skotet börjar glida. Ingen stor sak kanske.. men ändå så pass påtaglig att jag kommer ihåg det, mitt i svartaste december...

:o
/T

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Calle C » tor 04 dec 2008, 18:42

calle skrev: Kappseglar du mycket skall du ha lättmetall inget annat.
Av vilken anledning? Vikten?[/quote]

Vikten är positiv, det viktiga är att vinscharna blir så mycket snabbare.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 19 nov 2005, 16:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av AndersJ » tor 04 dec 2008, 20:28

Att aluminium är lättare än RF är kristallklart och ett skäl så gott som något, men på vilket sätt är den "snabbare"? Pga lägre masströghetsmoment att accelerera?

Eljest så har jag ett bra skäl (förutom alla goda råd då) till att jag tagit kostnad och besvär för att skeppa Andersen-winschar till varvet till min nya båt och det är att det sitter en Andersen-winsch originalmonterad för fockfallet på Seldénmasten från 1976 på min gamla båt. Haländen på fallet, 32 år gammalt, är inte särdeles nött trots att det belagts på i princip samma ställe i alla år och det behövde inte bytas av den anledningen (men kanske av andra skäl...).

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Calle C » tor 04 dec 2008, 21:44

Precis så.....

Slacket dras inte mycket fortare, och när du är utsatt för en slagduell med kanske 10-15 snabba slag då vinner den lätta vinschen.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Anders S » fre 05 dec 2008, 07:58

Naturligtvis kan man välja en aluwinch om man vill. Men då skall man veta att de korroderar - materialblandningen är inte riktigt bra. De slits också hårdare och för att man skall få utbyte av den närmast esoteriska fördelen av mindre rotationsmoment måste man också smörja och underhålla, ofta. Bryr man sig om sådant "på riktigt" sköter man naturligtvis sina winchar minutiöst, hur som helst. Då är det ett tävlingsredskap.

Jag har haft olika sorters winchar under åren, Enkes, Meissner, Barlow, Lewmar och Andersen, i litet olika material. I mina ögon har Andersen gett intrycket att vara stabila och hållbara. Det verkar dumt att påstå att de är "bäst", men de är (som jag ser det) mycket bra. Jag vågar dock påstå att det är sällan man hör att märket på winch är ett problem, utan det brukar vara storleken man gnäller om.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av bosseh » mån 08 dec 2008, 13:21

Finns det någon annan produkt som alla är så positiva till som Andersen-vinschar?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Seawolf » mån 08 dec 2008, 13:27

Hur är det, finns det viktsuppgifter på Andersens wincher i förhållande till motsvarande av aluminium?
Jag har en känsla av att Andersens är ganska lätta för de är ju frampressade ut kraftig syrafast plåt...

Även jag är en stor vän av Andersens, skälen har ju alla andra redan nämnt.
Don't argue with success!

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av SWE54 » mån 08 dec 2008, 14:00

Jadå..
På Andersens hemsida finns uppgifter, du kan tom ladda ner cad ritningen om du har lust..:)

http://www.andersenwinches.com/Winches/Intro.aspx
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Seawolf » mån 08 dec 2008, 14:13

Om man jämför Lewmar 40-winchar gjorda av "Alloy" vilket jag får tro är aluminiumlegering, så väger de 3.8 kg
Lewmar brons eller kromad brons väger 4.5 kg
Andersen 40 i rostfritt väger 3.9 kg.

Så det kan knappas bli av viktsskäl som man väljer bort Andersen-Winchar. Såvida inte det finns aluminiumwinchar som är mycket lättare än så.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Vinsch - vilken ska man välja

Inlägg av Calle C » mån 08 dec 2008, 14:23

Det är inte totalvikten som är av intresse.
Det är vikten som rör sig som är utslagsgivande.
Calle

Se gla ut

Skriv svar