Solceller vs Vindkraft, vad är bäst? (igen)
Solceller vs Vindkraft, vad är bäst? (igen)
Den förra tråden jag skrev om detta för ett par dagar sedan verkar ha försvunnit.
Jag undrade vad folk ansåg vara bäst, solcell eller vindgenerator.
Calle C svarade att han kunde köra sin kyl hela sommaren med hjälp av ett 45 w solcell som hjälp.
Hur mycket batterikraft behöver man i båten, räcker det med två 75 Ah batteri?
Det finns ju böjliga solceller, hur mycket kan man böja dom? Är det olika från märke till märke?
Hur mycket låter en modern vindgenerator?
Tacksam för svar, idéer och lösningar folk har gjort. Seglar själv en Misil II.
Jag undrade vad folk ansåg vara bäst, solcell eller vindgenerator.
Calle C svarade att han kunde köra sin kyl hela sommaren med hjälp av ett 45 w solcell som hjälp.
Hur mycket batterikraft behöver man i båten, räcker det med två 75 Ah batteri?
Det finns ju böjliga solceller, hur mycket kan man böja dom? Är det olika från märke till märke?
Hur mycket låter en modern vindgenerator?
Tacksam för svar, idéer och lösningar folk har gjort. Seglar själv en Misil II.
-
Calle C
Hej
Jag hoppar på igen
Vindgenerator är dyr, för oljud och kräver rätt mycket vind för att fungera.
Jag valde själv mellan vind o solkraft.
Valet föll på solcell. Men sedan är det mycket annat att tänka på.
Laddningsregulatorn måste vara bra, detta är viktigt för att hålla batterierna i gott skick under många år (batterier håller längre med solcell). Platt eller böjlig? välj det mått som passar in bäst på båten, böjliga går som sagt att böja men är känsliga för slag och är dyrare. De platta är platta, mao ren montagefråga min egen är platt och fast monterad på rufftaket.
Calle
Jag hoppar på igen
Vindgenerator är dyr, för oljud och kräver rätt mycket vind för att fungera.
Jag valde själv mellan vind o solkraft.
Valet föll på solcell. Men sedan är det mycket annat att tänka på.
Laddningsregulatorn måste vara bra, detta är viktigt för att hålla batterierna i gott skick under många år (batterier håller längre med solcell). Platt eller böjlig? välj det mått som passar in bäst på båten, böjliga går som sagt att böja men är känsliga för slag och är dyrare. De platta är platta, mao ren montagefråga min egen är platt och fast monterad på rufftaket.
Calle
-
Hampus Mattsson
- Erfaren medlem
Både och?
Hej!
Vi hade tidigare en Misil II som var utrustad med både vindgenerator och solcell. Solpanelen var av platt modell och satt monterad på rufftaket. Vindgeneratorn satt montead i aktern. Generatorn var av relativt gammal modell och ganska klumpig. Vi upplevde inga oljud från vindgeneratorn, det lilla som lät överröstades av vinandet i riggen då det blåste. Monteringsfråga? Det enda störande momentet var då man råkade stoppa in huvudet i vindgeneratorn. Generatorn gav 50W vid 10 m/s, ganska lite med dagens mått mätt. Såg en som ger 400W vid 12 m/s och börjar ladda redan vid 3 m/s och kostar ca 8000:-. Om strömmen räcker beror naturligtvis på hur mycket man använder. Vi använde lanternor, belysning, autopilot och 220V omformare till mobiltelefon och dator och fick aldrig slut på ström.
Vi hade tidigare en Misil II som var utrustad med både vindgenerator och solcell. Solpanelen var av platt modell och satt monterad på rufftaket. Vindgeneratorn satt montead i aktern. Generatorn var av relativt gammal modell och ganska klumpig. Vi upplevde inga oljud från vindgeneratorn, det lilla som lät överröstades av vinandet i riggen då det blåste. Monteringsfråga? Det enda störande momentet var då man råkade stoppa in huvudet i vindgeneratorn. Generatorn gav 50W vid 10 m/s, ganska lite med dagens mått mätt. Såg en som ger 400W vid 12 m/s och börjar ladda redan vid 3 m/s och kostar ca 8000:-. Om strömmen räcker beror naturligtvis på hur mycket man använder. Vi använde lanternor, belysning, autopilot och 220V omformare till mobiltelefon och dator och fick aldrig slut på ström.
Det blev något fel på forumet i din första tråd. Jag började skriva lite och fick annat för mig, skulle då radera inlägget och *poff*, hela tråden försvann. Men nu verkar den fått liv igen, mycket mycket märkligt. 
Jag har en 50W panel med aluminiumram placerad på NOA-fäste pushpit. Den klarar knappt av hela sommaren men kylboxen på (Isotherm) men ett par veckor fungerar bra. Vindkraftverk passar nog bra men de är betydligt dyrare än solpaneler, och vad jag sett använder i princip bara långseglare vinden som gratis energikälla?
Min batteribank 2st Varta 75Ah fritidsbatterier.
Jag har en 50W panel med aluminiumram placerad på NOA-fäste pushpit. Den klarar knappt av hela sommaren men kylboxen på (Isotherm) men ett par veckor fungerar bra. Vindkraftverk passar nog bra men de är betydligt dyrare än solpaneler, och vad jag sett använder i princip bara långseglare vinden som gratis energikälla?
Min batteribank 2st Varta 75Ah fritidsbatterier.
Bär av, bär av, BÄR AV
Tack för informationen. Man får väl ha med en liten batteriladdare och ladda upp batteriet någon gång under semestern om man skaffar kyl. Nu har jag inte det ännu men planerar att fixa en kylbox till nästa år.
När det gäller vind eller solkraftr kommer jag nog att välja det sistnämnda efter informationen jag fått här. Främst för att vindkraften är så dyr.
När det gäller vind eller solkraftr kommer jag nog att välja det sistnämnda efter informationen jag fått här. Främst för att vindkraften är så dyr.
Nu är allt installerat
Nu har jag fått installerat min solcell och kylbox.
Solcell 44W Naps NP44RSS
Regulator Naps MaxPower
Kylbox WAECO CoolFreeze CF-25
Batteriet är ett vanligt Tudor Marine batteri 75 Ah.
Har haft systemet igång i tre veckor nu och batteriet verkar fortfarande vara i god kondition. Ett bra system således.
Solcell 44W Naps NP44RSS
Regulator Naps MaxPower
Kylbox WAECO CoolFreeze CF-25
Batteriet är ett vanligt Tudor Marine batteri 75 Ah.
Har haft systemet igång i tre veckor nu och batteriet verkar fortfarande vara i god kondition. Ett bra system således.