Köpa båtprylar i Norge?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av S-B A-son » sön 30 nov 2008, 16:31

Norge har väl för länge sedan gått om Sverige när det gäller allmänt kostnadsläge.

Alldeles oaktat detta faktum, finns det något båtrelaterat man bör handla i Norge i st.f. i Sverige?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av toaen » sön 30 nov 2008, 16:38

Jag hade ju en "drömbåt" när jag letade efter motorseglare. Det var en firma på Oslofjordens västra sida som hade en till salu. När jag hade mailkontakt med dem, var det första de upplyste mig om att de var tvungna att meddela tullen om de sålde en båt till Sverige/EU. Vilket ju hade inneburti att jag hade fått betalat Svensk moms och kanske även någon ytterligare procent i tull.

Nu blev det en norsktillverkad båt som en norrman bosatt i Sverige hade köpt i Danmark för några år sen.

Ingen extra moms och ingen tull. Men dessvärre alldeles för kort hemsegling.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av Anders S » sön 30 nov 2008, 16:52

S-B A-son skrev:Norge har väl för länge sedan gått om Sverige när det gäller allmänt kostnadsläge.

Alldeles oaktat detta faktum, finns det något båtrelaterat man bör handla i Norge i st.f. i Sverige?

mvh Sven-Barry
Bottenfärg ?

Jag var i Norge i somras, och gå runt i båtaffärer är alltid kul. Men sortimentet och priserna var sådana att det kändes som att man i vart fall inte gjorde fynd. När man är i norra bohuslän ser man dessutom "Norsken" handla med viss frenesi, även i båtaffärerna.

Däremot har jag gottat mig i danska båtkataloger en del, och de har ett mycket större sortiment än "di svenske", i alla fall i katalogerna. Priset skiljer inte så mycket och ofta till Danmarks fördel. Men jag bor ju närmare dem än du.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av omega » sön 30 nov 2008, 22:07

prova den här länken ibland kan man funda på denna danska sajt

http://www.netbaad.com/

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av ole » sön 30 nov 2008, 23:56

Det er oftest ikke særlig billig det nei :(

Seasea lever här också, med samma nominella priser som i Sverige,
men vi måste ut med norska kronor, så det blir mer än 10% dyrare.....
Det är snart någon rea där nu, -25%........

Men - vi har Maritim
http://www.maritim.no/
och
Seatronic
http://www.seatronic.no/
och andra......
som tex
http://www.westsystem.no/

Danmark: Danska kronan är staaaark just nu......
ole

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av naffatS » mån 01 dec 2008, 03:36

Förhållandevis billig och effektiv bunnstoff (kopparbaserad) köper du hos Biltema. De säljs på 1L-burkar.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av benq » mån 01 dec 2008, 21:29

Det lønner seg ikke å handle båt "prylar" i Norge, har selv sommarstuga i Sverige så jeg tråler båtforretninger hver ferie for å se etter "fynd", men det ser ut for at det blir verre og verre å finne noe, og skal du ha noe større så er det jo den forb...... tollen som må tillegges. Hvorfor ikke fjerne grensen og lage ett land, hadde ikke det vært bra, vi er jo bare ca. 10 millioner innbyggere tilsammen, en stor europeisk by, tenk på det. Kanskje vi skal starte en egen tråd "FJERNE GRENSEN MELLOM NORGE OG SVERIGE" :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av Anders S » mån 01 dec 2008, 22:54

benq skrev:Kanskje vi skal starte en egen tråd "FJERNE GRENSEN MELLOM NORGE OG SVERIGE" :)
Ja, det är ingen dum ide. Tyvärr sitter väl 1905 års unionsupplösning och nobben av vårt fina flygplan i vägen just nu, men vi kan väl sikta på att slå samman påsarna 2014 - 200 år efter förra gången?
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av toaen » tis 02 dec 2008, 06:33

Anders S skrev:
benq skrev:Kanskje vi skal starte en egen tråd "FJERNE GRENSEN MELLOM NORGE OG SVERIGE" :)
Ja, det är ingen dum ide. Tyvärr sitter väl 1905 års unionsupplösning och nobben av vårt fina flygplan i vägen just nu, men vi kan väl sikta på att slå samman påsarna 2014 - 200 år efter förra gången?
Hade Karstad varit Sveriges huvudstad 1905 i stället för Stockholm, hade vi nog varit i union med Norge fortfarande.

Tommy
Bohusläning, som inte godkänt freden (var det? ) 1658, när dom "lea" Svenskarna tog Bohuslän, Halland, Ösel, Härgedalen ...
Vi firar för övrigt alltid 17;e Maj hemma.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av Tommy » tis 02 dec 2008, 07:06

Äntligen ett seriöst förslag här på forumet! Två länder så lika kulturellt (nåja, Lusekoftan får väl hanteras på något sätt) samt med "samma" :roll: språk trängs på en smal halvö som är som gjort för ett enat land.

Sverige får del av Oljan och Norge kan får del av våra stora framgångsrika exportföretag som Volvo, Saab, Sandvik :wink:
(kan även nämna IKEA och H&M).

Tillsammans får vi 13.8 miljoner innevånare, vilket är lite mer anständigt än dagens läge...

Frågor som måste lösas är kungahuset, huvudstaden, såren efter JAS och sista sovjetstaten. Men det är nog bara bagateller i sammanhanget.

Hälsningar
Tommy

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av HR312 » tis 02 dec 2008, 09:40

Även om detta är helt off-topic känns det tvunget att tillägga:

Håller helt och fullt med ovanstående!

De historisk orsakerna till uppdelningen i olika stater må vara en sak men i dessa tidevarv av internationalisering borde man stärka var "språkgrupp" så jag förstår inte varför man inte driver att Sverige/Norge/Danmark blir ett land - det framstår ju som helt naturligt.
Henric D

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av S-B A-son » tis 02 dec 2008, 10:27

Även om det ytligt sätt kan verka som om en ny union kommer att kunna fungera väl, så ber jag att få uttrycka en helt avvikande åsikt.

För det första, och kanske viktigaste. Både normännen och vi aspirerar på att veta bäst! Och då menar jag verkligen bäst! (Man behöver bara kika lite på ett forum som detta så ...). Dessutom kryddar norrmännen anrättningen med en rejäl dos rakryggad nationalism, medan vi kryddar med, ja f-n vet vad, men inte låter vi en norrman bestämma!

I Sverige hyllar vi börsklippare och penningmakare, det finns märkligt nog till och med idoltidningar för sådana - I Norge bygger man långsiktiga företag (sådant vi gjorde förr) på stabil grund. Man utvecklar världsledande teknik på områden man varit tvungna att exploatera. Man bygger långvariga relationer med kvalificerade kunder i stället för att försöka lura skjortan av dem. I Sverige säljer vi ut företag, både från den statliga sfären, och den privata sfären. Det genererar ju slantar i kassan! Kortsiktigt - nä, vaddå?

Nej, en union mellan våra bägge länder skulle inte fungera. Är det någon som kommer ihåg Nordiska Rådet?

Och sedan blanda in dansken i det hela??? Den lede dansken, doftande blandning av avslagen pilsner och billig cigarrill, kommer att lura skjortan av oss alla! Den som trodde att ett handslag räckte kommer sedan inte ens ha råd att köpa pennan som kontraktet borde skrivits med!

Jag har varit med om några mindre lyckade företagssammanslagningar. Gemensamt för dem alla är att räknenissarna inte förmått kvantifiera kostnaden som orsakas av kulturskillnader. Och hur skulle de kunna det, de är ju räknenissar! De behöver bara se till det som ser fint ut på papperet.

Nej - stordriftsfördelar kan man leka med på kolchosen, men sällan i verkligheten.

För att återgå till ämnet igen, bottenfärg från Norge är naturligtvis klockren(t), om man bryr sig om sin närmiljö vill säga. Annars är det mesta dyrare som sagt. Jag hade kanske hoppats att något tilltalande och praktisk detalj fanns att tillgå som inte finns i Sverige. Det behöver ju inte handla om plånboksfrågor.

Aprpos danska båtaffärer. Katalogerna är duktigt fyllda, de fungerar nästan som uppslagsverk. Men de butiker jag besökt har inte alls haft ens i närheten av hela katalogsortimentet. Gäller butiken i Fredrikshavn och den i Kastrup, vad de nu kan heta. Samma kedja i alla fall.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av Seawolf » tis 02 dec 2008, 10:29

Det finns faktiskt en hel del starka känslor i Norge som gör att de vill förbli en egen stat. Främst att de först 1905 blev en sådan på riktigt. Men även att de har väldigt bra naturtillgångar, olja, fisk, vattenkraft och gott om plats.
I en alltmer konkurrensutsatt värld där alltfler länder kommer igång med industriellt kunnande, blir naturtillgångar efterhand allt värdefullare, bl.a. för att många av dem inte stryps av lågpriskonkurrens, och de outsourcas inte.
Sen anser de att Sverige på ett vis svek under andra världskriget. Man kan få dem att lyfta blicken lite med att fråga om Norge hade ett val att bli invaderade av tyskarna eller ej, och vad de skulle valt om de kunnat. Som Sverige.
Nackdelen med att vara ett litet land är bl.a. att kunna försvara sig, och att få tillgång tullfritt till en stor marknad.
Detta har Norge löst med att vara med i Nato, vilket ju bl.a. leder till att man måste köpa vapen och flyg från USA. Debaclet med JAS beror helt och hållet på att Saab & Co envisas med att slösa pengar på att försöka sälja Jas dit, det har inget med produkten Jas eller Sverige som land att göra att detta är omöjligt.
Vad gäller marknad har man association med EU.
Summa summarum har Norge inget att vinna på att gå samman med någon annan, allra minst med motiv av Saab och Volvo som nu har en tveksam framtid, tyvärr.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av Steen » tis 02 dec 2008, 14:10

Aprpos danska båtaffärer. Katalogerna är duktigt fyllda, de fungerar nästan som uppslagsverk. Men de butiker jag besökt har inte alls haft ens i närheten av hela katalogsortimentet. Gäller butiken i Fredrikshavn och den i Kastrup, vad de nu kan heta. Samma kedja i alla fall.

mvh Sven-Barry


nej nej, dom 2 butikker är inte samma kedja.
I Danmark finns minnst 2 mycket store butikker som har "alla båtpryler" www.tempobaadudstyr.dk och www.mmc.dk. Dom kan jag rekommendera. Der finns ochså butikker som man skal väre mycket opmärksom på mht produktgaranti, då dom parallimporterer och det kan give store problemer når den officiella danske agenten inte däkker garantien. En av dom är www.netbaad.com, men dom är billiga helt klart.
Steen
Danmark

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Köpa båtprylar i Norge?

Inlägg av benq » tis 02 dec 2008, 16:58

Har nå lest gjennom de forskjellige innleggene, her kom jo mye interessant frem, det virker som om mange absolutt må se tilbake til unionsoppløsningen, det er jo bare tull. Ingen av oss var engang påtenkt i 1905, vi var ikke engang på skvalpestadiet. Det er jo veldig enkelt å trekke frem negative ting, men her må det tenkes i andre baner. Språket er ikke store forskjellen (det er dialekter i Norge som jeg nesten ikke forstår), kulturen er stort sett den samme, det står vel helst på viljen. Kanskje ett nytt parti uten grensen hadde gjort susen (Danmark er mere i Europa). Men dette burde vel egentlig ha vært i en ny tråd så vi hadde kunnet diskutert det mere, virker faktisk som om mange tenker i de baner.

Skriv svar