Säg den lycka som varar
Säg den lycka som varar
Nu är pengarna slut för HP -gänget.
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=338046&cat=4914
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=338046&cat=4914
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Säg den lycka som varar
Det var ännu en tråkig nyhet! Båten verkar ju vara lyckad, så byggandet fortsätter nog i ny form. Ibland krävs det några konkurser innan allt flyter.
/ALm
/ALm
Re: Säg den lycka som varar
Hoppas att det inte går dåligt för de som redan betalt sin båt eller en del av den bara. Jag är säker på att Håkan håller oss underrättad!
Re: Säg den lycka som varar
Vet inte så mycket ännu...
Förutom att det är en j-lv soppa!
Beslut om konkurs nästa vecka
Möte med andra beställare nästa vecka
Det blir nog en eka istället
God natt /
Förutom att det är en j-lv soppa!
Beslut om konkurs nästa vecka
Möte med andra beställare nästa vecka
Det blir nog en eka istället
God natt /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Säg den lycka som varar
Så man hoppades säkert att man skulle sälja tillräckligt med båtar på båtmässan och få in handpeng som man kunde bygga de redan beställda båtarna för. Tydligen så lyckades man ju inte med det. Det är dock lite tråkigt att man återigen har marknadsfört det med att tiotals med båtar seglar entyp nästa år o.s.v. . Hoppas som sagt att beställarna får ut sina investerade pengar(eller båtar).
Re: Säg den lycka som varar
Trist! Men skulle det vara så att själva båtbyggandet var en lönsam affär i förhållande till försäljningspriset så skulle man säkert kunna överbrygga en tillfällig likviditetsbrist med lån. Men nu måste det väl även ligga en långsiktig bedömning i potten, att det helt enkelt inte håller på den marknad som finns...
Re: Säg den lycka som varar
Beklagar!
Hoppas ni beställare inte förlorar alltför mycket. Tyvärr är det väl staten och banken som står först i kö till konkursboet.
Kanske kan något annat varv ta över produktionen?
mvh /Q
Hoppas ni beställare inte förlorar alltför mycket. Tyvärr är det väl staten och banken som står först i kö till konkursboet.
Kanske kan något annat varv ta över produktionen?
mvh /Q
Re: Säg den lycka som varar
Mycket tråkigt!
Hur brukar det bli i sådana här situationer?
Kan man få ut "sitt" skrov och färdigställa det någon annanstans?
Hur brukar det bli i sådana här situationer?
Kan man få ut "sitt" skrov och färdigställa det någon annanstans?
Re: Säg den lycka som varar
Knappast
Det vanliga är att allt som finns inom huset ingår i konkursboet utom de varor som är väl uppmärkta med annan ägare.
Smyg dit och klistra, eller försök få ut båtarna på något sätt utanför området även om det innebär gränsfall för vad lagen säger.
När konkursen väl är ett faktum säljs allting för att i möjligaste mån täcka skulderna.
De som är prioriterad fodringsägare är. Konkursförvaltare ca 100.000:-, Lokakuthyrare ca 3 månadshyror, Staten betr. skatter, Banker betr. lån, räntor och avgifter. Om det finns något kvar efter detta så fördelas det till leverantörsskulderna.
Det vanliga är att allt som finns inom huset ingår i konkursboet utom de varor som är väl uppmärkta med annan ägare.
Smyg dit och klistra, eller försök få ut båtarna på något sätt utanför området även om det innebär gränsfall för vad lagen säger.
När konkursen väl är ett faktum säljs allting för att i möjligaste mån täcka skulderna.
De som är prioriterad fodringsägare är. Konkursförvaltare ca 100.000:-, Lokakuthyrare ca 3 månadshyror, Staten betr. skatter, Banker betr. lån, räntor och avgifter. Om det finns något kvar efter detta så fördelas det till leverantörsskulderna.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Säg den lycka som varar
Hej igen
I normala fall går det till som Calle säger men efter Albin konkursen stiftades en ny lag (av Tomas Bodström?) där man använder bankgaranti och Båtbyggnadsförskott.
I det ideala fallet betalar man för sina saker och får ut dem vid en eventuell konkurs allt utifrån ett kontrakt.
Tex har du betalt 90% av båten har du kanske rätt till skrov, köl, däck, mast, inredning och motor vid eventull konkurs och kan bygga klart båten själv.
Hur det kommer funka nu vet jag inte, det återstår att se...
Jag är lite orolig att de inte gjort rätt för sig och att det inte finns däck och skrov till alla som betalt för det.
Men då är vi inne på nåt annat: Förskingring? Bedrägeri?
Advokater är inkopplade, vi får se vad som händer...
Mvh / Håkan
I normala fall går det till som Calle säger men efter Albin konkursen stiftades en ny lag (av Tomas Bodström?) där man använder bankgaranti och Båtbyggnadsförskott.
I det ideala fallet betalar man för sina saker och får ut dem vid en eventuell konkurs allt utifrån ett kontrakt.
Tex har du betalt 90% av båten har du kanske rätt till skrov, köl, däck, mast, inredning och motor vid eventull konkurs och kan bygga klart båten själv.
Hur det kommer funka nu vet jag inte, det återstår att se...
Jag är lite orolig att de inte gjort rätt för sig och att det inte finns däck och skrov till alla som betalt för det.
Men då är vi inne på nåt annat: Förskingring? Bedrägeri?
Advokater är inkopplade, vi får se vad som händer...
Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Säg den lycka som varar
Du skrev i denna tråd: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... &sk=t&sd=a
Vi får väl se hur detta översätts i praktiken...Kort om avtal
Vi får bankgaranti på inbetalt belopp
Bankgarantin övergår till båtbyggarförskott vilket gör att båtbyggaren bygger vår båt för våra pengar.
Vid ev konkurs tillfaller skrov, inredning mm oss. Det vi förlorar är all arbetstid såklart...
Re: Säg den lycka som varar
Tycker att detta är väldigt trist på dina vägnar, Håkan, eftersom sådana här situationer alltid blir struliga.
Henric D
Re: Säg den lycka som varar
Det som inte syns eller står om i nyhetsartiklarna är alla personliga tragedier.
De med idéerna som vill rita och bygga en jäkligt skön båt. Nu sitter de istället i förhandlingar med advokater och bankmän och ser sina drömmar gå i kras. Kommer de någonsin att resa sig och våga sig på att spänna bågen igen?
Byggarna som ser familjeförsörjningen gå upp i rök.
Köparna med grusade förhoppningar som kan stå båtlösa och kanske även förlorar pengar. Istället för att satsa på något vågat, kommer de välja säkra kort från storvarvet eller begagnat istället?
Är det någons fel? Vem vågar kasta första stenen?
De med idéerna som vill rita och bygga en jäkligt skön båt. Nu sitter de istället i förhandlingar med advokater och bankmän och ser sina drömmar gå i kras. Kommer de någonsin att resa sig och våga sig på att spänna bågen igen?
Byggarna som ser familjeförsörjningen gå upp i rök.
Köparna med grusade förhoppningar som kan stå båtlösa och kanske även förlorar pengar. Istället för att satsa på något vågat, kommer de välja säkra kort från storvarvet eller begagnat istället?
Är det någons fel? Vem vågar kasta första stenen?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Re: Säg den lycka som varar
Instämmer i ovan talare att det givetvis i att mycket det är tråkigt för alla parter.
Vad man möjligen skulle kunna fundera över är hur det kunde gå så snett, så fort. Fanns det inte åtminstone 10 beställningar? Var handpenningen för låg? Fanns det en betalplan utifrån färdigställande? Eller har båtbyggarna åkt till Solvalla för pengarna? (obs mkt dåligt skämt)
Jag kan iofs tänka mig att om handpenningen var på endast låt säga 15% och resten av betalningen skulle ske vid leverans av färdig båt, så kanske det nästan var väntat att pengarna skulle ta slut, när vinchar, motorer, rigg, mm skulle beställas hem.
Håkan får väldigt gärna berätta mera om upplägget, det skulle det kasta litet mer ljus över händelseförloppet.
Vad man möjligen skulle kunna fundera över är hur det kunde gå så snett, så fort. Fanns det inte åtminstone 10 beställningar? Var handpenningen för låg? Fanns det en betalplan utifrån färdigställande? Eller har båtbyggarna åkt till Solvalla för pengarna? (obs mkt dåligt skämt)
Jag kan iofs tänka mig att om handpenningen var på endast låt säga 15% och resten av betalningen skulle ske vid leverans av färdig båt, så kanske det nästan var väntat att pengarna skulle ta slut, när vinchar, motorer, rigg, mm skulle beställas hem.
Håkan får väldigt gärna berätta mera om upplägget, det skulle det kasta litet mer ljus över händelseförloppet.
Re: Säg den lycka som varar
Mer finns om detta på
http://www.minbaad.dk/sejl/artikel/2008 ... tandsning/
Köpte själv en ny båt får några år sedan från ett mindre (svenskt) varv och tyckte det var skakigt ända fram till dagen båten levererades. Upplägget var en rejäl handpenning vid köpet/kontrakt (runt 35%), ytterligare en delbetalning när skrovet fanns på plats (märkt med samma CE nummer som på kontraktet för att det skulle vara "mitt"), sedan en tredje betalning när motor och inredning på plats, och slutbetalning (liten del) när båten överlämnades. Betalade för bankgaranti på de två första inbetalningarna, men chansade när det gällde tredje betalningen eftersom jag tyckte det fanns så mycket klart att det skulle vara möjligt att färdigställa båten även om varvet kursade. Som jag förstod bankgarantin skulle i fallet med första inbetalningen (när ingen båt fanns) denna summa återbetalas, senare skulle garantin kunna användas för att finansiera ett färdigställande. Lyckligtvis behövde jag ju inte utnyttja dessa garantier, skulle vara skoj att höra någon sakkunnig tala om hur mycket dessa garantier egentligen var värda i ett skarpt läge?
Hur kunde det hända? Båtbranchen fungerar mycket "ur hand i mun" eftersom volymerna är små och jag är därför inte speciellt överraskad. Man drar igång ett projekt utan att ha någon egentlig ekonomi i botten för denna typ av verksamhet (Simfotech är inte båtvarv vad jag kan förstå), utan det bygger på att folk beställer båtar som dom aldrig har sett - vilket förstås gör det svårare. De pengar (100 000/båt enligt artikeln ovan) man får in när kontrakten skrivs räcker inte ens till köpa skroven till de beställda båtarna (11 stycken enligt artikeln) och man måste förmodligen låna för att hålla ruljangsen gående. Det kanske hade fungerat utmärkt om dom hade kommit igång med byggandet för något år sedan, men inte nu med höga räntor och stora svårigheter för företag att låna pengar. Snart töms företaget på pengar och konkursen står för dörren. Att båtbranchen skulle drabbas hårt av en lågkonjuktur behöver man inte vara nationalekonom för att förstå, och även mer solida varv har ställt in betalningar och varslat folk.
Vilket ansvar har försäljarna av HP 1030 gentemot potentiella köpare när man sitter på mässor och låtsas att allt är guld och gröna skogar samtidigt som företaget blöder?
http://www.minbaad.dk/sejl/artikel/2008 ... tandsning/
Köpte själv en ny båt får några år sedan från ett mindre (svenskt) varv och tyckte det var skakigt ända fram till dagen båten levererades. Upplägget var en rejäl handpenning vid köpet/kontrakt (runt 35%), ytterligare en delbetalning när skrovet fanns på plats (märkt med samma CE nummer som på kontraktet för att det skulle vara "mitt"), sedan en tredje betalning när motor och inredning på plats, och slutbetalning (liten del) när båten överlämnades. Betalade för bankgaranti på de två första inbetalningarna, men chansade när det gällde tredje betalningen eftersom jag tyckte det fanns så mycket klart att det skulle vara möjligt att färdigställa båten även om varvet kursade. Som jag förstod bankgarantin skulle i fallet med första inbetalningen (när ingen båt fanns) denna summa återbetalas, senare skulle garantin kunna användas för att finansiera ett färdigställande. Lyckligtvis behövde jag ju inte utnyttja dessa garantier, skulle vara skoj att höra någon sakkunnig tala om hur mycket dessa garantier egentligen var värda i ett skarpt läge?
Hur kunde det hända? Båtbranchen fungerar mycket "ur hand i mun" eftersom volymerna är små och jag är därför inte speciellt överraskad. Man drar igång ett projekt utan att ha någon egentlig ekonomi i botten för denna typ av verksamhet (Simfotech är inte båtvarv vad jag kan förstå), utan det bygger på att folk beställer båtar som dom aldrig har sett - vilket förstås gör det svårare. De pengar (100 000/båt enligt artikeln ovan) man får in när kontrakten skrivs räcker inte ens till köpa skroven till de beställda båtarna (11 stycken enligt artikeln) och man måste förmodligen låna för att hålla ruljangsen gående. Det kanske hade fungerat utmärkt om dom hade kommit igång med byggandet för något år sedan, men inte nu med höga räntor och stora svårigheter för företag att låna pengar. Snart töms företaget på pengar och konkursen står för dörren. Att båtbranchen skulle drabbas hårt av en lågkonjuktur behöver man inte vara nationalekonom för att förstå, och även mer solida varv har ställt in betalningar och varslat folk.
Vilket ansvar har försäljarna av HP 1030 gentemot potentiella köpare när man sitter på mässor och låtsas att allt är guld och gröna skogar samtidigt som företaget blöder?