Roderfråga
-
Jag
Roderfråga
Har köpt en Arabesque 30 i år.
Problemet är att på kryss blir rodret väldigt tungt........
Antar att det går att trimma båten så att man får ett mer neutralt tryck ,,men hur?
Den riggad med stor och rullgenua modell stor.
Tacksam för svar.
Problemet är att på kryss blir rodret väldigt tungt........
Antar att det går att trimma båten så att man får ett mer neutralt tryck ,,men hur?
Den riggad med stor och rullgenua modell stor.
Tacksam för svar.
-
jonny
Det du ska göra är att flytta fram tryckcentrum.
Har du gamla segel så kan storseglet vara för bukigt då får du helt enkelt se till så att du planar ut storen så mycket det går med bomuthal och framför allt cunningham. Räcker inte detta så får du räta upp masten genom att korta förstaget och på detta sätt flytta fram tryckcentrum.
/j
Har du gamla segel så kan storseglet vara för bukigt då får du helt enkelt se till så att du planar ut storen så mycket det går med bomuthal och framför allt cunningham. Räcker inte detta så får du räta upp masten genom att korta förstaget och på detta sätt flytta fram tryckcentrum.
/j
-
Calle C
Hej
Jag tror att du har dubbla undervant på din båt, men är inte säker.
I så fall skall du släppa av på de aktre undervanten och tajta hem på de främre så att masten får en pilbågsform, dessutom bör du placera så mycket vikt föröver som möjligt ex. kättingar etc.
När du har gjort enl. ovan får du mycket bättre balans på din båt.
Calle
Jag tror att du har dubbla undervant på din båt, men är inte säker.
I så fall skall du släppa av på de aktre undervanten och tajta hem på de främre så att masten får en pilbågsform, dessutom bör du placera så mycket vikt föröver som möjligt ex. kättingar etc.
När du har gjort enl. ovan får du mycket bättre balans på din båt.
Calle
-
Calle C
-
Jag
-
Calle C