Zinkanod på järnköl??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Seawolf » ons 05 nov 2008, 12:14

Anders S skrev:
Jag nämnde Goripropellern av en anledning: Inte alla propellrar är av bästa sortens marinbrons, utan av beskedligare legeringar. "Gulmetall" är ett vanligt samlingsnamn. Vissa av de här legeringarna är känsligare för zinkurlakning än andra, och då kan zinkanoden verkligen behövas.
Jag har till exempel en Prowell flöjlande propeller idag, och den har en bamseanod som "spinner" ovanför fästmuttern. Det står uttryckligen i manualen att propellern behöver anoden för att garantera att den håller i längden. Jag skulle inte lita på att propellern är tillverkad i tillräckligt ädel "brons" för att våga isolera den.

Här kan man läsa mer på samma tema som Seawolf beskriver: http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf.
Det är helt riktigt att dålig gulmetall kan korrodera av saltvatten. Avzinkning t.ex. En kvalitetspropeller skall aldrig vara tillverkad av sån metall, oavsett vad varumärket har lyckats måla ut om sig självt vad gäller kvalitet. Man kan säga att en propeller där tillverkaren kräver att det skall sitta en zinkanod på grund av metallvalet är en dålig propeller, för den minskar möjligheten att ägaren kan undgå beväxningsproblem då zinken blockerar gulmetallens koppar att sprida sina joner omkring sig.

Annars är detta med skador på kuggarna på en foldingpropeller intressant. Eftersom nav och propeller rimligen är gjorda av samma material, så beror skador där inte på galvaniska strömmar mellan dem, utan på sådana strömmar orsakade av andra galvaniska skillnader. Och om en sån propeller sitter på en syrafast axel som har en zinkanod, kan alltså dessa strömmar genereras av zinkanoden för att sen på sin väg mot bladen delvis passera mellan kuggarna. Skall alltså en zinkanod skydda ett blad, skall den egentligen sitta just på bladet....

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Seawolf » ons 05 nov 2008, 12:21

Georg skrev:Som båten är nu, så har kölen ingen elektrisk förbindelse med något annat. (Förutom genom den elektrolyt som saltvattnet är). Så bra målning tror jag att räcker.

Båten har en rak propelleraxel i RF. Inget S-drev här. Platina-propeller är en bra tanke, men kommer att kosta alldeles för mycket zink, vad jag förstår :lol: :lol: :lol:

Vad gäller ledningsförmågan mellan propeller och axel, så tror jag inte att det finns någon isolering. Enkelt att mäta med vanlig Ohm-mätare, när båten står på torrt.

Åskledarna som jag har, är vanliga släpwajrar i RF, som kopplas till vantarna med klämma, så ingen ledare till köl eller propelleraxel.

Så sumsummarumm av kardemumman, blir att måla köl med epoxy och bra bottenfärg. Samma ska jag göra med propellern. Sen får vi väl se, hur det fungerar under nästa säsong.
Platinapropellern nämndes som del av ett tankeexperiment. Och den skulle inte ens i tankeexperimentet vara bra.

Elektrisk isolering behövs bara om man har S-drev.

Om du har zinkanod på propeller/axel och epoximålar så är det stor risk att de galvaniska strömmarna från zinken kommer att knuffa bort epoximålningen så den delvis flagnar av.

HaHa
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 19 okt 2006, 13:08

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av HaHa » mån 17 nov 2008, 12:07

Bild

Slik så min IW 31 ut ved opptak nå i november. Båten har ligget to år i sjøen. Før sjøsetting for to år siden skrapte jeg av løs epoksy, slipte rust og la på tre strøk med epoksy primer. Det faktum at korrosjon og avflassing av epoksy i all hovedsak skjer nær sinkanoden er tegn på at anoden ikke beskytter kjølen, men snarere virker slik Seawolf har påpekt. Jeg kommer til å fjerne anode + bolter før neste sjøsetting.

- Harald
Senast redigerad av 1 HaHa, redigerad totalt 0 gånger.

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av WhitePearl » mån 17 nov 2008, 20:13

Har satt offeranod på mina två senaste båtar som haft/har järnköl.
Efter en säsong så är det mesta av denna offeranod borta, och rostangreppen minskade drastikt.
I båda fallen har jag kört första säsongen med epoxibehandling och utan anod.
Jag har delat samma positiva erfarenhet med flera vänner, oberoende om kölen varit målad med 6-lager epoxi.

Jag har använt en smidig anod, som säljes av Biltema. Dock är det lite otacksamt att borra och gänga i gjutjärn.

Länken visar min installation:
http://fhm.mine.nu/WhitePearl/?p=191

Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » mån 17 nov 2008, 21:20

WhitePearl skrev:Har satt offeranod på mina två senaste båtar som haft/har järnköl.
Efter en säsong så är det mesta av denna offeranod borta, och rostangreppen minskade drastikt.
I båda fallen har jag kört första säsongen med epoxibehandling och utan anod.
Jag har delat samma positiva erfarenhet med flera vänner, oberoende om kölen varit målad med 6-lager epoxi.

Jag har använt en smidig anod, som säljes av Biltema. Dock är det lite otacksamt att borra och gänga i gjutjärn.

Länken visar min installation:
http://fhm.mine.nu/WhitePearl/?p=191

Fredrik
Det är en intressant observation.
Fin liten site för övrigt.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Calle C » mån 17 nov 2008, 22:47

Självklart hjälper en offeranod, den stjälper inte om någon nu tycks tro det. :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Anders S » mån 17 nov 2008, 23:21

Calle C skrev:Självklart hjälper en offeranod, den stjälper inte om någon nu tycks tro det. :wink:
Jag blev överraskad att en ensam anod tydligen hjälpte såpass bra. Jag hade utan vidare sagt (som innan) att fyra stycken hade nog behövts. Där ser man. HaHa visar en sak, WhitePearl en annan. The truth is out there...
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av stangen » tis 18 nov 2008, 09:52

Och vilka kalasbra recept WhitePearl bjuder på
http://fhm.mine.nu/WhitePearl/?cat=17
Kanon!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Seawolf » tis 18 nov 2008, 13:32

Det är vanskligt att dra några slutsatser av några som helst användningar av en eller flera zinkanoder om inte hela elsystemet för båten, och framförallt det nästan aldrig dokumenterade minus/jord - systemets uppbyggnad är klarlagd ordentligt. Den ena båten är sällan den andra lik i det avseendet.
Det finns allehanda litteratur för den som vill förstå detta med korrosion och galvanism. Förstår man inte grunderna så gör man lätt fel åtgärder, eller drar fel slutsatser om varför det ena eller andra inträffar.

HaHa
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 19 okt 2006, 13:08

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av HaHa » tis 18 nov 2008, 14:15

I mitt tilfelle er kjølen ikke elektrisk bundet til noe som helst. Kjølboltene er dessuten plastet over og malt med topcoat. Jeg satser derfor på å male med epoksy slik at 'kjølen ikke vet den er omgitt av saltvann'. Det er i allefall min konklusjon.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Seawolf » tis 18 nov 2008, 16:12

HaHa skrev:I mitt tilfelle er kjølen ikke elektrisk bundet til noe som helst. Kjølboltene er dessuten plastet over og malt med topcoat. Jeg satser derfor på å male med epoksy slik at 'kjølen ikke vet den er omgitt av saltvann'. Det er i allefall min konklusjon.
Den strategin medför att behovet av zinkanod på kölen försvinner. Det medför även att varken järnköl eller zinkanod tillsammans kommer att utgöra offeranoder för brons/syrafasta prylar, eller för en kopparhaltig bottenfärg. Vilket alltså gör att det inte växer på koppar/brons.

En båtgranne hade flera år jätteproblem med havstulpaner på sin bogpropeller av brons. Han polerade, kopparmålade osv. men hade kvar zinkanoden. Inget hjälpte. (zinkanoden var en del av strömningsprofilen) . Efter lite diskussioner har han nu sedan några år helt enkelt målat alltihop inklusive zinkanoden med järnkölfärg typ epoxi, och sen kopparbottenmålat. Nu är det helt rent på hösten.

Septeak
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 12 jul 2017, 11:54

Re: Zinkanod på järnköl??

Inlägg av Septeak » tor 25 apr 2019, 22:07

Lyfter fram denna tråd nu i dessa tider..
hjälper det verkligen att epoxifiera hela kölen? Är detta entydigt med " skruva loss måla x antal lager och skruva på kölen" ? eller tänker man att slipa ned befintlig färg och rost, gegga på epoxy primer och bottenfärg och färdig så? blir det inte en " spricka, glipa, fläns - kalla det vad en vill - mellan köl og skrov som står relativt oskyddad mot saltvattnet?

Skriv svar