Vilken effekt på utombordare till Maxi 68???
Vilken effekt på utombordare till Maxi 68???
Undrar vilken storlek på utombordare man kan ha till en Maxi 68.
Den jag hade (8 hk) har blivit stulen. Funderar på att köpa en begagnad. har några som verkar ok på gång men de ligger på 4-5 hk eller 9-10 hk. Funkar det med bara 4 hk resp kan man ha så mycket som 10 hk på denna lilla båt?
Finns det någon formel/sätt att räkna ut vad man behöver?
/Michael
Den jag hade (8 hk) har blivit stulen. Funderar på att köpa en begagnad. har några som verkar ok på gång men de ligger på 4-5 hk eller 9-10 hk. Funkar det med bara 4 hk resp kan man ha så mycket som 10 hk på denna lilla båt?
Finns det någon formel/sätt att räkna ut vad man behöver?
/Michael
-
peter1904
-
Bugge
Motor!
Äger en IF båt som är betydligt tyngre än en Maxi 68 (2200 kg) och kör med 4HK, och det fungerar bra. Se till att välja en 2 taktare så vikten blir så låg som möjligt när du ska upp & ner med motorn.
På min båt används motorn när jag ska ut och in i hamnen och när det inte är någon vind.
Har man andra krav tex. köra väldigt långt bör man välja en 6 HK 2 cylindrig motor gärna 2 takt för vikten. Dessa går jämnare och tystare än 1 cylinder motorer, och det räcker då att köra på 1/3 gas pådrag.
På min båt används motorn när jag ska ut och in i hamnen och när det inte är någon vind.
Har man andra krav tex. köra väldigt långt bör man välja en 6 HK 2 cylindrig motor gärna 2 takt för vikten. Dessa går jämnare och tystare än 1 cylinder motorer, och det räcker då att köra på 1/3 gas pådrag.
-
johnez
-
pete