Momentum spinnaker ???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Momentum spinnaker ???

Inlägg av Svante » tor 13 nov 2008, 11:44

vad tror ni om att handla spinnaker härifrån

http://www.momentumsails.co.uk/

Skall vara en IMS-spinnaker till min båt nr 5.

Skall funka enligt dom. Kvalitén skall var väldigt hög - enligt dom igen... :roll:

Svante

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Nubben » tor 13 nov 2008, 12:05

Vad är en "IMS-spinnaker"?

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Svante » tor 13 nov 2008, 12:30


PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av PelleL » tor 13 nov 2008, 12:50

Tja....det är som allt annat här i världen..man får i allmänhet vad man betalar för (eller lite mindre) I det här fallet så är den första frågan om dom har en storlek som passar. Designen är nog OK men frågan är vilken duk dom använder. Det står Bainbridge men dom gör säkert 10 olika spinnakerdukar i olika kvalitet, pris och egenskaper. För enklare klubbkappsegling duger det säkert och helt säkert blir det mycket bättre än den spinnare du har nu....'

Sen har momentum en svensk agent också: http://www.sailgroup.se/?Momentum_Sails

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av SWE54 » tor 13 nov 2008, 13:16

Nubben skrev:Vad är en "IMS-spinnaker"?
Finns även lite förklarat här om olika typer.

http://gransegel.se/spinnaker.html
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Svante » tor 13 nov 2008, 14:56

Jag sparar minst 6000:- SEK om jag handlar på Momentum i England.
Priset till min trappa... c:a 11.000:- inkl. allt.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Anders S » tor 13 nov 2008, 19:10

Det är nog en helt OK spinnaker rent allmänt, men den är ju inte optimerad för din båt. Problemet är möjligen att du antingen får en för liten eller för stor spinnaker, i förhållande till regelmåtten. Vill du segla Lys kanske du måste acceptera en litet för liten spinnaker. Eller får du segla Ful-Lys och hoppas att ingen sniken typ i din klubb läser Sailguide.

Om du vill spara, varför inte leta runt efter en beggad spinnaker?
Anders S

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Svante » tor 13 nov 2008, 20:14

Ja, du har lite rätt Anders S...

Den Momentum sa jag skulle ha för IMS är 2 kvm större än UK:s rekommendation? som är lite större än vad Gransegel sa :o :? dom verkar inte helt överens. Tror mest på Anders på UK då dom har ett systervarv i frankrike dom konsulterar vid tveksamheter på franska båtar. Har stort förtroende för honom.

Så min tanke är ju såklart att ansöka om nytt lysbrev när jag skaffat en spinnaker - så blir det ju ändå "rätt".

Begagnad har jag sökt med ljus och lykta men hittar ingen med exakt rätt mått.
Maxi 95 ligger mycket närma sanningen faktiskt. Skall eventuellt kolla en beg i helgen - vi får se.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Anders S » tor 13 nov 2008, 20:43

Svante skrev:Ja, du har lite rätt Anders S...

Den Momentum sa jag skulle ha för IMS är 2 kvm större än UK:s rekommendation? som är lite större än vad Gransegel sa :o :? dom verkar inte helt överens. Tror mest på Anders på UK då dom har ett systervarv i frankrike dom konsulterar vid tveksamheter på franska båtar. Har stort förtroende för honom.

Så min tanke är ju såklart att ansöka om nytt lysbrev när jag skaffat en spinnaker - så blir det ju ändå "rätt".

Begagnad har jag sökt med ljus och lykta men hittar ingen med exakt rätt mått.
Maxi 95 ligger mycket närma sanningen faktiskt. Skall eventuellt kolla en beg i helgen - vi får se.

Svante
Tänk på att det kan bli skillnad på segelmakares uppgifter om yta bara av det skälet att de kan använda olika tumregler för hur man räknar ytan på en spinnaker. Vet man likens mått, och tillåtna breddmått på två eller tre ställen kan man räkna fram litet olika ytor beroende på hur man anser att buken skall placeras. Olika spinnaker-meister brukar ha olika åsikter om detta. Det är i så fall inte alldeles säkert att den största blir bäst - Gransegel har bra rykte för att göra snabba undanvindssegel (eller hade för några år sedan, i alla fall).

Men eftersom du tidigare sagt att det som känns viktigast är att få bättre fart på undanvinden spelar det nog ingen roll om din spinnaker blir litet för stor, bara Lystalet inte går upp för mycket. Jag har för mig att 0.03 är vad det blir för minsta lilla.
Anders S

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Chardonnay » tor 13 nov 2008, 21:08

Vi köpte en momentum gennacker till Bannern, fungerade jättebra, bra kvalité & välsydd. Vi köpte vår av Lundhsails, tror att sailgroup på tjörn säljer dem också.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Svante » tor 13 nov 2008, 21:19

Anders S skrev:Jag har för mig att 0.03 är vad det blir för minsta lilla.
Du menar att jag får 1,17 i stället för 1,14 för 2 kvm spinnaker. I så fall helt orimligt, bättre med en mindre då.

Svante

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Mr Q » tor 13 nov 2008, 22:21

Jag beställde mitt storsegel från Sailgroup på tjörn. Det var ett Fiber Path segel, som såg riktigt läckert ut. 25% rabatt från listpris, helt ok tycker jag. Märket är Ullman Sails. Ska bli spännande att se om det är bra sen när det kommer.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Anders S » tor 13 nov 2008, 22:28

Mr Q skrev:Jag beställde mitt storsegel från Sailgroup på tjörn. Det var ett Fiber Path segel, som såg riktigt läckert ut. 25% rabatt från listpris, helt ok tycker jag. Märket är Ullman Sails. Ska bli spännande att se om det är bra sen när det kommer.
Det blir säkert bra, det är ett välrenommerat loft. Men man kunde annars tro att de höll sig från syntetmaterial, med det namnet... Dessutom, vintererbjudande? (urrrk)
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Håkan » tor 13 nov 2008, 22:32

Ingen erfarenhet av Momentum men skall man chansa och köpa nåt segel så känns en spinnaker rätt säkert...
Sen får man väl fundera på vilken typ av spinnaker man vill ha.
Tex en DH-spinnaker är väl rundare om magen som en X-99 spinnaker vilket inte funkar lika bra på brant slör som en IMS...

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Momentum spinnaker ???

Inlägg av Mr Q » tor 13 nov 2008, 22:37

Anders S skrev:
Mr Q skrev:Jag beställde mitt storsegel från Sailgroup på tjörn. Det var ett Fiber Path segel, som såg riktigt läckert ut. 25% rabatt från listpris, helt ok tycker jag. Märket är Ullman Sails. Ska bli spännande att se om det är bra sen när det kommer.
Det blir säkert bra, det är ett välrenommerat loft. Men man kunde annars tro att de höll sig från syntetmaterial, med det namnet... Dessutom, vintererbjudande? (urrrk)
Tja man får hoppas att det inte kommer ett stickat storsegel, hihi.

Men rabatten är nog snarare lågkonjukturrabatt. :mrgreen:

Skriv svar