Teakdäck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ZED

Teakdäck

Inlägg av ZED » mån 20 jun 2005, 16:06

Hej,

Jag har ett 20 år gammalt men fint teak däck på min maxi från sent 70-tal.
Då färgen på däcket är naturligt ljusgrå skulle jag ev. vilja använda någon
typ av behandling för att få det att se ut som \"nytt\" till färgen.
Jag har läst lite i div tidningar om medel som\"Snappy\" men undrar endå om det inte finns en risk att man förstör teaken med dessa starka kemikalier?
Finns det någon som vet mer om detta?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 20 jun 2005, 20:04

Kolla med Lidköpings Båtsnickeri.

Mvh
Anders

miwa

teadäck

Inlägg av miwa » mån 20 jun 2005, 21:51

det går utmärkt att använda .behandlingen med cleaner och sealer höjde utseendet på vår segeleka högst avsevärt.jag använde international och det var 8 år sen. båten står förvisso skyddad mot sol och används sparsamt. gör om behandlingen vid behov så ser däcket alltid fräscht ut!

Avve
Trogen medlem

Inlägg av Avve » tis 21 jun 2005, 07:55

Ett silvergrått teakdäck är ju kanonvackert, varför förändra det? :wink: Annars vet jag att på den tiden klorin inte ansågs så miljöskadligt så använde man det för att få ytan att verka ny igen.

Calle C

Inlägg av Calle C » tis 21 jun 2005, 09:51

Hej

Om däcket aldrig har slipats så kan du göra det.
Däcket blir då som nytt.
Olja sedan varje år med bra olja.

Calle

Gäst TA

Inlägg av Gäst TA » tis 21 jun 2005, 13:34

Personligen tycker jag, att ligger det teak så skall den vara \"gul\" och fin, inte grå och dassig. Använder själv Golden Teak , ett tyskt preparat som funkar kanonfint finns hos flertalet finsnickare som jobbar med teak , teaken ser ny och fin ut varje år .

ZED

Inlägg av ZED » tis 21 jun 2005, 20:12

Hej,

Tack för alla svar.

Ska försöka läsa in mig på vad \"Golden teak\" är för medel.

Är det någon som har erfarenhet av \"Snappy\"?

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 24 jun 2005, 16:21

Preparat och annat medel...
Olja och saltvatten kan ge oönskade effektekter, typ halkbana

SonofApes
Rookie

teakdäck/ZED

Inlägg av SonofApes » lör 25 jun 2005, 14:47

Jag har med framgång använt den tyska blandning som försäljes via Lidköpings Båtsnickeri. Dyrt dyrt, men tycker jag, fungerar i det långa loppet. 1 l kostar 360 spänn sen tillkommer frakt o det hele så det blir över 600. Man gör så att teaken slipas, sen lägges medlet på 2 - 3 ggr första gången. Därefter är det, så är åtm min erfarenhet, bara till att slipa mkt lätt, och det behövs inte alltid, med nått fint papir och så lägga på ett skikt varje sommar. Det finns dock en nackdel och det är att medlet är \"lättstänkt\" - vill till att vara noggrann för det blir fläckar på plasten. Kan förvisso tas bort med polish el rubbing men ändå.
Sen är teaken gul och fin och ser ny o fräsch ut.

Skriv svar